گزارش ویژه از وضعیت کشورهای مختلف در مواجه با بلای هزاره سوم ؛

عملکرد کرونا در چهار گوشه جهان! / یک گوشه فاجعه انسانی، یک گوشه ثبات و آرامش

دنیا با وضعیت و اخبار متناقضی روبرو است. در این سوی دنیا و در کشوری که هزاران خدا دارد مرگ و میر ناشی از کرونا به یک فاجعه ملی تبدیل شده و جنازه بعد از جنازه را با آیین سنتی می سوزانند. اما در آن سوی دنیا اوضاع کم کم به سمت آرام شدن پیش می رود و اصلا به همین مرحله رسیده است. البته اگر ویروس های جهش یافته ای نظیر هندی و آفریقایی دردسرسازی نکنند.
کد خبر: ۱۳۱۴۴۷۹

به گزارش جام جم آنلاین ، واکسن کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا بزرگ تر از یک ناجی عمل کرده و باعث شده نرخ ابتلا و به خصوص نرخ مرگ و میر در بسیاری از نقاط پایین بیاید.

اما اکنون که جهان وضعیت متناقضی را از لحاظ کرونایی سپری می کند اوضاع در چهارگوشه آن و در قاره های مختلف چگونه است؟

 

آمریکای شمالی

کشور ایالات متحده آمریکا بزرگ ترین دایره مبتلایان را دارد هر چند این کشور در حال رسیدن به نقطه ثبات است. 32 میلیون و 652 هزار و 28 نفر در این کشور تا امروز مبتلا به بیماری کرونا شده اند هر چند روند واکسیناسیون همگانی آغاز شده است. آخرین گزارش ها حاکی از آن است که یک سوم جمعیت این کشور واکسینه شده اند و روند واکسیناسیون اکنون به گروه سنی کودکان و نوجوانان رسیده است. ایالت های این کشور یکی پس از دیگری محدودیت های کرونایی خود را رفع کرده اند و به زندگی عادی برمی گردند. اگر ویروس های جهش یافته برزیلی، انگلیسی و آفریقای در این کشور دردسازی نکنند این مرکز جهانی کرونا به زودی به شرایط عادی و پیش از کرونایی برمی گردد. این کشور برای مقابله با کرونا از واکسن های فایزر، مدرنا و جانسون استفاده می کند و واکسن های دیگر هم در حال ساخت است.

در کانادا هم اوضاع به مانند همسایه جنوبی خود یعنی آمریکا پیش می رود اما اوضاع در مکزیک هنوز هم هولناک است.

 

آمریکای لاتین

اینجا جایی است که خاستگاه یکی از جهش یافته های خطرناک به نام ویروس برزیلی است. طبیعتا این ویروس خطرناک باید مرتبط با کشور برزیل باشد، کشوری که تا امروز بیش از 15 میلیون مورد ابتلا ثبت کرده است. واکسیناسیون همگانی کلی این جمعیت با واکسن فایزر آمریکایی ها دنبال خواهد شد. در دوره همه گیری کرونا برزیل یکی از هولناک ترین وضعیت های انسانی را تجربه کرد. کلمبیا، پرو، شیلی و آرژانتین دیگر کشورهایی بودند که بحران شدیدی را پشت سر گذاشته و یا می گذارند.

 

آفریقا

یکی از شگفت انگیزترین اتفاقات دوره کرونا مربوط به قاره سیاه می شود. پیش بینی می شود که بیماری کرونا در این قاره که اکثر کشورهای آن فقیر هستند قربانیان زیادی بگیرد. واقعا هم همین شد اما شمار قربانیان بسیار کمتر از آنچه که پیش بینی می شد، بود. بدترین رکورد ابتلا در میان کشورهای آفریقایی مربوط به کشور آفریقای جنوبی بود که یک میلیون و 590 هزار و 370 مبتلا تا امروز ثبت کرده است. کشورهای آفریقایی رکورد بسیار کمتری از کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس و سایر جوامع پیشرفته دارند.

چندی پیش یکی از مسئولان سازمان جهانی بهداشت ابراز نگرانی کرد که تبعیض ها و فقر باعث شود واکسن دیرتر از موعد مقرر به دست کشورهای آفریقایی برسد که پیش بینی او کاملا درست بود و روند واکسیناسیون همگانی در این قاره هنوز محقق نشده است.

 

قاره اروپا

موج سوم کرونایی در قاره سبز به شدت بحران زا و فاجعه آمیز بود. البته با آغاز روند واکسیناسیون همه چیز تغییر کرده و در حال بازگشت به وضعیت عادی است. در بلژیک مردم بابت رفع محدودیت های کرونایی آنچنان از خود بیخود شدند که به خیابان ها ریختند و جشن عمومی به راه انداختند. در انگلیس نیز همه چیز در حال بازگشت به حالت عادی است، رستوران ها و مغازه ها باز شده اند و پیش بینی ها حاکی از آن است که تابستان احتمالا می تواند فصل خداحافظی با ماسک باشد هر چند که کارشناسان می گویند خداحافظی با ماسک حتی با واکسینه کل جمعیت جهان هنوز زود است. به حال برای بریتانیایی ها روزهای آرامی پیش بینی می شود هر چند نگرانی ها در رابطه با نفوذ ویروس هندی به این کشور بسیار زیاد است.

در این کشور نرخ مرگ و میر و ابتلا بسیار پایین آمده و زندگی در حال بازگشت به روند عادی است.

اما در آلمان سخت گیری های زیادی وجود دارد و دولت اعلام کرده تا زمانی که کل جمعیت واکسینه نشوند خداحافظی با محدودیت ها در کار نخواهد بود. این قطب قدرتمند اقتصادی در اروپا به دلیل اعمال محدودیت های کرونایی و منع آمد و شد بارها با تظاهرات شهروندان خود روبرو شد.

فرانسه و ایتالیا هم بحران شدید و خطرناک قبلی را پشت سر گذاشته اند هر چند هنوز هم به دنبال رسیدن به شرایط باثبات تری هستند. در میان کشورهای اروپایی انگلیس، ایتالیا، فرانسه، روسیه، ترکیه، اسپانیا، آلمان، پرتغال، لهستان، اوکراین، چک، سوئد و هلند مبتلایان بسیار بیشتری داشتند. کارشناسان ابراز نگرانی می کنند که پیامدهای ناشی از نفوذ ویروس هندی، برزیلی و آفریقایی باعث شود موج جدیدی از همه گیری در این قاره آغاز شود و حتی واکسن ها را بی اثر کند.

 

اقیانوسیه

همه چیز فعلا آرام است. استرالیایی ها برای اینکه اوضاع را بهتر کنند تهدید کرده اند کلیه افرادی که از هند به استرالیا برگردند با جریمه، زندان و تعلیق تابعیت روبرو می شوند. البته پروازها بین دو کشور استرالیا و نیوزلند تا حدودی تسهیل شده است. استرالیا یکی از بهترین مدیریت ها در جهان را بر روی مسئله کرونا داشت و در این کشور موارد ابتلا بیش از 29 هزار نفر بود.

در نیوزلند اوضاع خیلی بهتر است به حدی که فقط 2 هزار و 640 نفر مبتلا شدند و 26 نفر جان باختند. این دو کشور با وجود ظهور سویه های جهش یافته کرونا هنوز هم بهترین شرایط را دارند و سخت گیری و لغو پروازهای خارجی از اصلی ترین دلایل آن است.

 

آسیا

بحران اینجاست. در حالی که مرکز اصلی کرونا در جهان یعنی آمریکا و سایر کشورهای بحران زده یعنی انگلیس و ... به مرحله با ثبات و امنی رسیده اند در آسیا فاجعه انسانی رقم خورده است. در هند روز گذشته بیش از 400 هزار مورد ابتلای جدید ثبت شد. ظرفیت بیمارستان ها تمام شده و کمبود کپسول اکسیژن باعث شده تا کشورهای مختلف به این کشور کمک های زیادی بفرستند. این روزها جنازه های زیادی در هند سوزانده می شود که دیدن این تصاویر دل هر فردی را به درد می آورد.

اما ویروس هندی به کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا هم نفوذ کرده، از نپال و کامبوج گرفته تا تایلند و اندونزی. البته این ویروس هندی به تمام دنیا رسیده اما در کشورهای جنوبی آسیا نرخ بالاتر است.

بحران دیگر در ژاپن است البته نه از لحاظ همه گیری بلکه از لحاظ برگزاری المپیک توکیو. اکثر ویروس شناسان و کارشناسان می گویند برگزاری این رقابت ها باعث تشدید همه گیری کرونا در قاره آسیا خواهد شد حتی اگر تمامی شرکت کنندگان و دست اندرکاران این رقابت ها واکسن کرونا زده باشند. در مراسم حمل مشعل تست کرونای هشت نفر مثبت اعلام شده است تا از همین الان نگرانی ها تشدید شود. در حالی که برخی از رسانه ها از لغو المپیک خبر می دهند دولت ژاپن مصرانه در پی برگزاری این رقابت هاست و پیش بینی می شود این المپیک خبرساز در نهایت برگزار شود و البته نتایج بسیار بدی از لحاظ همه گیری داشته باشد.

در ایران نیز موج چهارم همچنان ادامه دارد.

 

روند نابرابر واکسیناسیون در جهان

در حالی که روند واکسیناسیون در انگلیس ، آمریکا و چند کشور پیشرفته دیگر با سرعت پیش می رود بسیاری از کشورها هنوز چنین امکاناتی را در اختیار ندارند.

از سویی این نگرانی وجود دارد که سویه های جدید کرونا به خصوص نوع آفریقایی واکسن ها را بی اثر کند. جهان هنوز دستخوش تلاطم امواج بلند کرونا است. البته شاید بتوان به روزهای بهتری امیدوار بود...

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها