درباره 8 گام طلایی در مسیر ساخت یک سریال تلویزیونی، از ایده تا خروجی نهایی

صفر تا 100 سریال‌سازی در تلویزیون

هنرمندان و متخصصان شرکت «زاگرس فیلم شیراز» با تجربه تولید نخستین انیمیشن سینمایی سه‌ بُعدی در کشور و همچنین ساخت 9 سریال تلویزیونی، گام بلندی در رشد و پویایی این صنعت برداشته‌اند

زاگرس‌ فیلم، سازنده انیمیشن از کوتاه تبلیغاتی تا بلند سینمایی

یکی از صنعت‌های سینمایی در حال رشد کشور که تأثیرات بسیاری بر رشد ذهنی و تربیتی کودکان و نوجوانان دارد، صنعت ساخت و تولید انیمیشن است.
کد خبر: ۱۳۲۱۱۳۲

در چند سال اخیر شاهد موفقیت و افتخارآفرینی چند فیلم انیمیشن ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی بوده‌ایم که نشان از پیشرفت این صنعت در کشور دارد. با وجود این، هنوز هم به توانمندی انیماتورهای کشور آن‌گونه که باید بها داده نمی‌شود.

زاگرس‌ فیلم، سازنده انیمیشن از کوتاه تبلیغاتی تا بلند سینمایی

شرکت «زاگرس فیلم شیراز» از باتجربه‌ترین مجموعه‌های انیمیشن‌ ساز در ایران است که با ساخت انیمیشن سینمایی بلند «هفت‌ رنگ» در اوایل دهه 80 و جوایزی که این اثر موفق به کسب آنها شد، توان بالای انیمیشن‌ سازی در کشور را به رخ همگان کشید.

موسس و مدیرعامل شرکت «زاگرس فیلم شیراز»، درخصوص نحوه شکل‌گیری این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «ما کارمان را از سال 78 و با تأسیس یک گروه انیمیشن‌سازی در صداوسیمای مرکز فارس آغاز کردیم. در ابتدا فعالیت ما به تولید انیمیشن‌های دیجیتال سه‌بُعدی کوتاه خلاصه می‌شد، اما تقریبا سه سال بعداز تشکیل این گروه موفق به تولید اولین انیمیشن سینمایی سه‌بُعدی بلند در ایران به‌نام «هفت‌رنگ» شدیم که در جشنواره‌های متعددی ازجمله «جشنواره فیلم‌های کودک‌ونوجوان» پروانه زرین برترین انیمیشن را از آن خود کرد و به‌بخش مسابقه «جشنواره فیلم فجر» راه یافت. ما در قالب یک گروه پنج، شش نفره، حدود ده‌سال در صداوسیمای مرکز فارس فعالیت کردیم و سریال‌های انیمیشنی مختلفی را نیز برای این مرکز تولید کردیم.»

مازیار محمدی‌ نژاد ادامه می‌دهد: «ما تاکنون 9سریال انیمیشنی تولید کرده‌ایم که برخی از آنها به سفارش «مرکز فیلم صبا» و برخی دیگر برای صداوسیمای مراکز استان‌ها مانند مرکز فارس، مرکز هرمزگان و ... بوده‌اند. این تجارب باعث شد در سال 86 شرکت «زاگرس فیلم شیراز» را تأسیس کنم که باتوجه به سابقه‌ای که در صداوسیما داشتم، عمده سفارش‌دهندگان ما در سال‌های اول، صداوسیمای مراکز استان‌ها و به‌طور خاص مرکز صبا در تهران بود. در همین راستا، یکی دیگر از تولیدات شاخص ما فیلم سینمایی «شهر راز» بوده است که یک کار بومی با حال‌وهوای شیراز قدیم بود و به‌سفارش مرکز فیلم صبا تولید شد و سپس سریال آن را نیز تولید کردیم.»

محمدی‌نژاد می‌افزاید: «به‌مرور و با رشد کسب‌وکار، علاوه بر سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی نیز به مشتریان ما اضافه شدند؛ یکی از تجربه‌هایی که در این بازه زمانی داشتیم و مقوله بسیار نو و جدیدی محسوب می‌شد، ساخت «وِب‌سری‌ها» یا «سریال‌های اینترنتی» بودند که اغلب از طرف سازمان‌ها و نهادهای دولتی سفارش داده می‌شدند و هدف از ساخت و انتشار آنها، فرهنگ‌سازی در بستر شبکه‌های اجتماعی بوده است؛ به‌عنوان نمونه یکی از این سریال‌های اینترنتی، انیمیشن «شاهنامک» بود که آن را در قالب 60 قسمت یک تا دو دقیقه‌ای تولید و عرضه کردیم.»

امروز و فردای «زاگرس فیلم» در حوزه صادرات انیمیشن

محمدی‌نژاد درباره شرایط فعلی این شرکت در زمینه ورود به بازارهای بین‌المللی و همچنین برنامه‌ریزی‌هایی که در همین راستا و در جهت تعیین نقشه راه آینده شرکت صورت گرفته است، می‌گوید: «در سال‌های اخیر موفق شده‌ایم به بازارهای بین‌المللی راه پیدا کنیم. فعالیت ما در این حوزه بیشتر بر فروش انیمیشن و محصولات جانبی مرتبط با انیمیشن‌ها تمرکز داشته است؛ منظور از محصولات جانبی، تولیدات نرم‌افزاری و محتوای دیجیتالی‌ای است که در رابطه با شخصیت‌های یک انیمیشن، تصاویر ساخته شده برای فضای انیمیشن، قالب‌های آماده برای ساخت انیمیشن و... ایجاد می‌شود و مشتریان خاص خودشان را دارد. بازار عرضه این نوع محصولات در خارج از کشور نیز بسیار پررونق است و همین امر ما را به‌سمت ارائه آنها در بازارهای بین‌المللی سوق داده است.»

بنیانگذار شرکت زاگرس فیلم در ادامه ضمن اشاره به جذب اسپانسر خصوصی برای تولید انیمیشن‌های حوزه کودکان، خاطرنشان می‌کند: «برای اولین‌بار نسبت به تولید سریال‌های انیمیشنی با مخاطب کودک اقدام کرده‌ایم که خارج از محدوده صداوسیما هستند و حامی خصوصی دارند. این ویژگی می‌تواند جذابیت زیادی برای مجموعه‌های بخش خصوصی داشته باشد که با استفاده از انیمیشن به‌عنوان یک محصول پرمخاطب، در تلویزیون‌های اینترنتی، سینمای خانگی و شبکه‌های اجتماعی، محصولاتشان را معرفی کرده و روش جدیدی از تبلیغات غیرمستقیم و بسیار تاثیرگذار را مدنظر قرار دهند؛ یکی از نمونه‌های بهره‌گیری از انیمیشن درجهت اهداف اسپانسرها، سریال 20 قسمتی «جزیره شاد سن‌ایچ» با مخاطب کودک است که ما اکنون مشغول تولید و عرضه آن هستیم.»

وی در پایان اضافه می‌کند: «ما در حال پیگیری و انجام مقدمات کار برای قدم‌گذاشتن به بخش تولید انیمیشن‌های تبلیغاتی با حامی بین‌المللی هستیم تا از این طریق علاوه‌بر بالابردن سطح کار خودمان، اشتغال‌زایی وسیعی هم ایجاد کنیم. در حال حاضر ما مشغول بازاریابی در چهار کشور امارات، فیلیپین، فرانسه و ایالات‌متحده هستیم تا در آینده‌ای نه‌چندان دور بتوانیم تولیدات انبوهی در این کشورها داشته باشیم.»

ویژگی‌ها و مزایای «زاگرس فیلم» در یک نگاه

به گفته مدیرعامل شرکت «زاگرس فیلم شیراز»، یکی از مزایای زاگرس فیلم نسبت به سایر مجموعه‌های فعال در این حوزه، رزومه کاری و سابقه‌ای است که ارتباط مستقیمی با صداوسیما دارد که همین عامل منجر به افزایش اعتماد مشتریان می‌شود.

مزیت رقابتی دیگر، دسترسی زاگرس فیلم به نیروهای متخصص و حرفه‌ای است؛ در واقع بخش اعظم این نیروها را اشخاصی تشکیل می‌دهند که در طول سال‌های فعالیت این گروه آموزش داده شده‌اند. یکی از رویکردهای اصلی مجموعه زاگرس فیلم، تولید آموزش‌‌محور است؛ به‌طوری که همواره به کارآموزان این شرکت آموزش داده می‌شود تا به نیروهای تخصصی تبدیل شوند.

گفتنی است مازیار محمدی‌نژاد، در سال‌های گذشته رشته انیمیشن را در دو دانشگاه راه‌اندازی کرده و اکنون به تدریس این رشته مشغول است؛ وی به‌مدت شش سال مدیر گروه این رشته بوده است و تاکنون بیش‌از 2000 دانشجوی او در رشته انیمیشن در مقاطع کاردانی و کارشناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند که بسیاری از آنها در زاگرس فیلم فعالیت کرده‌اند.

از دیگر ویژگی‌های شرکت زاگرس فیلم، به‌روز نگهداشتن اطلاعات و روندهای این مجموعه از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است.

همچنین بهره‌گیری زاگرس فیلم از فناوری‌های روز دنیا و روش‌های نوین جذب مخاطب مانند بازاریابی اینترنتی، باعث شده‌ است این شرکت از نظر کیفیت محصولات همیشه در بالاترین سطح ممکن قرار داشته باشد.

راه‌های ارتباطی باشرکت زاگرس فیلم شیراز

وبسایت: www.xagrosfilm.ir
اینستاگرام: info@xagrosfilm.ir
تلفن: 01736355515 - تلفن‌همراه مدیرعامل 09173151194
آدرس: شیراز، بلوار دکترحسابی، انتهای شهرک آرین، پارک علم‌وفناوری فارس، ساختمان پاسارگاد.

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها