همزمان با ایام دهه فجر توسط کمیته امداد در بوشهر برگزار می شود؛

آئین تجلیل از 3 هزار خانوار خودکفا شده

کمیته امداد قدم‌های مؤثری در افزایش اشتغال، راه‌اندازی کسب‌وکار و خودکفایی مددجویان برداشته است

تحول اشتغال‌زایی در کمیته امداد

کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمله اولین نهادهایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف ساماندهی و رسیدگی به وضعیت معیشت امور محرومان و نیازمندان کشور تأسیس شد. تمرکز اصلی این نهاد در طول سال‌های فعالیت در کنار امدادرسانی و حمایت از افراد و خانواده‌های نیازمند، ترویج فرهنگ کار میان افراد و خانواده‌های تحت پوشش، کمک به بهبود فضای کسب‌وکار و اشتغال پایدار و توانمندسازی نیازمندان بوده است.
کد خبر: ۱۳۱۳۶۰۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، کمیته امداد در سال‌های اخیر با توسعه فرهنگ کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های آموزشی و توانمندسازی افراد تحت پوشش خود در کنار مجموعه‌های کسب‌وکار موفق در کشور توانسته است گام‌های مؤثری در افزایش نرخ خودکفایی مددجویان تحت‌پوشش خود بردارد.
 
حسین فتح‌آبادی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران، در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن اشاره به طرح‌های در حال اجرا در این مجموعه، از تمامی افراد تحت‌پوشش کمیته و حتی کسانی که در شرایط اقتصادی کنونی دچار بیکاری و مشکلات تأمین سرمایه برای راه‌اندازی کسب‌وکارشان شده‌اند دعوت کرده است با مراجعه به شعب این نهاد امدادی از خدمات خوداشتغالی و کاریابی بهره‌مند شوند.

یکی از اصلی‌ترین هدف‌های کمیته‌امداد امام خمینی(ره)، فارغ از بحث حمایت از مددجویانی که به دلایل مختلف روحی و جسمی امکان اشتغال و درآمدزایی را به هیچ عنوان ندارند، توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش است. به طوری که این افراد طی چند سال بتوانند توانایی خودکفایی را به دست بیاورند، از پوشش کمیته خارج شوند و جای خود را به افراد واجد شرایط و دیگر نیازمندان جامعه واگذار کنند.

با همین دیدگاه، طرح‌های مختلفی برای افزایش توانمندی و اشتغال‌زایی در کمیته امداد از سال‌های گذشته در جریان بوده است و به‌تدریج با پررنگ‌شدن کسب‌وکارهای جدید، مشاغل خانگی و... در زیست‌بوم جدید کسب‌وکار با رونق بیشتری همراه بوده است.

 تا 80 میلیون تومان تسهیلات خود اشتغالی

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران، در خصوص نحوه توانمندسازی افراد به منظور اشتغال پایدار و کسب درآمد پایدار به جام‌جم می‌گوید: « ابتدای این مسیر هر خانواده تحت پوشش کمیته امداد، تحت مشاوره شغلی قرار می‌گیرد تا توانایی‌ها، مهارت‌ها و علاقه‌مندی‌هایشان مشخص شود. بر اساس نتیجه این مشاوره‌ها، افراد در دسته‌های مختلفی مورد حمایت قرار خواهند گرفت تا متناسب با شرایطشان به درآمدزایی و خودکفایی دست پیدا کنند.»

حسین فتح‌آبادی، با اشاره به دسته‌بندی حمایت‌های اشتغال‌زایی در دو دسته افراد دارای مهارت و افراد بدون مهارت تخصصی می‌افزاید: «دسته اول خدمات، مختص افرادی است که توانایی یا تخصص خاصی برای درآمدزایی دارند ولی به هر دلیلی در حال حاضر درآمدی ندارند. این افراد بر اساس تخصص یا مهارتی که دارند می‌توانند برای راه‌اندازی کسب‌وکار خودشان از کمیته امداد تقاضای تسهیلات در قالب وام‌های کارانگیزی، توان‌افزایی و خودکفایی داشته باشند.» وی در خصوص میزان تسهیلات اعطایی برای چنین مددجویانی تصریح می‌کند: «این وام‌ها بر اساس مهارت‌های افراد و نوع کسب‌وکاری که می‌خواهند راه‌اندازی کنند، در سال گذشته از پنج میلیون تومان تا 80 میلیون تومان متغیر بوده است.
 
از این 80میلیون تومان، 50میلیون تومان از محل بند ب تبصره16 قانون بودجه به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی با نرخ کارمزد 4درصد و اقساط 84ماهه و تا 30میلیون تومان نیز از منابع داخلی کمیته امداد تحت عنوان صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت با کارمزد 2درصد و اقساط 60ماهه تأمین شده است. به گفته شورای‌عالی اشتغال میزان این تسهیلات در سال جاری افزایش خواهد داشت.»

وی در ادامه می‌افزاید: «کارشناسان کمیته امداد در طرح پایش خانوارهای تحت پوشش، وضعیت طرح هر یک از این خانواده‌ها و میزان پیش‌رویشان به سمت خودکفایی را به صورت منظم هر سه ماه یکبار رصد می‌کنند و در صورت نیاز مشاوره‌های فنی به آنها ارائه خواهد شد.

 مهارت‌آموزی  برای ورود به فرصت‌های شغلی

از آنجا که برخی افراد مددجو به دلیل نداشتن مهارت یا تخصص خاص توان درآمدزایی نداشته و تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند، ارائه تسهیلات خودکفایی نمی‌تواند تأثیری در روند اشتغال‌زایی برای این افراد داشته باشد. فتح‌آبادی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در خصوص این افراد توضیح می‌دهد: «برای ارتقای توانمندی این افراد اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی متناسب با علاقه فرد و نیازهای روز بازار کار کرده‌ایم. علاوه بر این، با ارتباطی که با مراکز کاریابی و مجموعه‌های موفق کسب‌وکاری داریم، برای کاریابی و فراهم کردن فرصت‌های شغلی برای این افراد اقدام می‌کنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران در خصوص مزیت همکاری مجموعه‌های تولید و کسب‌وکارهای موفق در ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد توضیح می‌دهد: «اگر مجموعه‌ای از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد استان تهران اقدام به جذب نیروی کار کند، سهم بیمه کارفرما برای آن فرد تا 24ماه از سوی کمیته امداد به کارفرما پرداخت خواهد شد. علاوه بر این، کارفرمایان امکان استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی معادل 50میلیون تومان به ازای استخدام هر مددجوی کمیته امداد را تا سقف 40نفر (دو میلیارد تومان) با نرخ کارمزد 4درصد و اقساط 84ماهه خواهند داشت.»

 طرح راهبری شغلی

طرح دیگری که به افزایش نرخ کارآفرینی میان مددجویان کمیته امداد کمک کرده است، طرح مهارت‌آموزی مددجویان در کنار مجموعه‌های کسب‌وکاری موفق است.

 معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران در رابطه با این طرح توضیح می‌دهد: «در این طرح، مددجو به استخدام یک مجموعه کسب‌وکاری در نمی‌آید. این طرح مختص مددجویانی است که دوست دارند کسب‌وکار خودشان را راه‌اندازی کنند، ولی از پیچ‌وخم‌های مسیر آگاهی ندارند یا نیاز به آموختن مهارت‌هایی برای راه‌اندازی کسب‌وکارشان دارند.»

فتح‌آبادی می‌افزاید: «در این حالت بر اساس تفاهم‌نامه‌هایی که با مجموعه‌های موفق کسب‌وکاری ایجاد کرده‌ایم، فرد مددجو، کسب‌وکار مورد نظرش را با راهنمایی یک شرکت موفق راه‌اندازی می‌کند و حتی بخشی از زنجیره تأمین این شرکت را با کسب‌وکاری که راه‌اندازی کرده، تولید می‌کند. این افراد پس از آموختن مهارت‌های مورد نیاز برای خودکفایی کسب‌وکارشان می‌توانند از قالب همکاری با آن شرکت خارج شوند و به صورت مستقل در بازار فعالیت کنند.»

اشتغال 4000 مددجو در 3سال گذشته

به گفته معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان تهران، اجرای طرح‌های خوکفایی و اشتغال‌زایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان تهران در سه سال گذشته منجر به خودکفایی 4000 مددجو و خارج شدن از پوشش کمیته امداد شده است. فتح‌آبادی در خصوص میزان حمایت‌های اشتغال‌زایی در سال 99 توضیح می‌دهد: « سال گذشته در 3563 فرصت شغلی برای مددجویان استان تهران کاریابی شده است. علاوه بر این، برای 3591 نفر معادل 130میلیارد تومان تسهیلات خوداشتغالی و کارانگیزی پرداخت شده است.» وی می‌افزاید: «علاوه بر ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه با شرایط بانکی، کمیته امداد از سال گذشته با راه‌اندازی صندوق ضمانت در تأمین بخشی از تضامین مورد نیاز برای دریافت تسهیلات بانکی خدماتی را برای زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته است که به‌زودی آماده بهره‌برداری خواهد بود.»  حمایت‌های شغلی کمیته امداد امام خمینی(ره)، برای افراد تحت حمایت مستمر یا موردی کمیته امداد، اعضای خانواده فرد مددجو و همچنین سرپرست خانوارهایی که تحت پوشش کمیته نیستند اما به هر دلیلی فاقد شغل، درآمد مستمر و بیمه مستمر هستند نیز قابل استفاده است. در این طرح‌ها، اولویت با سرپرستان خانوار و به‌ویژه زنان سرپرست خانوار است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها