معاون اقتصادی استاندارکرمانشاه:

توسعه نوار مرزی راه حل قطعی رفع معضل کولبری است

بهزاد بابا خانی گفت: آیین نامه مبادلات مرزی نیازمند روان‌سازی بیشتر برای واردات انفرادی است.
کد خبر: ۱۳۱۸۰۳۲

 به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛ معاون اقتصادی استاندار در نشست بررسی وضعیت ساماندهی مبادلات در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی و چگونگی فعالیت مرزنشینان که با حضور دکتر دین پرست معاون اقتصادی وزیر کشور، فرماندار پاوه و مدیران و مسئولان شهرستان در بخشداری نوسود برگزار شد: اظهار داشت: آغاز مجدد فعالیت رسمی تجارت مرزنشینان طی چند ماه اخیر محصول پیگیری جناب آقای دکتر دین پرست معاون اقتصادی وزیر کشور است و بسیاری از مشکلات فعلی _علیرغم موانع موجود در سایر دستگاه‌های اجرایی _ با پیگیری‌های مداوم ایشان حل شده است.

وی افزود: استان‌های غربی کشور جزو استان هایی هستند که به دلیل درگیری ۸ ساله با جنگ تحمیلی و تخریب زیرساخت ها و جبران نشدن عقب ماندگی ها تا حدودی از روند توسعه جا مانده اند که اثرات آن در برخی شاخص های اقتصادی نمایان است.

باباخانی ادامه داد: راه حل بلند مدت و نهایی رفع مشکلات در اولویت قرار گرفتن توسعه نوار مرزی و ایجاد اشتغال پایدار برای مرزنشینان است و باید به دنبال طرح هایی بود که این محرومیت را رفع کند و یکی از این راه‌حل‌ها در توانمندسازی، توسعه سرمایه گذاری، تسهیلات ارزان قیمت و ارائه مشوق های جذاب سرمایه گذاری است.

معاون استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه همزمان با برنامه ریزی و ریل گذاری برای توسعه نوار مرزی ضروری است مشکلات تجارت مرزنشینان به‌ عنوان راه حل موقت برطرف شود در ادامه افزود: در شرایط فعلی تخفیف سود بازرگانی مبادلات مرزی رسمی قابل رقابت با روش غیرقانونی نیست و لازم است تخفیف سود بازرگانی متناسب با تغییرات قیمت ها افزایش یابد تا روش غیرقانونی واردات کالاهای مجاز متقاضی نداشته باشد.

وی افزود: یکی از مشکلات دیگر اين است که‌ به‌ دلیل‌ رویه سخت واردات کالا برای مرزنشینان در وضعیت فعلی کالا به صورت تجمیعی توسط تجار وارد می شود که منجر به حذف بخش عمده ای از سود مرزنشینان می شود لذا بهترین راه برای کسب درآمد حداکثری مرزنشینان از اجرای این طرح تسهیل واردات انفرادی و حذف رویه های پیچیده برای مرزنشینان واجد شرایط است.

وی عنوان کرد: کمبود نیروی انسانی در گمرکات و تکمیل نشدن زیرساخت مرزهای دو مشکل دیگر در مسیر اجرای طرح تجارت مرزنشینان است.

باباخانی تاکید کرد: طولانی بودن روند ترخیص کالا باعث شده با وجود صرفه اقتصادی واردات قانونی کالا، افراد به دنبال راه سریعتر وارد کردن کالا از طریق قاچاق هستند.

معاون استاندار در بخش دیگری از سخنانش به موضوع امکان تردد مسافری از مرز شوشمی پرداخت و گفت: شوشمی در کشور یک مرز رسمی است ولی باید از طریق وزارت خارجه تلاش شود که طرف عراقی هم این مرز را به رسمیت بشناسد و امکان تردد مسافری فراهم گردد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها