حمایت ورزشکاران و فوتبالیست‌ها از مردم فلسطین ادامه دارد

هم‌صدا علیه یک جنایت

  طی دو هفته اخیر، یک خبر تلخ به موضوع مشترک تمام رسانه‌ها و سایت‌های دنیا تبدیل شده است. بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی و ظلم و جنایت علیه فلسطینی‌ها بخش زیادی از اخبار را به خودش اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۳۱۶۴۸۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،  نکته تلخ ماجرا این است که با وجود حجم بالای اخبار چنین جنایت‌هایی، سکوت سیاست‌مداران همچنان ادامه دارد و آنچه که هر روز بالاتر می‌رود شمار شهیدان فلسطینی است. در این میان انگار چهره‌های ورزشی و به خصوص فوتبالیست‌های معروف هستند که جور سیاست‌مداران ساکت را به دوش می‌کشند و از هر طریقی اعتراض خود را نسبت به این مساله نشان می‌دهند.

تازه‌ترین اتفاق در این رابطه، کاری است که پل پوگبا هافبک مسلمان و فرانسوی باشگاه منچستریونایتد در پایان بازی مقابل فولام انجام داد. در این بازی حدود 10 هزار تماشاچی بعد از مدت‌ها اجازه حضور در ورزشگاه اولدترافورد را پیدا کرده بودند. بعد از سوت پایان بازی و در حالی که پوگبا به سمت رختکن می‌رفت، یکی از تماشاگران او را صدا کرد و یک پرچم فلسطین را به او داد. پوگبا هم پرچم را گرفت و در کنار آمادو دیالو، هافبک نیجریه‌ای منچستر به وسط زمین آمد و در مقابل دوربین‌ عکاسان نشان داد.

از فوتبالیست تا کریکت‌باز

طی هفته‌های اخیر ورزشکاران مختلفی در صفحه‌های شخصی‌شان در فضای مجازی با انتشار تصاویر یا ویدئو، هم حمایت خود از مردم فلسطین را نشان داده و هم به جنایت و خشونت صهیونیست‌ها اعتراض کرده‌اند. در ادامه به بازیکنانی در رشته‌های مختلف ورزشی اشاره می‌شود که در این زمینه فعالیت داشته‌اند:

مسوت اوزیل، هافبک آلمانی باشگاه فنرباغچه: او یکی از فعال‌ترین ورزشکاران در این زمینه بود. او همزمان با عید فطر، عکسی از مسجد الاقصی را منتشر کرد و با آرزوی قبولی طاعات تمام مسلمانان، خواستار آرامش و صلح برای آن دسته از مسلمانانی شد که نمی‌توانند این روز را جشن بگیرند. او چند روز بعد عکس کودکی فلسطینی را منتشر کرد که لباس خود اوزیل در تیم‌ملی آلمان بر تنش بود و مقابل یک سرباز اسرائیلی، کارت قرمز نشان داده بود.

محمد صلاح، هافبک مصری لیورپول:  او چند روز پیش عکسی از خودش در صحن مسجدالاقصی را در توئیتر منتشر کرد و نوشت: از تمام رهبران دنیا از جمله نخست وزیر انگلیس که در چهار سال گذشته در این کشور زندگی کرده‌ام، می‌خواهم تمام تلاش خود را انجام دهند تا خشونت و کشتار انسان‌های بیگناه هر چه سریعتر پایان یابد.

ریاض محرز، هافبک الجزایری منچسترسیتی:  این بازیکن عکسی از پرچم فلسطین را در توئیترش منتشر کرد و مهمترین هشتگ این روزهای مربوط به فلسطینی‌ها را نوشت: شیخ جراح را نجات دهید.

اشرف حکیمی، هافبک مراکشی اینترمیلان: این بازیکن ویدئویی از خشونت نیروهای نظامی اسرائیلی علیه یک زن فلسطینی را در توئیتر منتشر کرد و فقط نوشت: فلسطین را آزاد کنید. 

اریک کانتونا، هافیک سابق منچستریونایتد:  این بازیکن سابق تیم‌ملی فرانسه عکسی از خودش در کنار همسرش را منتشر کرد که هر دو لباس‌هایی با این نوشته بر تن داشتند: امیدوار برای فلسطین

رشید خان، بازیکن تیم‌ملی کریکت افغانستان:  او آرزو کرد که دنیای آینده بدون جنگ و خونریزی باشد. او همچنین در یک ویدئو به شدت از کشتار کودکان بی‌گناه غزه انتقاد کرد.

حبیب نورماگمدوف، قهرمان سابق UFC:  او که قبلا بارها از مردم فلسطین حمایت کرده بود، به تازگی عکسی از خشونت‌ها در فلسطین را منتشر کرد و نوشت: جان آنها گرفته می‌شود تنها به این دلیل که به خداوند اعتقاد دارند.

علیرضا جهانبخش، هافبک ایرانی برایتون:  این بازیکن در استوری خود در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، پست حبیب نورماگمدوف را بازنشر و از ملت فلسطین حمایت کرد. در آن پست نوشته شده بود: برای حمایت از مردم غزه نیازی نیست حتما مسلمان باشید، شما کافی است فقط انسان باشید.

چفیه‌هایی بر گردن

در میان اعتراض‌ها و حمایت‌ها، برخی اقدامات شکل گروهی نیز به خودش گرفت و اعضای یک تیم را شامل شد. یک نمونه از آن را بازیکنان تیم دپورتیوو فلسطین در لیگ فوتبال شیلی انجام دادند. این تیم در سال 1920 و توسط گروهی از مهاجران فلسطینی تاسیس شد و تا به امروز فعالیت دارد. بازیکنان این تیم قبل از شروع آخرین بازی‌شان، در حمایت از مردم فلسطین با چفیه‌های معروف مبارزان فلسطینی وارد زمین شدند.

همچنین بازیکنان تیم فنرباغچه ترکیه که مسوت اوزیل هم در آن عضویت دارد پیش از شروع بازی آخرشان با پیراهنی برای گرم کردن وارد زمین شدند که رویش نوشته شده بود: فلسطین را آزاد کنید.

حسین خلیلی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها