اما اعتماد به متخصصان داخلی از پیامدهای مثبت این تحریمها بوده که باعث شده شرکتهای تولیدکننده داخلی به فکر بالابردن حجم تولیدات و برآوردهکردن نیازهای کشور باشند.
بهطور قطع حمایت مراجع قانونی از این شرکتها میتواند علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، تولید داخلی را هم رونق داده و به ایجاد اشتغال در کشور کمک کند.
شرکت «تجهیز ارگ پارسیان» تحت برند «تاپکو» که در زمینه تولید تجهیزات دوار صنعتی فعالیت دارد، سالهاست تلاش میکند با تولیدات باکیفیت و رقابتی خود نسبت به تجهیزات خارجی، توجه بازار داخل را به سمت خود جلب کند و با تمام ناملایماتی که در این مسیر پیش رو داشته تا حد توان سهمی از بازار را از آن خود کند.
این شرکت، نخستین شرکت تولیدکننده انواع کمپرسورهای رفت و برگشتی (Reciprocating) در داخل کشور است.
شرکت «تجهیز ارگ پارسیان» در سال 87 تأسیس شده و بهصورت خصوصی اداره میشود. شروع فعالیت این شرکت، از تعمیر و نگهداری تجهیزات دوار صنعت نفت و گاز و پتروشیمی آغاز گردید و بعد از مدتی وارد حوزه ساخت قطعات و سپس وارد حوزه ساخت تجهیز کامل شد.
محصولات شرکت «تاپکو» به عنوان یک شرکت دانشبنیان تولیدی، شامل 4 تجهیز است که از آن جمله، فن و بلوئرهای سانتریفیوژ، کمپرسورهای سانتریفیوژ، کمپرسورهای اسکرو (پیچشی) و کمپرسورهای رفت و برگشتی هستند.
این شرکت برای تولید خود روی کمپرسورها، یک قرارداد انتقال فناوری با یک شرکت اتریشی به نام امالاف (LMF) امضا کرده است و طی این قرارداد پنج ساله، دانش فنی ساخت این کمپرسورها را بومی کرده است. گفتنی است این قرارداد انتقال فناوری به تأیید وزارت خارجه ایران و اتاق بازرگانی اتریش هم رسیده و کاملا رسمی است.
همچنین «تاپکو» در حال حاضر در زمینه ساخت کمپرسورهای رفت و برگشتی بزرگ تنها شرکت سازنده داخلی محسوب میشود و رقیب دیگری ندارد. در زمینه تولید محصولات دیگر نیز به عنوان یک شرکت دانشبنیان، در بسیاری از پروژههای نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی مشغول کار است.
داستان تولد یک کسبوکار
سجاد ولدی، دانش آموخته کارشناسی مهندس مکانیک و کارشناس ارشد مدیریت اجرایی است. او به همراه یکی از دوستانش این شرکت را در سال 87 تأسیس کرد.
در آن زمان شرکتی با فعالیتهای مشابه تاپکو وجود نداشت. هر دو پیش از این که به فکر راهاندازی چنین شرکتی باشند، در شرکتهای مرتبط با نفت و گاز کار می کردند.
ولدی میگوید: «در آن زمان بسته به نیازی که کشور به تجهیزات دوار داشت، تصمیم گرفتیم به خاطر خلائی که در بازار بود و فناوری بالایی که این تجهیزات نیاز داشت، وارد حوزه ارائه خدمات و ساخت این تجهیزات شویم. ما به تدریج سهم خودمان را از بازار داخل افزایش دادیم، اما این مشکل گریبانگیر تمام تولیدکنندگان کشور است که با وجود شرایطی که حداقل در سیاستهای اعلامی دولت مبنی بر ممنوعیت واردات تولیداتی با مشابه داخل وجود دارد، متأسفانه هنوز حجم زیادی از این تولیدات وارد میشود، در صورتی که ما میتوانیم این تجهیزات را تولید کنیم.»
80 درصد بازار در دست واردکنندگان
کارخانه شرکت «تاپکو» با وسعتی که دارد از پیشرفته ترین و جدیدترین کارخانههای تولیدی کشور است که در حال حاضر 110کارمند در آن مشغول کارند. اگر این واردات به خوبی مدیریت شود، همین تعداد نفرات به راحتی به سه یا چهار برابر افزایش مییابد. برآورد حال حاضر این شرکت نشان میدهد در کشور هنوز هم به رغم تحریمهای موجود، سالیانه بین 250 تا حدود 500 میلیون یورو صرف واردات انواع کمپرسور و فن و بلوئر میشود.
ولدی با اشاره به دلیل این ارزبری بالا میگوید: «برای مثال، یک دستگاه کمپرسور که از شرکت «زیمنس» خریداری میشود، حدود 30 میلیون یورو قیمت دارد و به دلیل دانش و انحصاری که چنین شرکتهایی از آن استفاده میکنند، تجهیزات بسیار گرانقیمتی هستند. ما در حال حاضر، در قالب شرکت «تاپکو» فقط پنج درصد ارزش کل بازار کشور را در اختیار داریم. البته شرکتهای بسیار خوب دیگری هم در داخل کشور وجود دارد که در زمینه تولید تجهیزات دوار کار میکنند. اما اعمال سیاستهای نادرست باعث شده شرکتهای تولیدی، ظرفیت تولید خود را در حد محدودتر نگه دارند.»
مدیر این شرکت دانشبنیان عنوان میکند: «شرکتهای تولیدی داخلی در حوزه تجهیزات دوار چیزی حدود 20 درصد کل بازار داخل را در دست دارند و همچنان 80 درصد تجهیزات موردنیاز وارداتی هستند که ارزبری زیادی برای کشور دارند.»
گفتنی است ارتباط با شرکت «تاپکو» از راههای مختلف امکانپذیر است و شرکتها میتوانند از طریق ارسال ایمیل یا بهصورت تلفنی درخواست خود را برای استفاده از خدمات این شرکت ارائه دهند.
30 درصد زیر قیمت تجهیزات خارجی
بیشتر رقبای شرکت «تاپکو» شرکت های بزرگ دولتی هستند. زیرا سرمایهگذاری برای تولید تجهیزات دوار، رقم زیادی است و کار با شرکتهای دولتی کمی دشوار است. اما «تاپکو» تلاش کرده با عملکرد سریعی که دارد، در مقایسه با شرکتهای دولتی، گوی سبقت را از آنها برباید. بهعلاوه این شرکت به صورت مشارکتی و تحت لیسانس یک برند بسیار معتبر خارجی کار میکند که ریسک کارفرماها را از نظر بحث فناوری تا حد زیادی کاهش داده است و به دلیل کوچکتربودن ابعاد شرکت در مقایسه با شرکتهای بزرگ دولتی، قیمتها به نسبت رقابتیتر است. سرعت بالای تحویل تجهیزات تولید شده به دلیل تولید آنها در کارخانه شرکت، از دیگر امتیازهایی است که «تاپکو» را در مقایسه با رقبا، یک سر و گردن بالاتر برده است. تولیدات این شرکت در مقایسه با شرکتهای خارجی حدود 30درصد زیرقیمت ارائه میشود که میتواند فرصت خوبی را برای شرکتهای متقاضی داخلی این تجهیزات قرار دهد.
راههای ارتباطی با شرکت «تاپکو»:
سایت: tapcoglobal.com
اینستاگرام: tapco_global
ایمیل: Sales@tapcoglobal.com
تلفن: 02144156802
فکس: 02144156806
آدرس دفتر مرکزی: تهران، بلوار فردوس غرب، بلوار شقایق مرکزی، نبش کوچه هجدهم، پلاک 27، ساختمان تاپکو
آدرس کارخانه : استان البرز، مهرشهر، فاز 3 منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام
ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم