پژوهشگران توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تهیه و تولید دارویی اثر بخش جهت بهبود علائم ریوی بیماری کووید-19 با نام تجاری
پژوهشگران توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تهیه و تولید دارویی اثر بخش جهت بهبود علائم ریوی بیماری کووید-19 با نام تجاری" کووکسیر پارس" شدند.
کد خبر: ۱۳۱۲۹۵۲

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی به نقل از وبدا، دکتر مهرداد ایرانشاهی استاد گروه فارماکوگنوزی و  مدیر عامل شرکت دانش بنیان گل اکسیر پارس واقع در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این دارو از صمغ گیاه کمای بیابانی (Ferula foetida)  تولید شده است، مراحل استاندارد سازی آن بر اساس مواد موثره به طور دقیق انجام شده و با اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو برای کمک به تسکین علایم ریوی بیماران کووید 19 می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اثر بخشی این دارو پس از یکسال مطالعه بالینی (با مجوز کمیته اخلاق دانشگاه) بر روی بیش از 500 بیمار سرپایی و بستری کرونا به اثبات رسیده است.

این پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: داروی کووکسیر پارس سرشار از ترکیبات پلی سولفید است که باعث آزاد سازی سولفید هیدروژن در مقادیر فیزیولوژیک در بدن می شود . در سال های اخیر نقش داروهای آزاد کننده سولفید هیدروژن در بهبود عملکرد سیستم تنفسی و مقابله با بیماری های ویروسی تنفسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و نتایج آن در مجلات معتبر جهانی منتشر شده است.

دکتر ایرانشاهی خاطر نشان کرد: منطبق با مقالات معتبر بین المللی داروهای آزاد کننده سولفید هیدروژن سطح سایتوکین ها را کاهش می دهند و باعث کاهش التهاب ریه می شوند. از طرف دیگر مانع از تکثیر و  ورود ویروس به سلول های ریه می شوند. اثر داروهای آزاد کننده سولفید هیدروژن در افزایش ذخایر گلوتاتیون ریه نیز به اثبات رسیده است.

این دانشمند یک درصد برتر جهان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در طی مطالعه عوارض حادی از دارو مشاهده نشده است. فقط در معدودی از بیماران ممکن است حالت تهوع، نفخ یا دل درد خفیف ایجاد شود که با مصرف دارو بعد از غذا این عوارض برطرف می شود.

 رییس شرکت دانش بنیان گل اکسیر پارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مصرف این دارو، در مراحل آغازین شروع علایم کرونا موثرتر است هرچند که در بیماران بستری و حالت شدید بیماری هم می تواند کمک به بهبود بیماری بکند.

دکتر ایرانشاهی تاکید کرد: تولید انبوه کارخانه ای دارو از اوایل خرداد آغاز خواهد شد ولی فعلا به تعداد محدود از طریق ارسال ایمیل به golexir@live.com قابل تهیه است.

وی با بیان اینکه در کارآزمایی های بالینی انجام شده در درمان بیماری کرونا، اثر بخشی داروی کووکسیر پارس که به شکل کپسول تولید  شده است در کاهش سرفه، تنگی نفس و افزایش اکسیژن اشباع خون به اثبات رسیده است خاطر نشان کرد: انجام این تحقیق حاصل یک کار تیمی توسط جمعی از محققین و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی همچون"حناب آقای دکتر حسین صفری متخصص بیماریهای عفونی، جناب آقای دکتر امیرهوشنگ محمد پور استاد گروه داروسازی بالینی، سرکار خانم دکتر مائده حسن پور که نقش محوری در جمع آوری داده ها و انجام پروژه در تمام مراحل داشتند، سرکار خانم دکتر فائقه فرهادی در استاندارد سازی و مطالعات پایداری دارو، سرکار خانم مهندس بهاره امامی کارشناس آماری به خاطر آنالیز دقیق نتایج، جناب آقای دکتر سید مجید صدرزاده معاونت بیمارستان شهید هاشمی نژاد، جناب آقای مصطفی شکری سرپرستار آی سیو ، سرکار خانم معصومه همتی سرپرستار بخش عفونی بیمارستان هاشمی نژاد، جناب آقای سید محمد امین علمداران،  خانمها فاطمه غلامپور و رویا پاکزاد پرستاران دلسوز و خدوم بیمارستان هاشمی نژاد" بوده است که وظیفه خودم می دانم از تک تک آنها قدردانی نمایم.

وی تصریح کرد: همچنین لازم می دانم از معاون پژوهشی دانشگاه دکتر تفقدی، دکتر موفق معاون غذا و داروی دانشگاه، دکتر روحبخش مدیر غذا و داروی دانشگاه، مدیران قبلی و فعلی پژوهشی دانشگاه دکتر اسلامی و دکتر آبنوس بابت حمایت از اجرای این پروژه کمال قدردانی را داشته باشم.  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها