بیش از 45 چهره شاخص به علاوه کاندیداهای اصلی انتخابات وارد میدان شدند و محورهای برنامه خود را اعلام کردند

ثبت‌نام حداکثری!

عارف با انصراف از کاندیداتوری اعلام کرد

راه برون رفت از همه چالش ها جز صندوق رای نیست

محمدرضا عارف با انتشار بیانیه‌ای از کاندیداتوری انصراف داد.
کد خبر: ۱۳۱۵۵۴۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان با صدور بیانیه ای با هشدار نسبت به شیوع فساد سیاسی در بخش هایی از جریان های سیاسی کشور عدم کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام و تاکید کرد: حضورم در شرایط فعلی در عرصه انتخابات قطعا بر پیچیدگی انتخابات می افزاید و رقابت های درونی جریان اصلاح طلبی را به سمت واگرایی سوق خواهد دادبه همین دلیل ضمن قدردانی از اقشار مختلف مردم ایران، عدم ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می کنم.
متن این بیانیه به شرح زیر است:

به نام خداوند مدبر، آگاه و مقتدر
مردم بزرگوار ایران با عرض سلامو آرزوی سلامتی برای همه ایرانیان، همانگونه که اجماع نظر همه ایرانیان سرافراز و دلسوز ایران است، کشور عزیزمان در بزنگاه بسیار مهم و حساسی قرار دارد. در شرایطی قرن هجری خورشیدی را به پایان می بریم که وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور نابسامان و افق آینده نگران کننده است. روند شاخص های عدالت اجتماعی و توسعه یافتگی رو به افول است. هدر رفت منابع و انباشت های این مرز و بوم از جمله سرمایه های فیزیکی نظیر محیط زیست، آب، خاک و ظرفیت های اقتصادی و همچنین سرمایه های غیر قابل مشاهده از جمله امید، اعتماد، فرهنگ و اخلاق بسیار نگران کننده است.
این در حالی است که روند بسیار سریع تحولات بین المللی و منطقه و رشد شتابان اقتصادی و فناوری دیگر ملل در مقابل سیل مهاجرت جوانان و متخصصین ایرانی و کاهش قابل ملاحظه سرمایه های انسانی، بدون تردید ما را در آخرین فرصت های تحول و تغییر شرایط کشور قرار داده است. ما نیازمند آن هستیم که طرحی نو و تحولی در نظام مدیریتی کشور ایجاد کنیم. این تغییر به مثابه اصلاحات ساختاری و بنیادین نظام حکمرانی و سیاستگذاری اقتصادی کشور است که البته با سختی فراوان و مقاومت بسیاری از ذینفعان و صاحبان فرصت های ویژه همراه خواهد بود. به تجربه و به درستی آموخته ایم که راه حلهای نمایشی و عوامفریبانه و یا رویکردهای افراطی و براندازیخواهانه، دو خطر جدی برای این سرزمین و آینده ایران هستند. بر این اساس و با تجربه ی مدیریتی چهار دهه گذشته و با همکاری و همراهی نخبگان کشور بویژه جوانان عزیز و بر اساس درخواست اقشار گوناگون ملت، از جمله نخبگان و جامعه دانشگاهی کشورمان و همچنین فعالین سیاسی و مدنی، قصد ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را داشتم.
در این راستا، برنامه ای جامع، واقع بینانه و راهگشا را با مشارکت نخبگان و کارشناسان عرصه های مختلف و مبتنی بر تجارب بین المللی، برای برون رفت از شرایط فعلی کشور تدوین کرده بودیم. بر این باورم این برنامه در کنار نقشه راه دقیق طراحی شده و در کنار مدیران جوان شناسایی شده، یک فرصت برای کشور و برای برون رفت از شرایط سخت و پیچیده کنونی است. اما بر اساس وضعیت حاکم بر کارزار انتخابات و نیز شرایطی که جریان اصلاحات با آن رو به رو است، به این نتیجه رسیدم که حضورم در این شرایط، قطعا بر پیچیدگی انتخابات می افزاید و رقابت های درونی جریان اصلاح طلبی را به سمت واگرایی سوق خواهد داد. به همین دلیل ضمن قدردانی از اقشار مختلف مردم ایران، عدم ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می کنم. اما لازم می دانم نکاتی را با مردم عزیز کشورم در میان بگذارم
اول. همچنان معتقدم که اصلاح طلبی اصیل و مبتنی بر منافع و مصالح ملی، راه صواب و تضمین کننده منافع ملت، کشور و حاکمیت است. در واقع، مصلحت ملت و حاکمیت بر هم منطبق است و هر کنش و سیاستی که مصلحت نظام و ملت را در تضاد با هم قرار دهد و یا تفسیر کند، از هر سو که باشد، خیانت به ملت، کشور و حاکمیت است. شوربختانه باید بگویم که فساد و فرصت طلبی رخنه کرده در بخش‌هایی از جریان‌های سیاسی، برای حفظ مطامع شخصی و گروهی خود در بزنگاه‌های سیاسی، از هر گونه بداخلاقی، تهمت و دروغ ابایی ندارند. اینجانب نسبت به شیوع این فساد سیاسی در کشور احساس خطر می کنم. جریان اصلاح طلبی که در دهه ۹۰ توانست دستاوردهای ارزشمندی را کسب نماید، در مقطع فعلی با چالش‌هایی رو به رو است.. انتظار میرفت که بزرگان این جریان اصیل، نقش سازنده تر و وحدت بخشی را برای فائق آمدن بر این چالش‌ها ایفا نمایند. شاخصه های اصلی اصلاح طلبی در اخلاق مداری، شایسته سالاری و پرهیز از هیاهو و غوغاسالاری است که جز با فرآیندهای کارا و شفاف حاصل نمی شود. شرایط فعلی، زمان مناسبی برای بیان برخی مطالب نیست، چرا که بیم آن می‌رود بیان آنها موجب تعمیق چالش‌های حاکم بر جریان اصلاح طلبی گردد. ان شاءالله در آینده به صورت مبسوط با آسیب شناسی، چالش‌های جریان اصلاحات را احصاء و راهکارهای احیاء جنبش اصلاح طلبی اصیل را دنبال خواهیم کرد.
دوم. مردم نجیب ایران این روزها مصائب زیادی را تحمل می کنند که در شأن و منزلت ایشان نیست. گلایه ها و اعتراض های به حق ملت را باید شنید. در این وانفسای تاریخی کشور، بررآگاهان دلسوز واجب است تا با به کارگیری و اجماع همه نیروها و جریان هایی که دل در گرو سربلندی ایران دارند، با به کارگیری دانش روز جهان و با به کارگیری تجربه های موفق جهانی، درمان های سخت را مطالبه، پیگیری و اجرا نمایند. تداوم سیاست‌های غلط، اصرار بر تکرار رویکردهای سیاستگذاری پر اشتباه و سوءمدیریت، کشور را دچار ابرچالش های بزرگی در همه حوزه های اقتصادی، روابط بین الملل، محیط زیست، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نموده است. این چالشهای عمیق در کنار فساد گسترده و رانت جویی اصحاب قدرت، بیش از همه مردم را به رنج و ستوه آورده است.
اینجانب به عنوان فردی که در چهل سال گذشته مسئولیت هایی را در نظام جمهوری اسلامی داشته ام، ضمن عذرخواهی از مردم صبور ایران، متعهدم که به مانند گذشته در کنار و همراه مردم بزرگوار ایران به فعالیت خود ادامه دهم. اما علی رغم همه گلایه های به حقی که وجود دارد، راه برون رفت از همه چالشها جز صندوق رای نیست. ضمن آنکه ایجاد بستر انتخاباتی عادلانه رقابتی و بر اساس موازین قانونی وظیفه حاکمیت است. همه باید در مسیر انتخابی بهتر و شایسته تر به کشور کمک کنیم. در این راه و مسیر، شخصا و به همراه همکارانم در مجموعه بنیاد امید ایرانیان از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهیم کرد.
به امید توسعه ایران اسلامی و رفاه و کار آفرینی برای ایرانیان به دور از فــقر، عـوامفـریبی، جـنگ، نابرابری و فـساد
محمدرضا عــارف - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها