رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان کرمان تشریح کرد؛

بایدها و نبایدهای تبلیغات در فضای مجازی

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان کرمان گفت :شیوع بیماری کرونا و افزایش هزینه‌‌های تبلیغات چاپی باعث روی آوردن نامزدهای انتخابات به سمت فضای مجازی شده و این در حالی است که قانون برای تبلیغات در این فضا نیز بایدها و نبایدهایی مشخص کرده است.
کد خبر: ۱۳۲۰۵۷۳
به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛عباس تقی زاده، با بیان اینکه زمانبندی تبلیغات در فضای مجازی همانند فضای واقعی و محیطی است،عنوان کرد:پایان تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در فضای مجازی که به ترتیب از هفتم و 20 خرداد شروع شده است، ساعت 7 صبح 27 خرداد ماه، یعنی 24 ساعت قبل از شروع رای‌گیری است.

وی افزود:ستادهای انتخاباتی،نامزدهاوطرفدارانشان و حتی صاحبان و مدیران صفحات شخصی نباید بعد از این ساعت، مطلبی حاوی تبلیغات انتخاباتی منتشر کنند.

وی ادامه داد:نامزدها و طرفداران آنها به هیچ‌وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی نبوده و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود یا نامزد مورد نظرشان را مطرح کنند.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان کرمان تصریح کرد: هچنین نشر محتوای مجرمانه نظیر هرگونه توهین، تهمت، افترا و انتشار اسرار، مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه‌ای در فضای مجازی ممنوع بوده و با متخلفان طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: تولید، انتشار و بازنشر هرگونه محتوا یا اخبار جعلی یا خلاف واقع توسط هر یک از نامزدها و یا ستادهای ایشان در هر یک از درگاه‌های نشر داخلی یا خارجی ممنوع است.

وی گفت:کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری مترتب بر محتوای ارائه شده توسط نامزدهای انتخاباتی و یا انتشار دهندگان، مطابق قوانین جاری کشور از جمله قانون جرائم رایانه‌ای و قانون مطبوعات، با نامزد منتشر کننده محتوا و مسئول درگاه نشر خواهد بود.

تقی‌زاده افزود:چنانچه نامزدها مبادرات به انتشار هرگونه محتوا علیه هر یک از نامزدهای انتخاباتی نمایند یا بر خلاف واقع، خبر یا گزارشی را دال بر انصراف یک یا چند نامزد یا موارد دیگری که در روند انتخابات ایجاد اخلال می‌کند منتشر نمایند، در صورتی که اینگونه مطلب در هر یک از رسانه‌های الکترونیک یا هر یک از بخش‌های شبکه‌های مجازی انتشار یابد، هر یک از نامزدها یا ستاد انتخابات آنان می‌تواند تکذیبیه یا توضیحات خود را برای انتشار دهنده ارسال و انتشار دهنده موظف است با هزینه خود نسبت به انتشار پاسخ یا توضیحات ارائه شده اقدام نماید و همچنین این موضوع نافی حق طرح شکایت در مراجع قضائی نمی‌باشد.

وی ادامه داد:انتشار دهندگان نمی‌توانند هرگونه محتوا،خبر یا گزارشی را که در امر و روند انتخابات ایجاد اخلال می‌کند منتشر نمایندودر صورتی که اینگونه مطالب در هر یک از رسانه‌های الکترونیک یا هر یک از بخش‌های شبکه‌های مجازی انتشار یابد با اعلام ستاد انتخابات، انتشار دهنده موظف است به حذف آنی موارد مورد اعتراض اقدام کند،همچنین در صورت ارسال تکذیبیه یا هرگونه توضیحات در این زمینه از سوی ستاد انتخابات، انتشار دهنده موظف است علاوه بر حذف مطالب منتشره، با هزینه خود نسبت به انتشار پاسخ یا توضیحات ارائه شده اقدام نماید. این موضوع نافی حق طرح شکایت در مراجع قضائی نمی‌باشد.

تقی‌زاده گفت:طبق قانون جرائم رایانه‌ای، هرگونه دسترسی غیرمجاز، ایجاد اختلال و تغییر غیرمجاز محتوای درگاه‌های نشر تبلیغات متعلق به نامزدهای انتخاباتی جرم محسوب شده ودر صورت تغییر غیرمجاز در محتوای هر یک از درگاه‌های نشر تبلیغاتی نامزد، وی مکلف است بلافاصله موضوع را به هیات اجرایی و هیات نظارت شهرستان مربوطه به صورت مکتوب اعلام نماید و هیات‌های مذکور پس از احرازضمن گزارش موضوع به دستگاه قضائی وفق قوانین و مقررات، مراتب را از طریق رسانه‌ها به عموم مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخاباتی با استفاده از امکانات فضای مجازی متعلق به وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و موسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها، نیروهای مسلح و کلیه نهادها، پایگاه‌ها و موسساتی که از بودجه عمومی( به هر مقدار) استفاده می‌کنند یا دارایی یا بخشی از دارایی آنان از اموال عمومی است و همچنین در اختیار گذاشتن این فضاها و همچنین فعالیت کارکنان اداری این مراکز در ساعات اداری برای انجام تبلیغات انتخاباتی ممنوع بوده و مطابق قانون جرم محسوب می‌شود.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان کرمان اضافه کرد: ممنوعیت فوق شامل برخورداری یکسان نامزدهای انتخابات از امکانات مزبور در چارچوب دستورالعمل کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات نمی‌باشد.

وی ادامه داد:دستگاه‌های یاد شده، حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی در فضاهای مجازی متعلق به خود را حتی به صورت درج آگهی ندارند؛هرگونه فعالیت تبلیغاتی نامزدهای انتخابات به صورت ناشناس و گمنام ممنوع است و استفاده از ربات‌ها و ترول‌ها در تبلیغات انتخابات ممنوع است.

وی افزود:ارتکاب تمامی مواردی که در فضای واقعی در عرصه انتخابات تخلف و جرم محسوب تلقی می‌شود در فضای مجازی نیز تخلف و جرم محسوب می‌گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها