چرا سن بروز سکته قلبی به جوانان رسیده است؟

حرص نخور سکته می‌کنی

مهم ترین مطلب خوشایندی که در مورد سکته ها می توان گفت این است که اکثر آنها قابل پیشگیری هستند.
کد خبر: ۱۳۱۵۳۰۸
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، از طریق تغییر سبک زندگی سالم و کار با پزشکان برای کنترل عوامل پرخطر سکته می‌توان تا ۸۰٪ از سکته‌های مغزی را پیشگیری کرد. محققان اقدامات بی شماری را که مردم می‌توانند برای کاهش خطر سکته مغزی انجام دهند، شناسایی کرده اند.

دکتر «چریل بوشنل»، نورولوژیست و مدیر مرکز جامع سکته مغزی در کارولینای شمالی، در این باره می‌گوید: «اقدامات پیشگیرانه در مورد سکته مغزی در پیشگیری از زوال عقل هم مؤثر هستند. افراد می‌توانند با انجام کارهای مشابه از هر دو عارضه پیشگیری نمایند.»
 
۵ روش پیشگیری از این دو عارضه عبارتند از:

ترک سیگار توسط افراد سیگاری
مطالعات نشان می‌دهد که به ازای هر پنج سیگاری که فرد سیگاری در روز می‌کشد، خطر سکته مغزی ۱۲٪ افزایش می‌یابد.
بوشنل می‌گوید: «مردم فکر می‌کنند که سیگار کشیدن باعث سرطان ریه می‌شود، اما آنها درک نمی‌کنند که به مغز و رگ‌های خونی نیز آسیب می‌رساند. از نظر پیشگیری از سکته، ترک سیگار بسیار حائز اهمیت است.»

تحرک و فعالیت بیشتر
مردان و زنان پرتحرک ۲۵٪ -۳۰٪ با خطر کمتر سکته مغزی نسبت به افرادی که کم تحرک هستند روبرو می‌باشند. ثابت شده است که فعالیت بدنی باعث کاهش کلسترول، کمک به حفظ وزن سالم و فشار خون پایین می‌شود- همه عواملی که می‌توانند خطر سکته را کاهش دهند.

به گفته بوشنل: «شواهد مربوط به فعالیت بدنی غیرقابل انکار است. حتی فقط ۱۰ دقیقه حرکت در هر ساعت بهتر از نشستن به مدت طولانی است. بدترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد نشستن در تمام طول روز است. پیاده روی بهترین ورزشی است که وجود دارد. بلند شوید و راه بروید.»

کنترل دائمی فشارخون
فشار خون بالا، علت اصلی سکته‌های مغزی است. در حالی که می‌توان از طریق تغییر سبک زندگی یا با مصرف دارو آن را کنترل کرد، اما از هر ۵ فرد بزرگسال فقط ۱ نفر آن را به درستی کنترل می‌کند. سیگار کشیدن، دیابت، چاقی، کلسترول بالا و رژیم غذایی ناسالم می‌تواند فشار خون را از محدوده سالم خارج کند.

داشتن رژیم غذایی سالم
دقت در انتخاب غذاهای سالم می‌تواند افزایش وزن را به حداقل برساند. اما انتخاب غذاهای سالم بدون توجه به وزن هم ارزش دارد.

بوشنل در این باره می‌گوید: «تغذیه مهمتر از کاهش وزن است. رژیم‌های متعددی وجود دارند که نشان می‌دهد خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهند مانند رژیم غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا (DASH) یا رژیم غذایی مدیترانه ای. هر دو بر مصرف زیاد میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار، ماهی و آجیل تأکید دارند، در حالی که غذاهای مملو از چربی اشباع، کلسترول و چربی‌های ترانس در آنها کم هستند.»

شروع اقدامات پیشگیرانه از سنین جوانی
سکته مغزی برای جوانان نیز اتفاق می‌افتد. حدود ۱۰٪ -۱۵٪ از کل سکته‌های مغزی در بزرگسالان ۵۰ سال به پایین اتفاق می‌افتد.
تحقیقات اخیر نشان می‌دهند همان عواملی که باعث سکته در بزرگسالان مسن می‌شود مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی و دیابت، در جوان ترها هم باعث سکته می‌شود.
به گفته بوشنل: «شما در جوانی به بیماری فکر نمی‌کنید. اما آن وقت است که باید عادت‌های خوب شروع شود.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها