سه گورخر نگون بخت؛ دو راس ماده و یکی نر را به ایران آوردند. گور نر زودتر از آن دوتای دیگر قربانی شرایط نامناسب باغ وحش صفادشت شد و سپس یکی دیگر از گورهای نیز تاب نیاورد و به کام مرگ رفت.
کد خبر: ۱۳۱۸۱۲۷

به گزارش جام جم آنلاین ، از جمع سه تایی گورخرهای وارد شده به ایران اکنون فقط یک گورخر ماده زنده است که مسئولان این مجموعه شرایط این حیوان را مناسب توصیف کرده اند.

اما آن دو راس گورخر دیگر چرا تلف شدند؟

اداره دامپزشکی هنوز گزارش کتبی درباره علت مرگ دو گورخر آفریقایی را اعلام نکرده است و روزهای آینده گزارشات تکمیلی منتشر خواهد شد. اما واقعا دلیل مرگ این حیوانات بی پناه چیست که از سرزمین اصلی خود یعنی آفریقا به ایران و باغ وحش صفادشت آورده شدند تا اینگونه تلف شوند؟

هنوز هیچکس علت تلف شدن این دو گورخر را نمی داند اما حداقل با بررسی شرایط درست زندگی کردن یک گورخر و مطلع شدن از این شرایط شاید به سوالات متعددی در رابطه با علت مرگ این حیوانات پاسخ داده شود.

 

آشنایی با گورها

بر اساس گزارش discoverwildlife گورخرها حیواناتی هستند که متعلق به خانواده اسب و خر محسوب می شوند. آنها همان ژنوم را دارند اما برخی ویژگی های دیگر باعث شد خانواده جداگانه ای را شکل بدهند. اصلی ترین دلیل متمایز بودن گورخر این است که راه های سفید و سیاه بر روی بدن خود دارند.

به طنز درباره گورخرها گفته می شود که کت سفیدی بر تن دارند و روی این کت سفید راه راه های مشکی وجود دارد. جالب اینجاست که این راه راه ها در هر گورخر متفاوت است و دقیقا همانند اثرانگشت است.

از سویی دیگر گورخرها نیز خود به گونه های مختلفی تقسیم می شوند که هر یک از این گونه ها الگوی راه راه خود دارند. به عنوان مثال گور موسوم به «گروی» دارای نوارهای بسیار نازک است. گورخر کوهی دارای نوارهای عمودی بر روی گردن و تنه خود است و نوارهای افقی بر روی قسمت های مختلف آن نیز به چشم می خورد.

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک ، اعتقاد بر این است که راه راه گورخر مانند استتار عمل می کند. هنگامی که گورخرها کنار هم قرار می گیرند ، تعیین میزان گورخرهای گروه برای شکارچیان دشوارتر است. علاوه بر این راه راه ها ممکن است به عنوان ضد آفتاب طبیعی کار کنند.

بزرگترین گورخر روی کره زمین گورخر گروی است. وزن آن 770 تا 990 پوند است یعنی 350 تا 450 کیلوگرم. این گونه از شانه تا سم حدود 5 فوت (1.5 متر) قد دارد.

قد گورخرهای کوهستانی نیز از 3.8 تا 4.9 فوت (116 تا 150 سانتی متر) از ناحیه شانه و 529 تا 820 پوند وزن است یعنی 240 تا 372 کیلوگرم.

گورخرهای دشتی نیز از شانه 3.6 تا 4.8 فوت (1.1 تا 1.5 متر) و وزن آن تا 770 پوند است. (350 کیلوگرم).

 

کجا زندگی می کنند؟

پاسخ به این سوال بسیار مهم است چرا که حیات گورخرها وابسته به منطقه زندگی آنهاست و خروج از آن «مرگ» به دنبال دارد. اکثر گورها ساکن قاره آفریقا هستند و هر گونه گورخر می تواند منطقه زادگاه خود را داشته باشد.

گورخرهای دشتی در علفزارهای بی درخت آفریقای شرقی و جنوبی زندگی می کنند.

گورخرهای موسوم به گروی در مراتع خشک اتیوپی و شمال کنیا حضور دارند.

گورخرهای کوهی هم در آفریقای جنوبی ، نامیبیا و آنگولا یافت می شود.

زمانی که این سه گورخر به ایران آورده شدند مشخص نشد که جز کدام دسته هستند. گروی، دشتی و یا کوهی. گروی ها نمی توانند در زیستگاه دشتی باشند و کوهی ها هم نمی توانند در زیستگاه گروی ها زندگی کنند.

شاید آن سه گورخر آورده شده به ایران در شرایطی زندگی کرده اند که مناسب گونه آنها نبوده است. مسلما محل نگهداری آنها در باغ وحش صفادشت علفزاری بی درخت و یا مراتع خشک نبوده است.

 

عادت گورخرها

حیواناتی مثل گورخرها هم مانند انسان عاداتی دارند.

گورخرهای دشتی و گورخرهای کوهستانی در گروه های خانوادگی به سرپرستی یک نر با چندین فرزند زندگی می کنند.

اما در نقطه مقابل گورخرهای گروی گله ندارند.

ترک عادت برای گورها کشنده است. آنها یا باید در گله باشند و یا اگر خارج از گله باشند شرایط زندگی برای آنها به طور کامل فراهم شود.

گورخرها در هنگام بحران، خطر و اوضاع نامناسب گوش های خود را صاف صاف نگه می دارند.

آیا مسئولان باغ وحش صفادشت احتمالا متوجه نشدند که گورهای تلف شده قبلا گوش های خود را صاف می کردند؟

شکارچیان شناخته شده گورخر شامل شیر ، پلنگ ، یوزپلنگ و کفتار هستند. گورها قادر هستند که در صورت بروز خطر از سوی شکارچیان با صداهایی یکدیگر را مطلع کنند و حتی به طرف این شکارچیان چنان لگدهای قدرتمندی بزنند که باعث آسیب شدید به آنها شود.

 

رژیم غذایی

براساس بنیاد حیات وحش آفریقا ، گورخرها بیشتر چمن می خورند و در جستجوی غذا تا 1800 مایل راه می روند. بعضی از گورخرها نیز برگ و شاخه می خورند.

 

کره گورخرها

گورخرهای ماده بچه های خود را برای یک دوره حاملگی 12 تا 14 ماهه حمل می کنند. هنگام تولد ، وزن کره ها در حدود 55 تا 88 پوند (25 تا 40 کیلوگرم) است. به زودی پس از تولد ، کره ها قادر به ایستادن و راه رفتن هستند. گورخر جوان تغذیه خود را از شیر مادر خود دریافت می کند و این وضعیت تا یک سال ادامه دارد گورخرها از 3 تا 6 سالگی کاملاً بالغ می شوند و عمر آنها حدود 25 سال خواهد بود.

 

و سوالات تکراری

دوباره این سوالات باید تکرار شود: گورخرهای باغ وحش صفادشت متعلق به کدام گونه بودند؟ شرایط زندگی آنها متناسب با همان گونه بود؟ در مراتع نگهداری می شدند و یا در دشت بی درخت؟! نحوه تغذیه آنها چگونه بود؟ به این مسئله دقت شد که برخی از گورها بدون حضور در گله نمی توانند به زندگی خود ادامه بدهند؟ گورخرهای باغ وحش صفادشت از نوع گله ای بودند و یا غیرگله ای؟ و .......

و سوال آخر اینکه تکلیف گورخر باقی مانده چه می شود؟ پیش بینی تلف شدن این گورخر سخت است؟

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها