کارشناسان شرکت «سلامت گستران آرایان» شیرینی ‎های متنوعی را برای افرادی که رژیم‎های خاص غذایی دارند تولید و ارائه می‌کنند

شیرینی‏ های اصفهان برای انواع رژیم‏ های غذایی

برادران قنبری بیش از ۲۰ سال است که با تأسیس شرکت دانش‌ بنیان «قاصدک سامانه» خدمات دسترسی به اینترنت را برای کاربران و آی‌اس‌پی‌ها تسهیل کرده‌اند

اتصال به اینترنت به سبک قاصدک سامانه

ارائه‌کننده خدمات اینترنت یا آی‌اِس‌پی (ISP سرواژه Intenet Service Provider) سازمان یا شرکتی است که به کاربران امکان اتصال به اینترنت و استفاده از آن را می‌دهد؛ در واقع می‌توان گفت آی‌اِس‌پی نقش واسط میان کاربر و اینترنت را ایفا می‌کند.
کد خبر: ۱۳۱۲۶۱۲

 آی‌اِس‌پی‌ها معمولا علاوه بر اتصال کاربران به اینترنت، خدماتی از قبیل میزبانی وب، ثبت دامنه‌های اینترنتی، خدمات ایمیل و ... را نیز انجام می‌دهند.

اتصال به اینترنت به سبک قاصدک سامانه

کاربران با شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی قرارداد می‌بندند و از خدمات آنها استفاده می‌کنند؛ در طرف مقابل، این شرکت‌ها نیز با توجه به قرارداد بسته‌شده با کاربران، ملزم به ارائه اینترنت مناسب و باکیفیت یا ارائه دیگر خدمات اینترنتی هستند.

در این رابطه شرکت دانش‌بنیان «قاصدک سامانه»، فعالیت خود را از سال ۷۸ در حوزه ارائه خدمات اینترنت آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «قاصدک سامانه»در خصوص چگونگی شکل‌گیری این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: «ما پنج برادر هستیم که همگی در حوزه‌های مرتبط با مهندسی کامپیوتر در دانشگاه‌های مطرح کشور تحصیل کرده‌ایم. در سال‌های ابتدایی ورودمان به بازار کار در یکی از مجموعه‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنت به مدت دو سال مشغول کار شدیم. در همین زمان بود که با چالش‌های شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنت یا آی‌اِس‌پی‌ها آشنا شدیم. این خلأ، من و سه برادر دیگرم را به فکر راه‌اندازی شرکتی خانوادگی برای ارائه خدمات به این مجموعه‌ها و ارائه نرم‌افزار بومی محاسبه مصرف اینترنت کاربران انداخت.»

محمدکاظم قنبری در ادامه می‌افزاید: «در ابتدای فعالیت‌ قاصدک سامانه، ما به‌عنوان آی‌اِس‌پی (ارائه‌دهنده خدمات اینترنت) و همچنین سرویس‌دهنده تلفن بین‌المللی فعالیت داشتیم. اما پس از مدتی برای رفع چالشی که در این زمینه دیده بودیم اقدام کردیم؛ در آن زمان نرم‌افزارهای مورد استفاده در شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت خارجی بود و شرکت‌ها را با مشکلات مختلفی در زمینه استفاده از این نرم‌افرارها روبه‌رو کرده بودند. از طرف دیگر هیچ‌یک از آنها ظرفیت کافی برای پشتیبانی از کاربران متعدد را نداشت. برای رفع این چالش مهم، اولین محصول دانش‌بنیان قاصدک سامانه که تنها نمونه بومی نرم‌افزار محاسبه مصرف اینترنت کاربران است را با نام «نِت‌بیل»، طراحی و حدود سه سال بعد یعنی در سال ۸۲ روانه بازار کردیم. این محصول در آن زمان با استقبال خوبی از سوی آی‌اِس‌پی‌های موجود در کشور روبه‌رو شد.»

آشنایی با انواع مختلف نرم‌افزار «نت‌ بیل»

اکنون نرم‌افزار «نت‌بیل تریپل‌اِی»: (NetBill AAA) در قالب دو نسخه در حال خدمات‌رسانی به ارائه‌کنندگان سرویس‌های اینترنتی کشور است. قنبری در خصوص تفاوت این دو نسخه و کارایی‌هایشان توضیح می‌دهد: «همان‌طور که اشاره شد اولین نمونه نت‌بیل برای ارائه خدمات محاسبه مصرف کاربران آی‌اِس‌پی‌ها طراحی شد. این نسخه علاوه‌بر شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنت که در سال‌های اول فعالیت داشتند، برای شرکت‌های «اِف‌سی‌پی» (FCP) که بعدتر برای ساماندهی و محدودکردن تعداد ارائه‌کنندگان اینترنت ثابت از طریق خطوط تلفن و فیبر نوری، مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند نیز قابل استفاده است. همچنین نسخه دیگر این نرم‌افزار برای ارائه خدمات محاسبه مصرف کاربران به مجموعه‌های دانشگاهی، سازمان‌ها و شرکت‌هایی ارائه شد که در قالب سیستم‌های درون شبکه‌ای به‌تعداد محدودی از کاربران‌شان (بین ۶۴تا ۵۱۲شناسه کاربری) امکان دسترسی به اینترنت می‌دهند و قصد مدیریت میزان استفاده آنها را دارند.»

به گفته مدیرعامل شرکت قاصدک سامانه، تا پایان سال ۹۸ بسیاری از مجموعه‌های آی‌اِس‌پی و اِف‌سی‌پی بزرگ کشور از جمله شرکت مخابرات ایران، که با حدود چهارمیلیون کاربر بزرگ‌ترین شرکت اِف‌سی‌پی در کشور به شمار می‌رود، به‌جمع مشتریان نرم‌افزار نت‌بیل برای مدیریت ارائه خدمات اینترنت به‌کاربران‌شان پیوستند.

قنبری در ادامه تصریح می‌کند: «نت‌بیل نرم‌افزار بومی محاسبه مصرف اینترنت کاربر در کشور است که هیچ وابستگی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به شرکت‌های خارجی ندارد. تمام مراحل برنامه‌نویسی و طراحی این نرم‌افزار از صفر تا صد در داخل مجموعه قاصدک سامانه انجام شده و به‌همین‌دلیل، به‌عنوان محصولی دانش‌بنیان ارزیابی شده است.»

نسخه دیگر این نرم‌افزار به نام «نت‌بیل اُوسی‌اِس» (NetBill OCS) که به تازگی توسعه یافته است، مخصوص شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات متنوع اینترنت در بستر خطوط تلفن‌همراه است.

قنبری در این رابطه می‌افزاید: «ارائه‌دهندگان خدمات تلفن‌همراه، شامل اپراتورهای اصلی تلفن‌همراه و همچنین خدمات‌کنندگان زیرمجموعه‌ آنها هستند که در اصطلاح به آنها «اِم‌وی‌اِن‌اُو» (MVNO) گفته می‌شود. نسخه جدید نرم‌افزار نت‌بیل قابلیت استفاده به‌عنوان شارژینگ آنلاین خدمات تلفن‌همراه برای هر دوی این سرویس‌دهندگان را دارد.»

مدیرعامل قاصدک سامانه، با اشاره به این که این نرم‌افزار اکنون در سه شرکت ام‌وی‌اِن‌اُو در حال بهره‌برداری است و در یکی از اپراتورهای اصلی تلفن‌همراه کشور نیز در چند مرحله ارزیابی شده است، اظهار می‌کند: «تا پیش از این، اپراتورهای اصلی کشور این خدمات را از شرکت‌های چینی نظیر زِد‌تی‌اِی و هوآوی دریافت می‌کردند؛ اما به‌دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که علیه کشورمان در جریان است، این شرکت‌ها نیز از حدود یک‌سال پیش در ارائه خدمات خود همکاری لازم را نکرده و به‌همین خاطر اپراتورهای تلفن‌همراه به دنبال برگزاری مناقصاتی برای جایگزینی نرم‌افزار چینی با نمونه بومی هستند. با توجه به نتایج بررسی‌های انجام شده از سوی یکی از اپراتورها برای مقایسه محصول ما با نمونه چینی، مجموعه ما به‌زودی به‌عنوان تنها شرکت ایرانی ارائه‌کننده نمونه‌ای بومی از نرم‌افزار شارژینگ آنلاین خدمات تلفن‌همراه (اُوسی‌اِس) در مناقصات اپراتورهای اصلی تلفن‌همراه کشور شرکت خواهیم کرد و بسیار امیدواریم که در سال جاری خدمات نت‌بیل را به اپراتورهای اصلی تلفن‌همراه کشور نیز ارائه کنیم.»

آینده قاصدک سامانه

وی در پایان، ضمن اشاره به اهدافی که از ابتدا برای کسب‌وکار تعیین شده بود، خاطرنشان می‌کند: «در حال حاضر ما در دهه سوم فعالیت‌مان هستیم و به اهدافی که برای دو دهه اول کارمان تعریف کرده بودیم، دست یافته‌ایم. هدف ما این بود که در پایان دهه دوم فعالیت‌مان، بازار سرویس‌دهندگان خدمات مخابراتی ثابت در کشور را کاملا پوشش دهیم. در این بازار بزرگ‌ترین مشتری سازمان مخابرات ایران بود که خوشبختانه در سال ۹۹ که سال بیستم فعالیت ما بود، موفق شدیم قرارداد همکاری با این شرکت را هم منعقد کنیم و آن را تحت پوشش بگیریم. برنامه ما برای دهه سوم این است که بتوانیم در حوزه خدمات تلفن‌همراه نیز با قدرت ظاهر شویم. با توجه به نوسان‌هایی که در بازار ارز شاهد هستیم، دیگر برای اپراتورهای تلفن‌همراه مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود که از شرکت‌های خارجی خدمات دریافت کنند. این موضوع بستری را برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط فراهم کرده است و هدف ما نیز حضوری قدرتمند در همین عرصه خواهد بود.»

«سمفونی» آشنای قدیمی!

نرم‌افزار پشتیبان کسب‌وکار یا بی‌اِس‌اِس (BSS) «سمفونی» یکی دیگر از نرم‌افزارهای دانش‌بنیان مجموعه قاصدک سامانه است که از حدود ۱۰ سال پیش وارد بازار شده است. سمفونی، فضای یکپارچه‌ای را برای فروش خدمات و محصولات ارائه‌دهندگان خدمات به مشتریان‌شان فراهم می‌کند. همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات مخابراتی، فقط بسته‌های اینترنت به‌مشتریان‌شان عرضه نمی‌کنند؛ بلکه مشتری برای راه‌اندازی اینترنت پرسرعت در منزل، علاوه‌بر بسته اینترنت نیاز دارد که دستگاهی مانند مودم، سیمکارت یا هر سخت‌افزار مورد نیاز دیگری را نیز دریافت کند. همچنین پس از تهیه سخت‌افزار باید بتواند بسته‌های خدماتی دلخواهش را متناسب با نوع سخت‌افزاری که خریداری کرده است تهیه کند. در برخی مجموعه‌های دیگر علاوه بر خدمات فوق، خدماتی نظیر خدمات تلفن‌همراه، وی‌او‌دی (VoD)، خدمات میزبانی (هاست)، تلفن‌های اینترنتی، سرور اختصاصی و بانک اطلاعاتی (دیتاسنتر) نیز به مشتریان عرضه می‌شود. سمفونی با ایجاد این شبکه ارتباطی میان خدمات و محصولات شرکت‌های ارائه دهنده، فضای یکپارچه‌ای را برای مشتریان این مجموعه‌ها فراهم می‌کند.

قنبری در خصوص کارایی این نرم‌افزار دانش‌بنیان می‌گوید: «این نرم‌افزار نیز مانند محصولات دیگر ما، به‌صورت کاملا بومی طراحی و تولید شده است. سمفونی صرفاً یک فروشگاه اینترنتی نیست؛ بلکه نوعی پلتفرم پشتیبان سیستم است که تمام خدمات قابل عرضه به مشتری را به‌صورت متمرکز و مرتبط با یکدیگر ارائه می‌کند. درواقع با استفاده از این پلتفرم، مشتری قادر خواهد بود هرنوع خدمت یا محصولی را که ارائه می‌شود، در قالب همین پلتفرم دریافت کرده و دیگر مجبور نیست انواع خدمات و محصولات مورد نیازش را از نقاط مختلف خریداری کند.»

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها