کد خبر: ۱۳۲۰۵۰۲

انسان همواره از طبیعت برای رفع نیازهای خود بهره برده است اما طی چند قرن اخیر خصوصاٌ با رشد شهرنشینی پس از انقلاب صنعتی ، بدلیل استفاده بی رویه از منابع انرژی ، محیط زیست و طبیعت دچار خسارت هایی در برخی موارد حتی بازگشت ناپذیرشده است .

این امر سبب شده است که سازمان ها با اجرای سیستم های مدیریت زیست محیطی با هدف کمک به رکن محیط زیستی توسعه پایدار ، یک رویکرد سیستماتیک را برای مدیریت زیست محیطی برگزینند. درحال حاضر شرکت ایران خودرو خراسان به عنوان بزرگترین صنعت شرق کشور با عنایت به گستردگی فعالیت ها ، از جمله صنایعی می باشد که رویکرد توجه به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

شرکت ایران خودرو خراسان در راستای توسعه پایدار خود و با بکارگیری تمهیداتی به منظور کنترل و کاهش انتشار آلاینده های هوای ناشی از فرایندهای تولیدی شرکت، پایش مستمر آلاینده های خروجی به منظور انطباق با قوانین و کاهش آلودگی در قالب  قراردادهای خود اظهاری توسط آزمایشگاه های معتمد سازمان محیط زیست و تامین یک دستگاه گاز انالایزر به منظور کنترل مداوم عملکرد سیستم های احتراقی را در دستور کار خود قرار داده است. 

استفاده از ناوگان حمل ونقل ریلی در جابجائی محصولات، تامین کلیه شرایط لازم به منظور اندازه گیری آلاینده های خروجی اگزاستها و تدوین شناسنامه حاوی مشخصات هر اگزاست ، استفاده از کوره های دوستدار محیط زیست با قابلیت استفاده مجدد از آلاینده های خروجی به عنوان بخشی ازسوخت در راستای کاهش آلودگی های خروجی ، استفاده از سیستم گرماتابشی در سالن های تولیدی به منظور کاهش مصرف سوخت (کاهش 50%مصرف انرژی)و آلودگی هوا ، اورهال نمودن دیگهاي آبگرم و تنظیم مشعل بویلرها جهت بالا بردن راندمان دیگ و کاهش مصرف گاز و آلاینده های محیط زیست ، تعریف حد معیار داخلی انتشار آلاینده های هوا 70% کمتر از حدود معیارهای الزامات قانونی و تعریف شاخص های مدیریت عملکرد براساس استاندارد  ISO14031  از مهمترین اقدامات ایران خودرو خراسان در حوزه کاهش آلاینده های هوا است.

مسئله آلودگي آب مخصوصاً در نقاطي كه منابع آبي آن محدود است از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و بايد در اين نقاط، از موجودي آبها، نه تنها حداكثر استفاده به منظور پيشرفت هاي اجتماعي ـ كشاورزي و صنعتي به عمل آيد، بلكه بطرق گوناگون از آلوده ساختن اين آبها ممانعت شود.

درهمین راستا و با توجه به موقعیت شرکت ایران خودرو خراسان در منطقه بینالود و فقر منابع آبی منطقه ، با احداث تصفيه خانه‌ بروز و جدیدترین فرايند تصفیه آب ( بيوراكتور غشايي )  ((Membrane Bio Reactor و بازيافت پساب و دورريز صفر (Zero Discharge) براي مصارف صنعتي بهره وری از منابع آبی را تا حد ممکن افزایش داده است.

این شرکت در سال1394 درسالن رنگ به منظورکاهش مصرف منابع ، اقدام به اجرای طرحها و پروژه هایی در راستای کاهش مصرف آب در فرایند رنگ آمیزی خود نمود که ماحصل این اقدامات مصرف آب از 4/2 به 7/1 مترمکعب به ازای هر خودرو کاهش یافته است.

اجرای طرح های ابخیزداری به منظور کنترل روان آب ها در سطح شرکت و تعریف شاخص و پایش مداوم نتایج اندازه گیری شاخص ها به منظور مدیریت عملکرد براساس استاندارد  ISO14031 از دیگر اقدامات این شرکت در حوزه استفاده بهینه از منابع آبی بوده است.

خاک به عنوان مهد زایش و برکت، در فرهنگ ایرانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. شرکت ایران خودرو خراسان به منظور ممانعت از آلودگی خاک فارغ از هزینه هایی که به شرکت تحمیل می نمود اقدامات شایسته ای انجام داده است. بارزترین آن خرید و تجهیز سالن رنگ به ربات های پاشش بود که اجرای این پروژه علاوه بر کاهش 40درصدی تولید لجن رنگ، افزایش کیفیت محصولات را در پی داشته است.

بکارگیری سیستم های پیشرفته در تزریق مواد شیمیایی، اجرای طرح های مرتبط با تفکیک از مبدأ پسماندهای تولیدی، استفاده از فیلتر پرس به منظور کاهش حجم پسماندهای ویژه ، شناسایی انواع پسماند و کدگذاری آنها براساس کنوانسیون بازل و آئین نامه شناسه گذاری پسماندها، بهبود فرایند بسته بندی قطعات و مواد اولیه در راستای بازچرخش و کاهش تولید پسماند و عقد قرارداد باشرکت های معتبر و ذی صلاح  به منظور دفع پسماندهای ویژه از دیگر اقدامات ایران خودرو خراسان در سال های اخیر بوده است.

پس از جنگ جهانی دوم توجه بسیاری از کشورهای توسعه يافته و يا در حال توسعه عمدتاً به فرآیند صنعتی شدن معطوف شد و انرژي به عنوان اصلي‌ترين عامل توسعه اقتصادي، اجتماعي جوامع انساني مطرح گرديد، از این رو مصرف انرژی و  انتشار گازهاي گلخانه‌اي کانون توجه بین‌المللی قرار گرفت  كه در حال حاضر نيز تبديل به يكي از نگراني‌هاي عمده و اساسي و هشدارهاي جهاني شده است. در این مقوله نیز ایران خودرو خراسان با استقرار و اخذ گواهی نامه استاندارد سیستم مدیریت انرژیISO 50001:2018  و تعیین اهداف کلان و خرد به منظور بهبود عملکرد مدیریتی مصرف حاملهای انرژی اقدام به اندازه گیری و پایش شاخص های عملکرد انرژی خود به صورت ماهانه نموده است.

شرکت ایران خودرو خراسان علاوه بر اقدامات عملی فوق براساس خط مشی خود در راستای مسئولیت های اجتماعی و تشریک مساعی در حفظ محیط زیست ، اقدام به استقرار و اخذ گواهی نامه استاندارد سیستم مدیریت محیط زیستISO 14001:2004 در سال  1394  نموده است.  علاوه بر این با اجرای برنامه های متنوعی در حوزه کارکنان اقدام به فرهنگ سازی و آشنایی کارکنان خود با ضرورت حفظ محیط زیست نموده است.

مرکز نگهداری و پرورش آهوی ایرانی در شرکت ایران خودرو خراسان با هدف حفظ ، مراقبت و نگهداری از گونه های ارزشمند حیات وحش ایران با ارجحیت آهوی ایرانی به عنوان نماد استان خراسان یکی از مهمترین دستاوردهای این شرکت در حوزه محیط زیست بوده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها