آنچه اکنون از زبان وزیرخارجه شنیده میشود نه تنها موضوع جدیدی نیست بلکه بیان تفکری است که سالها پس از پیروزی انقلاباسلامی تلاش میکند جایی برای خود در ساختار حکومتی دست و پا کند و جمهوری اسلامی ایران نیز دست و دلبازانه به دنبال آن بوده تفکرات و دیدگاههای مختلف زمینه بروز و ظهور عملی در اداره کشور داشتهباشند.
نمونه آن را هم در مقطع تشکیل دولت موقت و هم در رویکردهای دولت فعلی میبینیم اما نکته مهم اینجاست که بخشی از این تفکرات با اساس انقلاباسلامی ناسازگار است.
رویکرد اسلامی ما براساس فصلدهم قانوناساسی و سیاستخارجی جمهوریاسلامی، حمایت از مستضعفانجهان و نهضتهایآزادیبخش و دفاع از آرمانهایاسلامی است.
رویکرد امتمحوری در قانوناساسیجمهوری اسلامی پذیرفتهشدهاست. بنابراین اگر قرار باشد دستگاهدیپلماسی بر اساس رویکردهای سکولاری و لیبرال دموکراسی غربی اداره شود، عملا از مدار قانوناساسی خارج شدهایم.
آنچه در مصاحبه آقایظریف برجسته است اینکه ایشان درون ساختاری که قانوناساسیاش میگوید باید آرمانهای اسلامی را در سراسر جهان مورد حمایت قرار دهیم، از رفتارهای سپهبد شهید قاسم سلیمانی که دقیقا بر اساس آرمانهایاسلامی و مبانی قرآنی مندرج در قانوناساسی است، انتقاد میکند.
این انتقاد اگر قرار بود به عنوان یک حق شهروندی بررسی شود یک معنا داشت اما به عنوان کسی که در یک ساختار حکومتی مسؤولیت اجرای قانوناساسی را بر عهده دارد، معنایی دیگر مییابد، گویی آقای ظریف بنایی بر عمل بر قانوناساسی ندارد.
حرف صریح من به آقای ظریف این است که میدان و دیپلماسی در جمهوریاسلامی هر دو در یک جهت حرکت میکنند.
اگر تصور میکنید جمهوریاسلامی باید بر اساس رویکردهای غیراسلامی و منطبق با مفاهیم غیر امتمحورانه عمل کند، جنابعالی از مفاهیم قانوناساسی عقب افتادهاید.
توصیه من به آقای ظریف این است که دوباره قانون اساسی بهویژه مقدمه آن و فصل مربوط به سیاست خارجی را با دقت و جدیت بخواند.
عباس مقتدایی - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی / روزنامه جام جم
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد