بررسی موانع تولید از زبان کارآفرینان؛

معضلی به نام بروکراسی اداری/ نیاز به حمایت دولت داریم

شرکت های دانش بنیان چند سالی است فعالیت خود را در حوزه تولید فناورهای های نوین شروع کردند. پای دردو دل دو تن از فعالان این حوزه نشستیم تا در سال تولیدها، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، موانع موجود پیش روی آنها را بررسی نماییم.
کد خبر: ۱۳۱۳۲۲۰
اقتصاد مقاومتی بی شک راه حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی داخل کشور و فراهم کننده قدرت نرم در فضای بین الملل است. یکی از ستون های این اقتصاد، که می تواند سرعت پیشرفت کشور را دوچندان نماید، شرکت های دانش بنیان هستند. شرکت های دانش بنیان ،موسساتی هستند که با هدف توسعه اقتصادی دانش محور، افزایش توامان دانش و ثروت، تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر با ارزش افزوده فراوان تشکیل می شود. این شرکت ها که می توانند سکوی پرتابی برای توسعه و پیشرفت کشور باشند، متاسفانه گرفتار مشکلات و موانع زیادی در مسیر فعالیت های خود هستند. جام جم آنلاین این بار به سراغ مدیران شرکت های دانش بنیان رفته است تا جویای مشکلات و موانع آنها در مسیر فعالیت هایشان شود.

کرم نسیمی مدیر عامل شرکت دانش بنیانی است که در زمینه تجهیزات پزشکی فعالیت می کند. وی در خصوص محصول شرکت به جام جم آنلاین گفت:  ما ایده پردازی خود را از سال 1385 شروع کردیم و بعد از انجام تحقیقات، نمونه سازی و انجام مراحل اولیه در سال 1392 موفق به ثبت اختراع آتل هایی از جنس پلی پروپیلن شدیم که استفاده از گچ را از درمان شکستگی ها حذف کرده و جایگزین آن می شود. محصول ما که در دنیا منحصر به فرد است، در عرض سی ثانیه بر روی عضور بیمار نصب می شود، بین 50 تا 75 درصد ارزان تر از استفاده از گچ برای شکستگی است، قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست بوده و در مجموع 20 مزیت نسبت به استفاده از گچ در درمان شکستگی ها دارد و می تواند درمان آنها را متحول کند. ما تمام مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت و سایر سازمان ها کسب کرده ایم و آزمایش بالینی آن را نیز با موفقیت سپری کرده ایم.این محصول به راحتی پتانسیل صادرات به کشورهای همسایه و روسیه و چین را دارد و می تواند ارزآوری زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد.

دانش بنیان ها ستون اصلی اقتصاد کشورند

وی در خصوص مشکلات شرکت های دانش بنیان چنین گفت: متاسفانه بروکراسی اداری با آمال و هدف های مسئولین ما فاصله زیادی دارد. مقام معظم رهبری همواره از شرکت های دانش بنیان حمایت می کنند و این شرکت ها را ستون اصلی اقتصاد کشور معرفی نمودند. اما وقتی ما به ادارت و سازمان های مربوط برای گرفتن مجوز یا همکاری مراجعه می­کنیم میبینیم که نه تنها به فرمایشات ایشان عمل نمی شود بلکه در مسیر ما سنگ اندازی هم می کنند. گاهی دریافت یک مجوز ساده که در برخی از کشورها در یک روز انجام می شود، ماه ها به طول می انجامد. برخی مسئولین پیشنهاد اعطای تسهیلات به ما می دهند اما ما به وام نیازی نداریم. وام برای شرکت های دانش بنیان باتلاق است. وقتی من درآمدی ندارم چگونه میتوانم به بازپرداخت وام آن هم به همراه سود آن بپردازم.
 
نسیمی گفت: ما 12هزار عدد محصول تولید کرده ام اما نه مراکز رشد ما را به مراکز درمانی معرفی میکنند که این محصول را از ما بخرند و نه هیچکدام از مسئولین در این خصوص اقدامی انجام می­ دهند. حمایتی که من نیاز دارم در زمینه فروش محصولات است. اگر ما به تولید ادامه دهیم می توانیم برای ده هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم. وقتی ما به عنوان یک شرکت کوچک توان چنین اشتغال زایی را داریم چرا نباید از ما حمایت شود؟ آیا اشتغال ده هزار نفر چرخه اقتصاد را به جریان نمی اندازد؟ آیا جز این است که بیکاری یکی از بزرگترین مشکلات کشور ماست؟

تاسیس انجمن برای شرکت های دانش بنیان ضروری است

وی ادامه داد: مشکل ما این است که شرکت های دانش بنیان انجمن ندارند. من جزء هیئت رییسه تاسیس انجمن شرکت های دانش بنیان شمال غرب کشور بودم اما در مسیر کسب مجوز ما به حدی مانع تراشی نمودند که منصرف شدم. انجمن می تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند. ما یکسال برای تاسیس انجمن تلاش کردیم اما به راحتی گفتند چون شرکت های دانش بنیان موقت هستند و ممکن است طرحشان شکست بخورد و پس انجمن برای آن ها نیاز نیست در صورتی که در دانشگاه ها برای دانشجویانی که 4 سال تحصیل می کنند هم انجمن وجود دارد. از طرف دیگر زنجان، اصفهان و تهران انجمن شرکت های دانش بنیان دارند پس چرا آذربایجان شرقی نباید این انجمن را داشته باشد؟ آیا مسایل و مشکلات شرکت های دانش بنیان که ستون اصلی اقتصاد کشور هستند از مشکلات دانشجویان کم اهمیت تر است؟

ضرورت سرمایه گذاری و حمایت همه جانبه
نسیمی افزود: شرکت های دانش بنیان در چارچوب وزارت صمت تعریف نشده است و سازمان صمت استان نیز همکاری خوبی با این شرکت ها انجام نمی دهد. از سوی دیگر مراکز رشد نیز اجازه صدور مجوز تولید صنعتی را ندارند. این تناقضاتی که در بروکراسی اداری ما ریشه دوانده است باعث می شود بسیاری از جوانان سمت شرکت های دانش بنیان نروند. بروکراسی اداری ما و طرز فکر مسئولین رده پایین اصلا اجازه نفس کشیدن به شرکت های دانش بنیان را نمی دهد. متاسفانه چارچوب مشخصی برای این شرکت ها تعریف نشده است و الگویی را از کشورهای دیگر گرفته و اجرا کرده اند اما چندین حلقه مفقوده در آن قرار دارد.
 
این مدیر شرکت دانش بنیان ادامه دارد: یکی از این حلقه ها بحث سرمایه است، زیرا هیچ سرمایه گذاری در کشور ما به دلیل ریسک بالای این شرکت ها و دوره طولانی بازگشت سرمایه و سودآوری آنها اقدام به سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان نمی کند و  این باعث می شود طرح های این شرکت ها که اکثرا بی نظیر و منحصر بفرد است به نتیجه نرسد. اگر دولت خود این ریسک را قبول کند که در این شرکت ها سرمایه گذاری کند تعداد طرح های موفق اینقدر زیاد خواهد بود که هزینه انجام شده برای طرح های ناموفق نیز جبران شود.

سعید پورشاهی که مدیر فروش شرکت دانش بنیان لرزه پایدار آذربایجان است به  جام جم آنلاین گفت : ما از سال 1393 در مرکز رشد دانشگاه سراسری تبریز شروع به فعالیت کردیم و در گام اول با فعالیت های آموزشی در قالب اجرای سمینار، کارگاه و کنفرانس های بین المللی کار خود را شروع کردیم. بعد از مدتی انجام پروژه های تحقیقاتی به فعالیت های شرکت اضافه شد و نتیجه یکی از همین پروژه ها که به طور مشترک با شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی انجام شد، به تولید یک محصول دانش بنیان منجر شد.
 
وی افزود: محصول ما که از سال 1397 تولید آن را شروع کردیم، دریچه های نانو کامپوزیت بتنی است که پتانسیل ضد سرقتی دارند. در حال حاضر شرکت لرزه پایدار آذربایجان 4 خط تولید دارد و سازمان های آب و فاضلاب شهرستانهای مرند، مراغه، بناب، شبستر و آذرشهر، شهرداری تهران و شرکت گاز استان از محصولات ما استفاده کرده اند. محصول ما نسبت به نمونه چدنی آن 50 تا 60 درصد قیمت پایین تر، مقاومت بالا و نفوذپذیری کمتر داشته و به علت قیمت تمام شده پایین نسبت به نمونه خارجی، پتانسیل زیادی برای صادرات و رقابت با شرکت های خارجی دارد. 

همکاری رسانه ها، همیاری مسئولین

وی در خصوص مشکلات شرکت های دانش بنیان گفت: شرکت های دانش بنیان که در مراکز رشد مستقر هستند با وجود اینکه فعالیت اقتصادی علمی و تخصصی انجام می دهند، اما دچار مشکلات مالی هستند و نمی توانند در حوزه تبلیغات سرمایه گذاری قابل توجهی داشته باشند. با وجود اینکه ما به بسیاری از رسانه ها مراجعه کردیم اما اکثرا در حوزه تبلیغات از ما رقم بالایی را مطالبه می ­کردند که خارج از توان شرکت های دانش بنیان است و متاسفانه نتوانستیم با آنها همکاری داشته باشیم. شرکت های مستقر در مراکز رشد به این علت که عموما از افراد نخبه و کاملا علمی تشکیل شده اند در حوزه ارتباط با بازار با خلا بزرگی روبرو هستند که رسانه و پیگیری های رسانه ­ای می تواند این مشکل را برطرف نمایند که این همان شعار حمایت از تولید و رفع موانع است. این خلا باعث شده تا بسیاری از سازمان ها و پیمانکاران داخلی هنوز محصولات ما و شرکت های ما را به خوبی نشناسند. از سوی دیگر با وجود اینکه ما از تمام آزمایشگاه ها تاییدیه لازم را داریم و به پیوست نامه ها به تمام سازمانها ارسال نموده ایم اما متاسفانه برخی از مسئولین با استفاده از محصولات ما مخالفت می کنند ، مسئولین به جای رفع موانع ، مانع تراشی می کنند.

پورشاهی ادامه داد: مراکز رشد و پارک های علم و فناوری تسهیلاتی در زمینه مشاوره حقوقی و بازار در اختیار شرکت های مستقر در مجموعه قرار می دهند اما قطعا این خدمات نمی تواند جایگزین نیروی متخصص بازرگانی باشد. حضور یک متخصص بازرگانی یا بازاریابی می تواند در مواقع حساس، تعیین کننده باشد. در خصوص صادرات ما نیازمند کمک مسئولین هستیم و در بحث واگذاری نمایندگی به استان های دیگر نیزتوانایی لازم را برای این کار داریم. شهرداری تبریز سازمانی است که می تواند از محصولات ما استفاده کند اما علیرغم پیگیری هایی که انجام داده ایم هیچ اتفاقی در این خصوص رخ نداده است. این در حالی است که ما با شهرداری تهران تفاهم نامه ای امضا کرده ایم و مقرر شده است که این سازمان از محصولات ما استفاده کند.اگر شرکت های دانش بنیان در زمینه فروش محصولاتی که کاملا کاربردی نیز هست، حمایت شوند می توانند اثرات بسیار مثبتی در پیشرفت کشور داشته باشند»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها