سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تشریح کرد

سالمندانی که هنوز پیامک واکسن دریافت نکردند، چه کنند؟

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعیین تکلیف سالمندانی که برای واکسن کرونا ثبت نام کرده‌اند، اما پیامک نوبت‌دهی را دریافت نکردند، تمهیدات پیش بینی شده برای انتخابات پیش رو، ماجرای واکسیناسیون کارکنان صدا و سیما و... توضیح داد.
کد خبر: ۱۳۱۷۶۷۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی، در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال ایسنا درباره افراد اولویت دار تزریق واکسنی که با وجود ثبت‌نام در سامانه، هنوز پیامک دریافت نکرده‌اند، گفت: قبلا اعلام کردیم که کسانی که با آنها تماس نگرفتند، بیایند و ثبت نام کنند، اما در حال حاضر این روش را در پیش گرفتیم که همه ثبت نام کنند و بعد ما بر اساس ثبت‌نام به آنها نوبت‌دهی می‌کنیم. خوشبختانه از دیروز روند خیلی خوب شده و بالای ۹۰ درصد رشد داشته است. افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، حتما منتظر باشند.

تعیین تکلیف افرادی که برای واکسن ثبت‌نام کردند اما پیامک دریافت نکردند

وی افزود:  کسانی که ثبت نام کردند و به آنها  پیامک نزدند، تا پایان این هفته صبر کنند که قطعا به آنها پیامک زده می‌شود. زیرا بر اساس نوبت‌دهی است و اگر چنانچه به آنها پیامکی زده نشد، به ویژه اگر بالای ۷۵ سال هستند، می‌توانند روز شنبه به یکی از مراکز تشریف ببرند و واکسن‌شان را دریافت کنند.

آغاز واکسیناسیون خبرنگاران؛ چهار هفته دیگر

رییسی در پاسخ به سوال دیگر، درباره انتقادات مطرح شده در زمینه واکسیناسیون برخی کارکنان صدا و سیما و در عین حال زمان واکسیناسیون سایر خبرنگاران، گفت: ما واکسیناسیون خبرنگاران را حدود چهار هفته دیگر شروع می‌کنیم؛ یعنی هفته اول تیرماه خبرنگارانی که مورد تایید بوده و فعال هستند، برایشان واکسن تزریق می‌کنیم. این هم جزو سند ملی است. به طوری که ما از تیر ماه گروه در معرض خطر از جمله خبرنگاران را واکسینه خواهیم کرد.

ماجرای واکسیناسیون کارکنان صدا و سیما

وی ادامه داد: در زمینه صدا و سیما، ما یک مصوبه در ستاد ملی مقابله با کرونا داریم مبنی بر اینکه دست‌اندرکاران انتخابات را واکسینه کنیم. این مصوبه ستاد ملی است. تعداد کارکنان صدا و سیما بسیار زیاد است، اما عده‌ای که واقعا درگیر انتخابات هستند، تعدادی هستند که بر اساس مصوبه ستاد ملی قرار شد دست‌اندرکاران انتخابات را بتوانند واکسینه کنند و آنها هم در این راستا واکسینه شده‌اند. اصلا ۳۰۰۰ نفری که گفته می شود، واکسینه نشدند، بلکه در نوبت هستند و مطمئن باشید که به نوبت واکسیناسیون تمام خبرنگاران می رسند. این بحث ها به این دلیل است که اکنون واکسن کم است. همه افراد باید واکسینه شوند و حتما به مرحله ای می رسیم که همه واکسینه شوند و کشور ایمن شوند.

رییسی درباره اینکه برخی مجریان برنامه های کودک و ... واکسن تزریق کرده اند، گفت: صدا و سیما خودش هم یک مرکز بهداشت و درمان دارد که آنها لیست دادند و بر اساس آن اتفاق افتاد. گاهی هم می شود مانند برخی تخلفات در یک شهرداری‌ که لباس پاکبان می پوشد و واکسن تزریق می کند؛ که البته اگر چنین کاری انجام شده باشد، کار درستی نبوده است.

چگونگی حفظ زنجیره سرد واکسن‌های  کرونا با وجود قطعی برق

رییسی درباره چگونگی حفظ زنجیره سرد واکسن به دنبال قطع برق نیز گفت: ما اولین بار نیست که می‌خواهیم در کشور واکسن توزیع و تزریق کنیم.
مراکز بهداشتی ما حتی در سطح روستاها برای نگهداری واکسن‌ها در یخچال و برای برق‌های اضطراری فکر شده است. حتی اگر در روستایی برق و ژنراتور نباشد از کلد باکس‌ها استفاده می‌شود که همیشه آماده است. در سطح مراکز شهرستان‌ها و استان‌ها سردخانه‌های نگهداری واکسن داریم. برای توزیع واکسن نیز انبارهای بزرگ و مجهز داریم که حتی اگر برق برود چندان مشکلی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در ۱۰ قطب کشور واکسن توزیع می‌شود و آنها به مراکز دیگر توزیع می‌کنند. در مراکز استان هم محل‌های نگهداری واکسن داریم و پس از توزیع به شهرستان‌ها این واکسن بر اساس نیاز مراکز به صورت روزانه یا دو روز یکبار ارسال می‌شود.
 
به طور کلی پس از موضوع قطع برق، دستورالعمل جدیدی نوشته شد ولی در عین حال هر نوع قطعی برق می‌تواند برای ما ایجاد مشکل کند؛ زیرا فرض کنید اگر بیش از پنج ساعت برق برود ما دچار مشکل می‌شویم که البته تاکنون این اتفاق نیفتاده است. واکسن‌ها در یخچال نگهداری می شوند و حتی مهم است در کدام طبقه نگهداری شوند. در کنار واکسن‌ها دماسنج وجود دارد و اگر دما کمتر از حد مورد نظر برسد یک هشدار خواهد بود.

رییسی افزود: واکسن‌ها بسته به نوع خود شرایط نگهداری متفاوتی دارند. برخی واکسن‌هایی مثل سینوفارم و آسترازنیکا درجه حرارتی متفاوت از اسپوتنیک دارند. واکسن اسپوتنیک باید زیر ۱۸ درجه باشد اما واکسن سینوفارم در دمای یخچال می‌ماند.

هرگونه تجمع در روند انتخابات؛ ممنوع

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره پروتکل‌های انتخابات پیش رو نیز بیان کرد: ما هم انتخابات شورای شهر رو روستا و هم انتخابات ریاست جمهوری را داریم و در واقع نگرانی بیشتر ما برای انتخابات شوراها است؛ زیرا در شهر و روستاها بیشتر میتینگ‌ها در منازل انجام می‌شود و این که این موضوع قابل کنترل نیست، نگران کننده است و دورهمی سبب می‌شود پروتکل نقض شود. هرگونه تجمع و دورهمی ممنوع است.

وی افزود: درباره انتخابات ریاست جمهوری باید از ۴ منظر به موضوع نگاه کنیم. اول بحث ثبت نام بود که پروتکل مخصوص ثبت نام کاندیداها را دادیم و انصافا خوب رعایت شد؛ حال بماند که یکی دو نفر می‌خواستند از نرده دَر بروند که آنها را گرفتند و آنهم خیلی جای نگرانی نبود.

تمهیدات پیش بینی شده برای روز رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری
رای‌گیری سیار از کرونا مثبت‌ها

رییسی ادامه داد: برای روز رای گیری خیلی نگرانی نداریم. در این روز تعداد شعب و صندوق‌ها را افزایش دادند و از طرفی ساعت برگزاری انتخابات هم افزایش یافته و از ۷ صبح تا ۲ صبح روز بعد ( ۲۹ خرداد) امکان رای گیری وجود دارد. از طرفی قرار است از ما برای همه کسانی که می‌خواهند رای دهند و واجد شرایط هستند به شکل استانی استعلام شود تا اعلام کنیم چه کسانی کرونا مثبت هستند و افراد کرونا مثبت به صورت سیار می‌توانند رای دهند و نبابد پای صندوق‌ها بیایند. از سوی دیگر مقرر شد اگر قرار است صفی تشکیل شود در فضای باز باشد و اگر هم نمی‌توانند صندوق را در فضای باز بگذارند افراد در فضای باز باشند و یک به یک برای رای دهی وارد فضای بسته شوند.

تصمیم‌گیری برای ستادهای تبلیغاتی بر اساس رنگ‌بندی شهرها

وی درباره تبلیغات داوطلبان ریاست جمهوری، اظهار کرد: طبق دستورالعمل‌ها هرگونه تجمع برای سخنرانی و... در فضای بسته ممنوع است. در فضای باز امکان برگزاری سخنرانی وجود دارد اما با رعایت پروتکل‌ها، یعنی به ازای هر ۸ متر مربع یک نفر در فضای باز با ماسک روی صندلی بنشیند و حداکثر ظرفیت اشغال فضای باز هم ۳۰ درصد است و این موضوع فارغ از رنگبندی شهرها اجرا می‌شود. درباره ستادهای تبلیغاتی بر اساس رنگبندی کرونایی عمل می‌کنیم. ستادی که در شهر زرد تشکیل شود حداکثر ۳۰ نفر در شهر نارنجی ۲۰ نفر و شهر قرمز ۱۵ نفر می‌توانند در فضای بسته ستاد مشغول باشند.

رئیسی ادامه داد: از دوره‌های قبل به یاد داریم یکی از زمان‌هایی که می‌توان شادی و پایکوبی انجام داد زمان انتخابات و جلوی ستادها است که اعلام کردیم ممنوع شود. اگر ممنوع نشود ممکن است مشکل ایجاد کند و خواستیم تا نیروی انتظامی در این باره کمک کند. اینکه ضمانت اجرایی رعایت این پروتکل‌ها چیست، اولا رئیس ستادهای مرکزی انتخابات و یا هر نامزد طی جلسه‌ای در وزارت کشور توجیه شده و برای نظارت بر ستاد مسئولیت دارند و اگر تخلفی صورت گیرد باید پاسخگو باشند و ناظر عالی وزارت بهداشت است که تخلفات را به وزارت کشور  اطلاع می‌دهد و سپس به مراجع قانونی گزارش می‌شود.

بر اجرای پروتکل‌ها اصرار داریم

معاون وزیر بهداشت افزود: شرایط سخت است اما اصرار بر اجرای پروتکل‌ها داریم تا کوچک‌ترین غفلت موحب بروز موج پنجم نشود. شعار ما این است که "برای مشارکت حداکثری و با شکوه شدن انتخابات نیاز داریم مردم از نظر سلامتی احساس امنیت کنند". بنابراین همه نامزدها باید به این نکته توجه کنند که با امن شدن محیط مردم برای حضور در پای صندوق‌ها خواهند آمد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره قطعی برق در بیمارستان‌ها نیز اظهار کرد: قطع برق فقط برای الان نیست. هیچ بیمارستانی از نظر استاندارد بدون جایگزین برق اضطراری نمی‌تواند کار کند و اگر اتفاقی افتاده باشد باید خود بیمارستان پاسخگو باشد که چرا برق اضطراری اش کار نکرده است. قطعا قطعی برق حوزه سلامت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در بحث واکسیناسیون وجود برق کمک میکند تا واکسن‌ها را بهتر نگهداری کنیم.

برقراری ممنوعیت پرواز به ۲۵ کشور به دلیل کرونا

رییسی درباره ممنوعیت پروازها از برخی کشورها هم گفت: در حال حاضر ۲۵ کشور در دنیا وجود دارند که ما ممنوعیت پرواز داریم از جمله هند و پاکستان. لیستی توسط سازمان جهانی بهداشت هر هفته بروز رسانی می‌شود و علاوه بر آن لیست بر اساس منطقه هم ممکن است کشورهایی اضافه کنیم و این لیست را اجرا کنیم.

وی افزود: هرگونه پرواز از هند و پاکستان به ایران ممنوع است. قریب به ۲۰۰ نفر از هموطنان و دانشجویان تقاضای بازگشت داشتند. مثل همه جای دنیا افرادی که متقاضی بازگشت از کشورهای سفر ممنوع هستند باید هم تست منفی داشته باشند و هم قرنطینه شوند و این موارد از قبل از بازگشت به آنها اعلام می‌شود و می‌توانند انتخاب کنند. هتل محل اسکان  برای خود فرودگاه است. مواردی که ذکر کردیم از مصوبات ستاد کرونا است و افرادی که در قرنطینه می‌مانند خودشان باید هزینه‌ را پرداخت کنند.

وضعیت کرونا در ایران؛ تقریبا با ثبات

وی درباره احتمال شیوع بیماری قارچ سیاه در ایران اظهار کرد: به طور کلی از زمانی که کرونا به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد برنامه‌ای داریم در سطح بیمارستان‌ها و راهنماهای بالینی مرتبا بروز رسانی می‌شود و تاکنون  مورد این چنینی در سطح کشور نداشتیم و حتی در رابطه با ویروس‌های جهش یافته هم محدود به مناطق جنوبی و تحت کنترل است.
 
زمانی که اعلام می‌کنیم ویروس هندی، برزیلی و...است یعنی این همان ویروس ووهان است که جهشی در آن صورت گرفته و تبدیل به سوش غالب در یک کشور شده است و آن کشور آن را گزارش ارایه کرده است. پس می‌توان متصور شد در کشوری همان جهش صورت گیرد یعنی اگر ویروس برزیلی در ایران پیدا کنید الزاما به این معنی نیست که یک نفر از برزیل به ایران آماده باشد بلکه ممکن است این جهش در همین ویروس ایران شکل گرفته باشد اما نوع جهش همان جهشی باشد که در برزیل هم وجود دارد. موج چهارم ما کاملا با ویروس انگلیسی بود که در حال کنترل شدن بود و وضعت کشور تقریبا با ثبات است.

نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها در صدر تخلفات کرونایی

رییسی همچنین گفت: از بدو شروع کرونا تاکنون نانوایی‌ها جزو صنوفی بودند که رتبه اول عدم رعایت پروتکل‌ها را داشتند. از حدود ۳ هفته پیش سوپرمارکت‌ها رتبه اول  را دارند. درمورد نانوایی‌ها موارد زیادی پلمب داشتیم اما همانطور که می‌دانید جزو مشاغل گروه یک هستند و نمی‌توان کلا آنها را بر اساس رنگ‌بندی تعطیل کرد. بیشترین مشکل ما با نانوایی‌های سنتی است. البته تذکر به نانوایی‌ها تنها به خاطر عدم رعایت نکات بهداشتی مرتبط با کرونا نیست بلکه مشکلات دیگری هم دارند که مرتبا اخطار دریافت می‌کنند. تا زمانی که نانوایی‌های سنتی به این شیوه ادامه دهند کنترل‌شان سخت است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها