گفت‌وگو با کارشناسان درباره حضور کودکان و انتشار عکس آنها در شبکه‌ های اجتماعی

بچه برای پز دادن نیست

فروش گیس‌های طبیعی که برخی آن‌ها از مرز ۱۰ میلیون تومان می‌گذرد از مسائل عجیب عصر کنونی است اگر تا دیروز افراد مبتلا به سرطان یا بیماران آلوپسی به دلیل شرایط ظاهری‌شان نیازمند استفاده از کلاه‌گیس بودند، این نیاز در قشر جوان جامعه به دلیل مدگرایی همه‌گیرتر شده است.
کد خبر: ۱۳۱۶۲۰۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، اکستنشن یا وصل کردن مو که این روزها بسیاری از زنان و دختران جوان به آن روی آورده اند، روشی است که آرایشگرها آن را برای پرپشت‌تر و ضخیم‌تر نشان دادن موهای سر استفاده می‌کنند.  براین اساس اکثر افراد سعی می کنند که نواقص و عیوب موهای خود را با استفاده از این متد رفع کنند. قیمت اکستنشن در آرایشگاه‌های زنانه علاوه بر این که بسته به جنس موهای استفاده شده در آن متفاوت است، به تعداد شاخه‌هایی که در میان موها کار گذاشته می‌شود نیز بستگی دارد.

با توجه به بازار داغ اکستنشن، تبلیغ  آن هم در فضای مجازی رواج یافته و هم در آرایشگاه های زنانه و گاه مردانه، اگر سری به فضای مجازی زده باشید، خواهید دید که برخی از افراد که عموما از قشر آرایشگران هستند،  انواع گیس های مصنوعی و طبیعی را تبلیغ کرده و هریک از آن ها را با توجه به جنس و کیفیت رتبه بندی می کنند و بر این اساس با قیمت های مختلفی عرضه می شوند.

تا چند سال گذشته استفاده از کلاه گیس بیشتر در مورد بیماران سرطانی و مبتلا به آلوپسی(ریزش مو) مورد استفاده قرار می گرفت و حتی این افراد می توانستند از کلاه گیس های سفارشی که از موی طبیعی درست شده بود، استفاده کنند؛ حتی اگر فرد در مراحل اولیه شیمی درمانی بود از موی خود فرد نیز برای ساخت کلاه گیس استفاده می شد زیرا براساس نظر پزشکان و متخصصان، برای افراد مبتلا به انواع سرطان و بیماران آلوپسی استفاده از کلاه گیس با موهای پلاستیکی و پلیمری و نیز لباس های نایلونی مجاز نیست.

این در حالی است که در شرایط کنونی بسیاری از جوانان به استفاده از کلاه گیس های طبیعی روی آورده اند و قشر مرفه جامعه تن به خرید کلاه گیس هایی با قیمت بالای ۱۰ میلیون تومان داده و از سوی دیگر برخی از زنان و دختران برای کسب درآمد موهای خود را می فروشند.

برخی از آسیب شناسان اجتماعی معتقد هستند که شرایط کرونایی که باعث رکود اقتصاد خانوارها شده، اعضای خانواده ها را به تکاپو وا داشته تا هریک به طروقی معیشت خود را تامین کنند و این روزها گیس فروشی به بازار داغی تبدیل شده تا مرفه هان و قشر بی درد جامعه خریدار این گیس ها باشند.

البته مشاهدات عینی خبرنگار ما حاکی از آن است که در برخی از موارد خرید گیس ها فقط به قشر مرفه جامعه منتهی نمی شود بلکه برخی از افراد از خانوادهای متوسط رو به پایین نیز تمایل به خرید گیس داشته تا از قافله عقب نمانند.

از نگاه آسیب شناسی اجتماعی فروش اعضای بدن اعم از کلیه یا مو به دلیل نیاز مالی است و از آن جایی که فروش این گیس ها مشتریان بسیاری دارد این امر به مساله ای عادی در آرایشگاه ها بویژه آرایشگاه های زنانه تبدیل شده است.

مدگرایی و گرایش به خرید گیس های طبیعی 

تبلیغ خرید گیس های طبیعی در فضای مجازی و فیزیکی بیداد می کند چرا که اکنون داشتن مویی بلند مد شده و بسیاری از بانوان به این سمت روی آورده اند. اینکه چه انگیزه ای علاوه بر مد سبب می شود که دختران و زنان به فکر استفاده از موهای طبیعی و وصل کردن آن به موی سرخودشان شود، متفاوت است.
سحر دختری ۲۲ ساله است که گیسی طبیعی را خریداری و به موهایش وصل کرده است،  دانشجو است و برای این گیس ها حدود ۱۲ میلیون تومان پرداخته، پولی که شاید برای برخی از اقشار جامعه به اندازه گرفتن یک وام باشد در این زمینه می گوید: مدگرایی سبب شده که اغلب دختران به این مساله روی آورند به نظرم مدگرایی چیز بدی نیست و جوانان دوست دارند براساس مد حرکت کنند.

از او می پرسم آیا با وضعیت کرونا و ضرورت رعایت بهداشت، استفاده از موی طبیعی چقدر برایش مهم بوده که تن به این کار داده است، کمی فکر می کند و می گوید: وقتی ۱۲ میلیون پول بابت این موها می دهم از بهداشتی بودن آن ها هم مطمئن هستم، یک روزی گیس های بلند از مد می افتاد و من و دختران هم سن و سالم براساس مد آن را کنار می گذاریم، به نظرم ما جوانان تفریح و سرگرمی نداریم به همین دلیل بیشتر به ظاهرمان توجه می کنیم و دنبال این هستیم که چه چیزی مد شده است.

زهرا دختری حدودا ۳۰ ساله که آرایشگر است، در این زمینه می گوید: بی هویتی، درد بزرگی است، دردی که شاید خیلی از مسئولان فرهنگی به آن توجه نداشته اند و این بی توجهی سبب شده تا جوانان تمام فکر و ذکرشان مد گرایی شود، این مساله تا جایی پیش رفته که برخی از دختران اقشار متوسط جامعه نیز به مدگرایی روی آورده اند، من دختری را می شناسم که پدرش کارمند است و با حقوق کارمندی خرج پنج نفر را می دهد، این دختر آنقدر به پدرش فشار آورده که می خواهم از گیس های طبیعی استفاده کنم که پدر مجبور شده یک وام پنج میلیونی برای این کار از اداره اش بگیرد.
 
وقتی این مسائل را می بینم خیلی ناراحت می شوم که چرا یک دختر با وجود اینکه می داند، خانواده در شرایط اقتصادی خوبی قرار ندارند، پافشاری به استفاده از گیس های طبیعی دارد که اکنون مد است و شاید تا مدتی دیگر از مد بیفتد.

وی ادامه می دهد: جوانان سرگرمی ندارند، یا باید خود را با درس خواندن مشغول کنند یا با مدگرایی، اینستاگرام پر شده از تبلیغ انواع مدهای لباس، کیف و کفش که دختران و پسران با تیپ های مختلف در این فضا ظاهر می شوند و هریک بر دیگری سبقت گرفته و می ترسند که از قافله عقب بمانند.

چرا گیس هایم را فروختم؟

نرگس دختر جوانی است که گیس هایش را فروخته است، در این زمینه می گوید: موهای رنگی ارزان‌تر از موهای مشکی هستند اما با توجه به کیفیت، رنگ و طول، موهایم را ۳ میلیون تومان فروختم، وقتی آرایشگر موهایم را قیچی می کرد، گویی تمام وجودم را بریده اند، خانم ها روی موهای خود حساس هستند، من هم حساس بودم اما به دلیل مشکلات مالی مجبور شدم، موهایم را بفروشم. بعدها فهمیدم که همان سالن داری که موهایم را ۳ میلیون خرید، همان مو را به دیگری ۷ میلیون تومان فروخت.

یکی از دیگر از بانوانی که موهایش را به دلیل مشکلات مالی فروخته، می گوید: از حدود یک‌سال پیش شوهرم به دلیل بیماری خانه‌نشین شد،  درآمدی زیادی نداشتیم چون کارگر یکی از شهربازی ها بود که بعد از تعطیلی طولانی‌ مدت به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شد و بعد هم بیماری به سراغش آمد و اوضاع مالی‌مان بدتر شد. در چنین شرایطی یکی از کارهایی که به نظرم رسید که می توانستم انجام دهم، فروش مو بود. تصمیم گرفتم موهایم را بفروشم تا بخشی از مخارج زندگی را از این طریق فراهم کنم.

گیس هایی که نرخ ثابتی ندارند

برای عینی شدن این گزارش سری به برخی از آرایشگاه های زنانه زده ایم تا از نزدیک شاهد این مساله که در جامعه رواج یافته، باشیم.
یکی از آرایشگران در منطقه شمال شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: اکستنشن یا وصل کردن موی طبیعی به روش های مختلف مثل چسب کراتین و لیزر ...  روی رشته های موی سر مشتری ها یا نقاطی از سر انجام می شود، مشتریان ابتدا باید ۵۰۰ هزار تومان بابت خرید موی طبیعی پرداخت کنند و مابقی هزینه را که در مجموع حدود ۷ تا ۹ میلیون تومان می شود، بعد از اتمام کار بپردازند.

آلبومی از کارهاش را نشانم می دهد و می گوید: داخل آلبوم عکس ها سفارش ها از ۷ تا ۱۵ میلیون تومان است.  گیس های طبیعی بانوان که به این آرایشگه فروخته می شود، تابع قیمت مشخصی نیست و هر فردی می تواند برای گیس هایش نرخی تعیین کند.

با گشت و گذاری در تهران متوجه خواهید شد که بسیاری از آرایشگاه ها وصل کردن موی طبیعی را تبلیغ کرده اند و هریک برای اینکه گوی سبقت را از سایرین بروباید، به تبلیغات فضایی روی آورده اند، وصل مو در کمتر از ۱۰ دقیقه، اجاره بهترین موهای طبیعی، صاحب موهایی با کیفیت شوید و ...

یکی دیگر از سالن‌دارها به خبرنگار ما می گوید: قیمت موی طبیعی بستگی به نوع سفارش مشتری ها دارد. هر قدر طول مو بلندتر و با کیفیت‌تر باشد گران‌تر است، البته اگر مشتری ها توان پرداخت نداشته باشند از موهای ارزان‌تر استفاده می کنیم که هزینه‌شان کاهش پیدا می کند.

به گفته وی گیس های خریداری شده با محلول های شوینده قوی می شویند تا گیس ها از هر جهت آماده فروش به مشتری ها باشد.

اجاره گیس های فروخته شده

مدیر یکی از سالن زیبایی می گوید: فقط ۲ میلیون تومان اجرت وصل کردن مو است که مسئول اکستنشن‌ با تضمین آن را انجام می دهد. البته برخی افراد از گیس هایی استفاده می کنند که هزینه‌اش کمتر است.
به گفته وی اجاره سالانه موی طبیعی بین ۵۰۰ تا ۲ میلیون تومان است که البته در طول سال بین ۳ تا ۴ مرتبه نیاز به ترمیم پیدا می کند تا حالتش را از دست ندهد که هزینه جداگانه‌ای دارد.

وی ادامه می دهد: ۲ دسته فروشنده مو داریم. شهروندانی که گیس فروشی را منبع درآمدی می دانند و می خواهند هر چند سال یک بار موی خود را بفروشند. البته اغلب این افراد که فوت و فن گیس فروشی را یاد می گیرند و می خواهند از این حرفه کاذب، نان درآورند در طول سال بیکار نمی نشینند و با جلب نظر اطرافیان و بستگان نزدیکشان مثل مادر، خواهر و خاله نقش واسطه گری پیدا می کنند که برایشان چند میلیون تومان سود داشته باشد. گروه دوم بیشتر به دنبال مدگرایی هستند و زمانی که موهای خود را کوتاه می کنند از این فرصت استفاده کرده و آن را می فروشند.

بازار داغ عرضه و تقاضای گیس های طبیعی 

در طول سال های اخیر میزان سفارش برای تهیه موهای طبیعی آنقدر زیاد شده که بعضی ها که مرتب بازار عرضه و تقاضا را رصد می کنند به این فکر افتاده‌اند، واردات موی طبیعی را از کشورهای دیگر آغاز کنند. به گفته یکی از متصدیان فروش لوازم آرایش و زیبایی، اکنون در بازار تهران و محدوده ۱۵ خرداد و بازار سلطانی چند واردکننده بزرگ موی طبیعی از کشورهای چین و هند وجود دارد که به جز تهران در نقاط کشور مشتری ثابت دارند و از این طریق سود زیادی به دست می آورند. قیمت موهای طبیعی وارداتی بالاتر از موهای طبیعی وطنی است و این موضوع به نوبه خود باعث شده تا گیس‌فروشی رونق بیشتری پیدا کند در صورتی که ریسک استفاده از موهای چینی پس از بحران شدید کرونا بالاست و کسی تضمین نمی دهد که استفاده کنندگان این گیس های خارجی بهداشتی و عاری از هرنوع ویروس و قارچ باشند.

عواقب خطرناک اکستشین

به گفته بسیاری از متخصصان پوست و مو اگر شرایط بهداشتی در سالن ها رعایت نشود، عواقب خطرناکی پیش روی افرادی است که از موهای طبیعی دیگران استفاده می کنند و احتمال انتقال بیماری هایی از جمله موخوره و قارچ وجود دارد.  

پزشکان توصیه می کنند افرادی که در شرایط خاص ناچارند این کار را انجام دهند باید به سالن ها و مراکزی بروند که مجوز فعالیت دارند، در غیر این صورت امکان دارد به دردسر افتاده که مهم‌ترین آن از دست دادن سلامتی است.

متخصصان پوست و مو می گویند،  اکستنشن باعث ریزش شدید موها می‌شود و در نهایت ممکن است به طاسی منجر شود چرا که یکی از علل مهم ریزش موها بستن زیاد آنهاست. این نوع ریزش را ترکشن آلوپسیا (ریزش موی کششی) می‌گویند که در آن، موهای بخش‌هایی از سر که بیشتر تحت فشار و کشیده شدن بوده‌اند می‌ریزد و بتدریج سر طاس می‌شود. این نوع ریزش موها در زن‌هایی که همیشه موهایشان را دم اسبی می‌کنند یا محکم می‌بافند بسیار شایع است. به همین دلیل یکی از عوارض اکستنشن هم ریزش موی کششی است، چون در اکستنشن نیز موها بشدت کشیده می‌شود و به همین دلیل پس از مدتی شروع به ریزش می‌کند و گرچه شاید در دفعات اول و دوم موها چندان کم نشود، اما در دفعات بعدی کاهش آنها کاملا مشهود است.

میزان آسیب‌دیدگی موها، بسته به تعداد دفعات اکستنشن کردن و جنس موها متفاوت است. اگر ریشه موها آسیب ببیند ممکن است طاسی همیشگی شود و موها دیگر در نقاطی که زیاد تحت کشیده‌شدن بوده ‌است رشد نکند و استفاده از نرم‌ کننده و دارو به بهبود وضعشان کمکی نکند.

از سوی دیگر تشدید سردردهای میگرنی پس از اکستنشن در کسانی که مبتلا به میگرن هستند هم وجود دارد. سری قرمز با پوستی ورم کرده و تاول زده که موهای زیادی روی آن به هم چسبیده است نیز از دیگر عوارض اکستنشن  است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها