در این سن تخیل کودک هنوز درحال رشد است و اسباببازی و بستههای آموزشی که هدفمند و بههمین منظور طراحیشده، میتواند با پرورش خلاقیت کودکان، در ایجاد اعتمادبهنفس، ابراز احساسات و یادگیری مهارتهای ارتباطی به آنها کمک کنند، مهارتهای حرکتیشان رشد کند و فرصت تصمیمگیری، حل مسأله و تفکر انتقادی را تمرین کنند.
قرارگرفتن کودک درمعرض فرصتهای خلاقانه به پیشرفتش کمک میکند و فرصت کاوش و یادگیری درباره دنیای اطراف را برای او فراهم میکند.
در ایندوران هر قدم کوچک در جهت رشد مهارتهای کودکان، نقطه عطف مهمی در رشد و شادی آنهاست. شرکت خلاق و نوآور «ایده پردازان نوین صنعت سپاهان» با نام تجاری «پانکس» از شرکتهای باسابقه و خوشنام در حوزه تولید و ساخت بستههای مهندسی خلاقیت و رباتیک در کشور است.
مهندس سید محمود فخری، مدیرعامل و بنیانگذار «ایده پردازان نوین صنعت سپاهان» از سال 88 فعالیت خود را باهدف آموزش علوم روز دنیا در قالب ارائه بستههای متنوع آموزشی (ویژه سنین 3 تا 17سال) و از مسیر تهیه سیستم آموزشی جامع متناسب با بستهها آغاز کرده است.
مهندس فخری، فارغالتحصیل کارشناسی مهندسی کامپیوتر و کارشناسی ارشد سیستمهای مدیریت اطلاعات است و بهعنوان دبیر رسمی آموزشوپرورش در دبیرستانهای استعدادهای درخشان و هنرستانها کامپیوتر تدریس میکند.
ماجرای تشکیل این کسبوکار از سال 86 آغاز میشود که او همراه با گروهی ششنفره از دانشآموزان مستعدش در مسابقات کشوری رباتیک سال 86 در بخش رباتهای فوتبالیست مقام اول را کسب میکنند.
در ادامه همان سال به مسابقات بینالمللی پرتغال اعزام میشوند و در آنجا نیز سکوی مقام اول را از آن خود میکنند.
مهندس فخری میگوید: «چند ماه پس از اینکه به ایران بازگشتم، درفکر برپایی آموزشگاهی برای تدریس فناوری ساخت و طراحی رباتها بودم و بهاین نتیجه رسیدم کار را با طراحی کیت و آموزش قدمبهقدم رباتیک از مقدماتی تا پیشرفته، برای بچهها شروع کنم. بهاینترتیب کار اصلی من، طراحی و ساخت کیتهای رباتیک برای دانشآموزان شد. در این کیتها، گروه سنی را پایین در نظر میگرفتم تا بچهها بتوانند از سن کم و دوران دبستان با رباتیک آشنا شوند. برای مثال رباتهایی طراحی کردم که با فلوچارت فارسی برنامهریزی میشدند.»
با توسعه کیتهای رباتیک در سطح کشور، مهندس فخری و گروهش، هسته اولیه پانکس (امیر خیرآبادی، پدرام صدری، امیر نوژان نادری، میثم کساییان، غزال نادری و بهاره خلیقینژاد) به فکر آموزش خلاقیت به کودکان پیش از شروع آموزش رباتیک افتادند و با جستوجو و تحقیق در بین اسباببازیهای مختلف، به لگوی منعطف ساخت شرکت کنکس آمریکا رسید. لگوی منعطف، رقیب اصلی لگوی معمولی است. لگوهای معمولی فقط در جهتهای افقی و عمودی هستند، درحالیکه لگوهای منعطف درواقع میلههای منعطفی هستند که در همه جهتها خم میشود و هرچیزی را میتوان با آنها ساخت.
مهندس فخری درباره شرکت کنکس میگوید: «این شرکت شعار قشنگی دارد که میگوید «محدوده ساخت شما، محدوده تخیل شماست.» بهنظرم شعار زیبایی است و ما هم تعدادی از محصولات این شرکت را تهیه و برایشان برنامهریزی آموزشی طراحی کردیم. سال 89 با بالارفتن قیمت دلار، به فکر بومیسازی این محصولات افتادیم و بهاینترتیب اولین محصول مجموعه ما با نام مجموعه قطعات مهندسی خلاقیت پانکس (سرواژه پیشرو در ایدهپردازی، نوآوری و کشف ستارگان) آماده شد.»
ایده کلاس کاشیکاری در ملبورن، اجرا در اصفهان!
مهندس فخری درباره ایده شکلگیری بسته مهارتی و خلاقیتی کاشیکاری میگوید: «سال 88 در طول سفرم به ملبورن استرالیا، از یک مدرسه خوب در آنجا بازدید کردم. برایم جالب بود که بچهها در مدرسه زنگ کاشیکاری دارند و معلمهایشان هنر کاشیکاری را وسیلهای برای پرورش خلاقیت دانشآموزان میدانستند. ازطرفی من هم اهل اصفهان هستم و با اینکه شهر ما مهد کاشیکاری و معماری ایرانی-اسلامی است، بچههایمان از داشتن زنگ کاشیکاری در کلاس محروم هستند و حتی با این موضوع آشنا نیستند.» مدیرعامل این مجموعه پس از بازگشت از این سفر، هنر کاشیکاری را در قالبهای مقوایی طراحی میکند و بهصورت آزمایشی و رایگان دراختیار مربیان مهدکودکها قرار میدهد تا بهجای پازل از آنها استفاده کنند. با بازخورد و علاقهای که از بچهها میبینند، این محصول را از برش چوب با سیانسی آماده و به بازار عرضه میکنند.
چشماندازهای بزرگ
بنیانگذار این مجموعه بااشاره به ارتباطات خوبی که با فروشندگان و پخشکنندگان اصلی کشور برقرار کردهاند، میگوید: «در جریان چهارمین نمایشگاه اسباببازی سال 99 توانستیم باهمکاری شرکتی که در زمینه تامین محصولات فروشگاههای زنجیرهای کل کشور فعالیت میکند، محصولاتمان را در قفسه فروشگاههای اتکا، شهروند، هایپرمی و رفاه قرار دهیم.»
فخری در ادامه میافزاید: « با چشماندازی که در نظر گرفتهایم، فاصله زیادی داریم. یکی از برنامههای آتی ما که اتفاقا آغاز شده است، پروژه خانههای پانکس است. این خانهها، محیطهای سرگرمی و آموزشی هستند و وقت زیادی را صرف محتوای آنها کردهایم. امیدواریم بهزودی در کل کشور و در منطقه این خانهها قابلاستفاده برای کودکان و نوجوانان باشند. درهمین راستا منتظر ارتباط با سرمایه گذار در شهرهای مختلف ایران و منطقه هستیم. »
صادرات محصولات پانکس
مهندس فخری درباره مسیر صادرات این شرکت میگوید: «ما در نمایشگاههای کشورهای مختلف شرکت کردهایم. برای مثال سال 98 در دمشق استقبال خیلی خوبی داشتیم و سپس در سلیمانیه و اربیل عراق فروش خوبی را تجربه کردیم. قرار بود نمایشگاه بعدی ما در مسقط عمان باشد، ولی همزمان شد با همهگیری کرونا و درست در اوج صادرات، کارمان متوقف شد. از سوی دیگر محصولات ما آموزشی بوده و مستقیم با مدرسه و دانشآموز مرتبط است. بااینحال در این مدت سعی کردیم روی محتواهایمان کار کنیم.»
وی در ادامه به یکی از مشکلات فعالان بخش فرهنگی اشاره میکند و میگوید: «سرمایهگذاران بخش خصوصی معمولا در حوزه فرهنگی سرمایهگذاری نمیکنند و چندان همت نکردهاند، درحالیکه از لحاظ استراتژیک میتواند بسیار به نفعشان باشد. برای مثال در مسابقات بینالمللی رباتیک، شرکتهای خودروسازی حامی گروهها هستند، ولی در کشور ما سرمایهگذاران بخش خصوصی حاضر به پذیرش چنین ریسکهایی نیستند.»
محصولات پانکس در یک نگاه
بستههای مهندسی خلاقیت: این بستههای آموزشی برای کودکان سه تا هفتساله بههمراه طرح درس آمادهشدهاند.
بستههای رباتیک: این بستهها برای بچههای 6 تا 18 ساله طراحیشده و شامل سه حوزه مکانیک، الکترونیک و برنامهنویسی است. مخاطب در قدم اول با بخش مکانیک شروع میکند و بعد با الکترونیک و برنامهنویسی ادامه میدهد. سطوح برنامهنویسی نیز بهمرور پیشرفتهتر میشود و پس از برنامهنویسی با فلوچارتهای فارسی، برنامهنویسی با کدویژن و بعد با میکروکنترلر را تجربه میکند.
بستههای مهارتی و خلاقیتی: مانند بستههای کاشیکاری، معماری و سازههای ماکارونی و خیاطی. برای مثال، بسته سازههای ماکارونی در دو ترم 12 جلسهای تدریس میشود. ترم اول، آموزش سازههای ماکارونی درکنار قطعات پانکس است و ترم دوم فقط سازههای ماکارونی برای کسب مهارت ساختن این سازههاست.
چرا باید برای فرزندم «پانکس» بخرم؟
کیفیت بالای ساخت و قطعات بستهها
سرگرمی همیشگی برای کودکان
تنوع بالای محصولات با 60 سرگرمی مختلف
تولید محتوای جذاب و اصیل با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
قیمت 240هزار تومانی نسبت در برابر نمونههای مشابه خارجی با قیمت حدود 170دلار
راههای ارتباط و خرید محصولات آکادمی خلاقیت اسپادانا
وبسایت: panex.ir و bazareq.com
ایمیل: info@panex.ir
اینستاگرام: panex_kids و Bazareq_com
تلفن تماس: ۰۳۱۹۵۰۱۴۱۴۴ و ۰۹۱۳۲۱۴۸۲۱۲
آدرس: اصفهان، دانشگاه اصفهان، مرکز رشد
ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد