فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست مطرح کرد:

هشدار! آتش در‌کمین محیط زیست استان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان راجع به افزایش احتمال وقوع آتش‌سوزی در مناطق تحت حفاظت این استان به علت خشکسالی، گرمای هوا و خشک شدن پوشش گیاهی استان هشدار داد.
کد خبر: ۱۳۲۱۰۵۹
به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، سرهنگ ابوالفضل شعبانی افزود: با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی در استان، مناطق تحت حفاظت و مدیریت این اداره کل نیز دچار مشکلات مبتلا به شده ‌است و همکاری مردم اعم از روستاییان، عشایر و گردشگران در این زمینه بسیار مهم است که از وارد آمدن خسارت های سنگین به محیط زیست جلوگیری می‌کند.
وی افزود: با آغاز فصل خرداد تهدید وقوع آتش‌سوزی در مناطق تحت حفاظت در خراسان رضوی افزایش یافته به طوری که از ابتدای این ماه  به دنبال وقوع سه مورد آتش‌سوزی در مناطق تحت حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، حدود سه هکتار از زمین هایی که تحت حفاظت قرار دارد و در مناطق چهارگانه تحت مدیریت است دچار خسارت شد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان با بیان این که اطفای به موقع حریق در این مناطق با حضور نیروهای یگان و مردم بومی از خسارت سنگین جلوگیری کرده‌ است گفت: پارک ملی تندوره در شهرستان درگز، منطقه تحت حفاظت کلیلاق در شهرستان تربت‌جام و منطقه حفاظت شده بینالود در شهرستان طرقبه شاندیز مناطق درگیر با آتش‌سوزی بوده‌ است.
شعبانی افزود: نیروهای یگان حفاظت استان در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند و فرهنگ‌سازی و آموزش روستاییان و عشایر حاضر در مناطق نیز به صورت کامل انجام شده است.
وی گفت: علاوه بر گرمای هوا و وقوع آتش در چنین شرایطی، خطاهای انسانی و بی توجهی گردشگران در برافروختن آتش در مناطق از عوامل مهم ایجاد آتش سوزی محسوب می‌شود که به استناد بند «ه‌» ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آن ها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان از شهروندان و گردشگران طبیعت خواست در صورت ورود به عرصه‌های طبیعی استان، از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و اقدامات مشابه و خطرآفرین خودداری کنند و در صورت مشاهده آتش سوزی مراتب را از طریق سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی و ۱۵۴۰ محیط زیست به اداره های منابع  طبیعی،حفاظت محیط زیست و آتش نشانی منطقه اطلاع دهند.
شایان ذکر است، ۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد. خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها