مدیر کل بیمه سلامت استان البرز

پزشکان البرزی نسخه الکترونیکی می نویسند

شرکت خلاق و نوآور «پرتو نور آسمان» خدمات کاربردی موثری را در زمینه لام های آزمایشگاهی دیجیتال ارائه می‌کند

کاربردهای وسیع لام‌های دیجیتال در علوم آزمایشگاهی

یکی از مشکلات جدی حوزه علوم آزمایشگاهی و تشخیص طبی، نمونه ‏‏هایی است که برای انجام آزمایش و بررسی زیر میکروسکوپ، روی لام ‎های شیشه‎ای قرار می ‏گیرد و پس از گذشت مدتی غیرقابل استفاده می‎شود.
کد خبر: ۱۳۱۸۹۵۱

این لام‎های شیشه‎ای ممکن است خیلی زود دچار شکستگی و آسیب شود.

در شرایطی که نمونه‎ های آزمایشگاهی برای آموزش و تحقیقات به‌ شدت مورد نیاز دانشگاه‎ ها و مراکز علمی هستند و در حالی که بسیاری از شهرهای کوچک برای گرفتن مشورت از پزشکان متخصص در شهرهای بزرگ‌تر به ارسال لام‎ها نیاز پیدا می‎کنند، احتمال از بین رفتن یا صدمه لام‎ها فرآیند تشخیص بیماری را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

شرکت خلاق و نوآور «پرتو نور آسمان» با هدف ارائه خدمات و محصولات در حوزه پردازش تصاویر دیجیتال میکروسکوپی در جهت تسهیل و تسریع فرآیندهای آزمایشگاهی و همچنین ارتقای کیفیت و بازدهی سیستم آموزشی و تحقیقاتی کشور با تکیه بر دانش روزآمد بومی و متخصصان جوان داخلی در سال 1398 در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان فعالیتش را آغاز کرده است. این شرکت خدمات جالب‌توجهی در زمینه لام‎ های دیجیتال و سامانه «پرنوآ» ارائه کرده است.

محمدجواد زمانی قلعه، مدیرعامل شرکت پرتو نور آسمان در حوزه کاری این شرکت به جام‌جم می‎گوید: «زمینه کاری شرکت ما پیش از فعالیت در حوزه میکروسکوپ و لام دیجیتال، اپتیک و پردازش تصویر بود. به‌دلیل تجربه‎ای که در این زمینه داشتیم به‌واسطه یکی از مشتریان با نیاز آزمایشگاه‎های طبی به لام و مشکلات لام ‏های شیشه‎ای آشنا شدیم. به این فکر افتادیم که برای حل مشکلات این حوزه چاره‏ای پیدا کنیم. در واقع ایده اصلی فعالیت ما در این حوزه بر می‎گردد به زمانی که یکی از اقوام مشتری‌های ما مدت‌ها درگیر آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‎های مختلف شده بود و بعد از صرف هزینه و زمان بسیار متوجه شد آزمایشگاه، تشخیص درستی نداشته و در تمام این مدت مراحل درمان را به اشتباه سپری کرده است. اشتباهی که با اخذ مشاوره سریع و دقیق پاتولوژی، قابل پیشگیری بود. لام‎های شیشه‎ای به‌دلیل آسیب ‏پذیربودنشان امکان ارسال سریع و بررسی دقیق و باکیفیت از سوی متخصصان مختلف در هر مکان و زمان را ندارند و در این مسیر ممکن است دستخوش تغییراتی شوند. ما با کار بر روی این ایده فعالیتمان را آغاز کردیم و پس از 9 ماه مطالعه، پژوهش و بررسی دقیق وضعیت و جایگاه تله پاتولوژی در ایران و دنیا و مشورت با پزشکان توانستیم سامانه لام‏ های دیجیتال را به بازار ارائه دهیم.

چرا لام دیجیتال کارآمدتر از لام شیشه‏‎ای است؟

امکان مشورت‌گرفتن از متخصصان مختلف: لام دیجیتال این امکان را به آزمایشگاه‏های پاتوبیولوژی می‎دهد که در صورت نیاز به مشورت پزشکان متخصص برای بررسی نمونه‎ها بتوانند عکسی با وضوح بسیار بالا را با نرم ‏افزار مخصوص پرنوآ به پزشک مورد نظر ارسال کنند و نظر او را جویا شوند.

کاربردهای وسیع لام‌های دیجیتال در علوم آزمایشگاهی

در حالی که تا پیش از این لام‎های شیشه‎ای از طریق پیک موتوری برای پزشکان متخصص ارسال می‎شد که در این روش ممکن بود لام آسیب ببیند یا بشکند و نمونه از بین برود و یا با گوشی تلفن همراه عکس‏های متعددی از نقاط مختلف لام تهیه می‎شد که راه حلی غیردقیق و غیرتخصصی است. این مشکل برای شهرهای کوچک بسیار پیچیده‎تر هم می‎شد. زیرا در این شهرها معمولا پزشک متخصص حضور ندارد و برای بررسی نمونه، باید لام شیشه‎ای به شهر بزرگ دیگری ارسال می‎شد که روند پست و ارسال شهر به شهر خودش مشکلات زیادی برای نمونه ایجاد می‎کرد.

سرعت بخشیدن به فرآیند تشخیص و آغاز درمان: صرفه‎جویی در زمان یکی دیگر از ویژگی‎های متمایزکننده لام‎های دیجیتال است. در بین بیمارانی که سرعت تشخیص نوع بیماری‎شان در روند بهبودی نقش مهمی دارد و زمان بسیار کوتاهی دارند تا بتوانند بهترین درمان را دریافت کنند، لام‎های دیجیتال می‎تواند به‌شدت کاربردی باشد. بیمارانی که در شهرهای کوچک زندگی می‎کنند با این روش می‎توانند خیلی سریع نتیجه آزمایش را دریافت کنند بدون آن‌که بخواهند زمان زیادی در انتظار ارسال نمونه به پزشکان شهرهای بزرگ‌تر باشند.

کاهش هزینه‏ ها و افزایش درآمد:
استفاده از لام‎های دیجیتال برای آزمایشگاه‎ها می‎تواند باعث افزایش درآمد بشود. به این علت که امکان بررسی نمونه‎های بیشتر را فراهم می‎کند و سرعت بیشتری به روال کارها می‎دهد. نرم‌افزار پرنوآ و دوربین ویژه‎ این کار، از نمونه آزمایشگاهی روی لام اسکن تهیه کرده و آن را به یک لام دیجیتال تبدیل می‏ کند. این فرآیند بدون نیاز به دستگاه‏های گران‌قیمت اسکن انجام می‎شوند و بعد از انجام مراحل اسکن نمونه، تصاویر در سامانه میکروسکوپ مجازی پرنوآ بارگذاری شده و کادر آزمایشگاه می‏توانند با کمک زیرساخت ابری پرنوآ، فایل آن را برای پزشکان مختلف به اشتراک بگذارند.

لام دیجیتال، ابزاری برای ارتقای آموزش: در بسیاری از دانشگاه‎های علوم پزشکی از لام‎های شیشه‎ای برای موارد آموزشی استفاده می‎شود که بعد از مدتی کارایی خود را از دست می‎دهند. بسیاری از دانشگاه‏ها در مناطق مختلف کشور اصلا دسترسی خوبی به نمونه‎ها ندارند و ناچارند از شهرهای دیگر درخواست بدهند.

با وجود نمونه‎های لام دیجیتال، دسترسی همه دانشجویان پزشکی در سراسر کشور به نمونه‎های آموزشی میسر می‎شود و عدالت آموزشی در این زمینه تحقق می‎یابد.

امکان بایگانی و یادداشت‎نویسی: این سامانه امکان بایگانی، تاریخ بندی و یادداشت‌نویسی را برای نمونه‏ های اسکن شده فراهم می‎کند و می‎تواند به نوعی بانک تصاویر برای آرشیو فرآیندهای آزمایشگاه طبی تبدیل شود.

کاربردهای وسیع لام‌های دیجیتال در علوم آزمایشگاهی

فرهنگ‎سازی، چالش اساسی در حوزه لام‎های دیجیتال

مدیرعامل شرکت پرتو نور آسمان چالش جدی کسب‌وکار خود را کندی جامعه در پذیرفتن کارکردهای کسب‎و‎کارهای خلاق‎و‎نوآور و کارای‌شان در میان مشاغل دیگر می‌داند و می‌گوید: روش‎هایی مثل لام مجازی و سامانه‌های اشتراک آن در دنیا حدود 20 سال است که رایج شده و فرهنگ استفاده از آن هم جا افتاده است. اما متاسفانه در کشور ما هنوز درباره استفاده از آن فرهنگ‎سازی نشده است و مردم ایران از این فناوری که توسط جوانان همین مرز و بوم به ثمر نشسته، بی‎اطلاع و محروم‎اند. ما به عنوان یک شرکت خلاق و نوآور هم باید مراحل تحقیق و توسعه را انجام بدهیم و هم مراحل فرهنگ‎سازی
در این باره را پیش ببریم.

راه‏های ارتباط با «پرتو نور آسمان»

وبسایت: parnoa.ir
ایمیل: parnoa@chmail.ir
تلفن تماس: 02128422668
آدرس: نشانی دفتر فنی-مهندسی: اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، ساختمان ابوریحان، شرکت پرنوآ.

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها