پایگاه خبری آکسیوس مدعی شد که در گفت‌وگوهای وین، آمریکا مسیر لغو تحریم‌ها را به ایران ارائه کرده است.
کد خبر: ۱۳۱۱۹۸۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از آکسیوس، یک مقام وزارت امورخارجه امریکا به خبرنگاران گفت: در جریان مذاکرات هسته‌ای این هفته در وین، ایالات متحده طرح کلی تحریم‌هایی را که برای لغو به عنوان بخشی از بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آماده شده بود را در اختیار ایران قرار داد. 

ایران بارها اعلام کرده است که خواستار لغو حدود یک هزار و ۵۰۰ تحریم اعمال شده توسط دولت ترامپ است، اما دولت بایدن می گوید که این اقدام برای آغاز مناسب نیست.

به گزارش آکسیوس، موضوع دیگر در گفت‌‍وگوهای وین، در مورد گام‌هایی بود که ایران و آمریکا باید بردارند.   
این مقام وزارت امورخارجه گفت: آمریکا برای ایران روشن ساخته قبل از اینکه تهران اقدامی انجام دهد، با  لغو همه تحریم‌ها موافقت نخواهد کرد.

به گفته این مقام آمریکایی، پیشرفت هایی در وین حاصل شد، اما برای تغییر چشمگیر تصویر یک هفته پیش کافی نبود. ما روشن ساختیم که چه چیزی نیاز است تا ایالات متحده برای بازگشت کامل به توافق برجام باید انجام دهد و ایران بهتر می داند برای بازگشت کامل به توافق چه اقدامی انجام دهد.

دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین بیان کردند: ما از گفت‌وگوهای سازنده‌ای که  صورت گرفته و از مشارکت مثبت تمام طرف‌ها استقبال می‌کنیم.
آنها با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات خاطر نشان کردند: تمام طرف‌ها را تشویق می‌کنیم تا از فرصت دیپلماتیک پیش‌رو استفاده کنند.

نمایندگان کشورهای عضو برجام طی دو هفته گذشته در چارچوب کمیسیون مشترک در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. دور پنجم از هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام، روز سه‌شنبه در گراندهتل وین برگزار شد و روسای هیات‌های مذاکره کننده به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند.

آن‌ها توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم ها و هسته‌ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود.

براساس برنامه اعلام شده، هیات ها پس از مشورت در پایتخت های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سر گیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت و گوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها