مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت:

اخذ ۳۶۰۰ سند تک برگ برای اراضی دولتی در سیستان و بلوچستان

سند تک برگ را می توان به عنوان یک سند ملکی معتبر و ایمن به حساب آورد. این نوع سند به دلیل مکانیزه و سیستمی بودن، احتمال ارتکاب به جرم جعل اسناد را کاهش می دهد. نحوه تهیه سند تک برگ معمولا در اداره ثبت اسناد رسمی صورت می گیرد. تهیه نقشه UTM برای کسب اطلاعات دقیق از ملک، یکی از مهم ترین مراحل تهیه سند تک برگ می باشد.
کد خبر: ۱۳۱۹۵۳۷
چرا تبدیل سند دفترچه ای یا منگوله دار به سند تک برگ دارای اهمیت بوده و همچنین ضروری می باشد؟ نحوه تهیه سند تک برگ به چه صورت انجام می گیرد؟ یا به عبارتی مراحل تهیه سند تک برگ چیست؟ سند مالکیت یک ملک تنها مدرک معتبر هویتی است که می توان برای ملک ها و زمین های با ارزش خود تهیه نمود. یکی از دلایل بسیار مهم تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگ، جلوگیری از جعل اسناد و کاهش آن می باشد. به عبارتی می توان گفت که سندهای تک برگ دارای امنیت بیشتری نسبت به سایر اسناد به خصوص اسناد دفترچه ای یا منگوله دار هستند.

سندهای قدیمی مانند سند دفترچه ای ایمنی بسیار کمی داشته و به راحتی قابل جعل هستند این در حالی است که سندهای تک برگ به گونه ای طراحی شده اند که جعل آنها بسیار دشوار بوده و به عبارتی جعل آن به راحتی صورت نمی گیرد. تعریف سند تک برگ، دلایل تبدیل سندهای قدیمی به سند تک برگ، مراحل تهیه سند تک برگ و نقش نقشه برداری در تهیه سند تک برگ، مواردی هستند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

سند تک برگ چیست؟

اسناد به طور کلی به سه دسته یعنی سند دفترچه ای یا منگوله دار، سند مشاعی ( ملک مشاع به ملکی که بین چند نفر مشترک بوده ولی سهم هر کدام مشخص نشده است، گفته می شود. ) و سند تک برگ تقسیم می شود. سند تک برگ به دلیل اینکه خطر جعل سند را به طرز چشمگیری کاهش می دهد، بهترین گزینه برای انتخاب صاحبان ملک می باشد. دنیای کنونی روز به روز در حال تغییر و تحول است. متاسفانه کلاهبرداری و جعل سند یکی از همان زمینه هایی است که دستخوش این تغییرات شده است.
 
 
شرح مراحل تهیه سند تک برگ

مراحل تهیه سند تک برگ

کلاهبرداران امروزه از روش های متنوع تر و پیشرفته تری برای ارتکاب به جرم استفاده می کنند. یکی از راه های جلوگیری از جرایمی مانند جعل اسناد، استفاده از یک طراحی ایمن و دقیق برای تهیه اسناد رسمی می باشد. مراحل تهیه سند تک برگ بسیار اهمیت دارد ولی قبل از هر چیزی بررسی ویژگی های این سند و دلایل برتری آن نسبت به اسناد دیگر در اولویت قرار دارد. به طور کلی می توان گفت که ویژگی های سند ملکی تک برگ به شرح زیر می باشد:

    وجود هولوگوم بر روی سند ( کاهش جرایمی مانند جرم جعل سند و ... )

    ثبت کروکی و محاسبه دقیق مساحت و متراژ ملک ( با نقشه برداری و تهیه نقشه یو تی ام UTM )

    صرفه جویی در مصرف کاغذ ( مصرف کاغذ در تهیه اسناد دفترچه ای و منگوله دار بیشتر از سند تک برگ می باشد. )

    ارائه و صدور سند برای هر یک از شرکاء در ملک مشاع به صورت جداگانه

    عدم ثبت اطلاعات به صورت دستی

    چاپ به صورت مکانیزه و سیستمی

    جلوگیری از جرائم کلاهبرداری مانند جرم جعل سند

    دارای اطلاعات جزئی و دقیق تر نسبت به دیگر اسناد

مراحل تهیه سند تک برگ

سند ملکی تک برگ از جمله اسنادی است که در اداره ثبت اسناد رسمی تهیه می شود. مراحل تبدیل سند ملکی قدیمی به سند ملکی تک برگ، باید حتما مطابق مراحل زیر اقدام نمود:

Ø  مرحله 1 ( مراجعه به دفاتر ثبت ): اولین گام بعد از توافق های اولیه معامله، ثبت معامله در دفاتر ثبت اسناد رسمی می باشد. البته یک نکته بسیار مهم این است که اگر برای تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ اقدام می شود، مراجعه به دفتر ثبت اسناد ضرورتی ندارد. زمانی مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی ضرورت می یابد که به دنبال تهیه یک سند جدید با نام جدید برای ملک تازه خریداری شده، هستید.

 

 

شرح مراحل تهیه سند تک برگ
مراحل تهیه سند تک برگ
 


 
Ø مرحله 2 ( استعلام سند قدیمی ): دفتر ثبت اسناد رسمی قبل از هر اقدامی برای انتقال سند، ابتدا استعلامی از وضعیت سند مالکیت قدیمی دریافت می کند. این استعلام که معمولا حدود 2 روز به طول می انجامد، مشخص می کند که آیا ملک قابلیت فروش دارد یا نه. این گام یکی از مهم ترین  مراحل تهیه سند تک برگ به حساب می آید.


Ø مرحله 3 ( تسویه حساب شهرداری ):  هر سند قبل از اینکه به خریدار واگذار شود باید تمامی بدهی های خود را در صورت وجود به شهرداری تسویه نمود. این بدهی ها معمولا مربوط به عوارض و مالیات های ملک است. یکی دیگر از گواهی نامه های ارائه شده توسط شهرداری، گواهی نامه تعیین کاربری ملک ( مسکونی، تجاری و ... ) می باشد.


Ø مرحله 4 ( مراجعه به اداره دارایی ): دریافت گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقالات ملک به اداره دارایی، یکی از مراحل مهم تهیه سند تک برگ است. این گواهی نامه یکی از مدارکی است که باید حتما به دفتر خانه ارائه شود.


Ø مرحله 5 ( انتقال سند در دفتر ): بعد از توافق هر دو طرف معامله و ارائه گواهی نامه تسویه حساب و همچنین استعلام ملک، همه چیز برای انتقال مالکیت مهیا می باشد. پس از ثبت اطلاعات نقل و انتقالات ملک به صورت خلاصه، به اداره ثبت ناحیه مورد نظر ارسال می گردد.


Ø  مرحله 6 ( مراجعه به اداره ثبت ): در هنگام مراجعه به اداره ثبت اسناد رسمی، ارائه فرم اطلاعات ملک و صاحب آن به صورت کاملا دقیق الزامی می باشد. از آنجایی که این مرحله یکی از مهم ترین مراحل تهیه سند تک برگ است، وارد کردن اطلاعات درس و دقیق بسیار حائز اهمیت می باشد.
 
شرح مراحل تهیه سند تک برگ
مراحل تهیه سند تک برگ


 
Ø  مرحله 7 ( ارائه سند مالکیت قبلی ): پس از ارائه درخواست تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ و یا درخواست سند جدید، ارائه سند قبلی ملک الزامی است.


Ø مرحله 8 ( پرداخت هزینه ها و مدارک ): در این مرحله تمامی مدارک و اطلاعات کامل دو طرف معامله و همچنین کروکی ملک به اداره ثبت ارائه می گردد.


Øمرحله 9 ( مراجعه به باجه پست ):  بعد از مراجعه به باجه پست و پرداخت هزینه های لازم و تکمیل فرم مشخصات، می توان گفت که مراحل صدور سند تک برگ به پایان رسیده است.


Øمرحله 10 ( دریافت سند تک برگ جدید ): دریافت سند تبدیل شده به 50 روز و همچنین دریافت سند برای مالک جدید به 20 زمان نیاز دارد.
 
نقش نقشه برداری در تهیه سند تک برگ


یکی از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای صدور سند تک برگی، ارائه نقشه UTM می باشد. برای ثبت اطلاعات دقیق درباره ملک در سند، تهیه نقشه UTM توسط کارشناسان نقشه برداری ماهر و باتجربه الزامی است. انتخاب موسسه یا ارگان مناسب برای دریافت خدمات تهیه نقشه UTM بسیار حائز اهمیت بوده و می توان این مرحله را به عنوان اساسی ترین مراحل تهیه سند تک برگ معرفی نمود.


نقشه یو تی ام مپ اسکیل یکی از گروه های مهندسی که می تواند با دقیق ترین امکانات و تجهیزات و پرسنل دقیق امر حساس تهیه این نوع نقشه ها را به درستی انجام دهد.
 
 
 
 
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها