مدیریت ارتباطات و اموربین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از برگزاری مسابقه عکس و چند رسانه‌ای فرهنگ اقوام و مردم ایران به همت معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و با همکاری و مشارکت مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران خبر داد.
کد خبر: ۱۳۱۱۷۸۶

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه؛ سید مجتبی تقوی نژاد با اشاره به اینکه متروی تهران و حومه به عنوان بزرگترین سامانه حمل و نقل درون شهری روزانه شاهد میلیون‌ها مسافر با تنوع فرهنگی از گوشه و کنار سرزمین مان است افزود: در واقع روزانه شاهد حرکت یک جریان زنده فرهنگی در شهر زیرزمینی تهران هستیم و این فضا فرصت مناسبی را ایجاد کرد تا با اجرای برنامه‌ های مختلف و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی به معرفی،حفظ و پاسداشت این آداب و رسوم بپردازیم.

هر جایی در گوشه و کنار این سرزمین از فرهنگ و آداب و رسومی برخوردار است که برای اهالی آن جذابیت هایی را به همراه دارد، البته این آداب ممکن است برای افرادی که از دور وارد آن می شوند بسیار جذاب تر هم به نظر بیاید.

وی تصریح کرد: آداب و رسوم هر مکانی برگرفته از تاریخ و فرهنگ آن است که بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سفر، ارتباط با مردمی است که در مسیر یا مقصد سفر شما زندگی می‌کنند.

تقوی نژاد افزود: توانایی برقراری ارتباط مؤثر با مردم آن منطقه می‌تواند افراد را در مسائل مختلفی نظیر آشنایی با آداب و رسوم آن دیار کمک کند و همچنین با تکیه‌ بر این توانایی قادر خواهد بود در طول سفر با افراد مختلفی ملاقات کرده و دوستان خوبی را برای خود بیابید.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه خاطرنشان کرد: با توجه به حضور طیف گسترده و متنوعی از اقوام و فرهنگ‌های مختلف کشورمان، در مترو تصمیم گرفتیم تا از ظرفیت مناسب گذرگاه‌های فرهنگی مترو برای معرفی بیشتر فرهنگ و آداب و رسوم اقوام به شهروندان و مسافران استفاده کنیم.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی انجام شده در این زمینه افزود: در سنوات گذشته نیز برنامه‌های متنوعی جهت معرفی فرهنگ و آداب رسوم کشورمان از جمله برپایی نمایشگاه‌های عکس و پوستر، جشنواره موسیقی اقوام با عنوان آوای سرزمین من برگزار شده است.

این بار در نظر داریم تا از نگاه مسافران به معرفی فرهنگ و آداب رسوم مردم عزیز کشورمان بپردازیم به همین منظور با مشارکت مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران مسابقه عکس و چند رسانه‌ای فرهنگ اقوام و مردم ایران را برگزار می‌کنیم.

تقوی نژاد خاطرنشان کرد:‌ این مسابقه زمینه مناسبی برای بروز خلاقیت و علاقمندان به هنر عکاسی و آثار چند رسانه‌ای است علاوه بر این گنجینه ارزشمندی از تصاویر و آثار چند رسانه‌ای را برای نمایش عمومی در اختیار خواهیم داشت که هم از طریق برپایی نمایشگاه‌ها و گالری‌های عکس در معرض تماشای مسافران قرار می‌گیرند و هم از طریق نمایشگرهای داخل قطار و ایستگاه‌های مترو به تماشا گذاشته خواهد شد.

تقوی نژاد گفت: با توجه به حضور گردشگران خارجی در مترو زمینه آشنایی بیشتر آن‌ها با اقوام و آداب و رسوم مردم کشورمان نیز فراهم می‌شود.

 علاقمندان می‌توانند از اول اردیبهشت تا دهم تیر ماه ۱۴۰۰ آثار خود را از طریق نشانی tehranpicturefestival.ir ارسال کنند.
 
وی افزود: داوری آثار سه شنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ انجام و مراسم اختتامیه، اهدای جوایز و افتتاحیه نمایشگاه ۲۰ تا ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

در ادامه دبیر جشنواره مسابقه عکس و چند رسانه‌ای فرهنگ اقوام و مردم ایران نیز گفت: از سه ماه قبل و با مشورت صاحب‌نظران در زمینه‌های مردم شناسی، عکس و مستند اجتماعی برنامه مطالعاتی این مسابقه انجام شد.

حسن غفاری با اشاره به اینکه بسیاری از مردم از مترو به عنوان وسیله‌ای مطمئن، راحت و ارزان استفاده می‌کنند و این موقعیتی است که از مترو به عنوان فضای فرهنگی و پیام رسان استفاده کنیم.

وی افزود: به همین منظور این مسابقه در دو محور فرهنگ عمومی اقوام شامل فضاهای اجتماعی عشایری، روستایی و شهری و نیز پوشاک غذا و آداب و رسوم و دومین محور حضور اقوام در سامانه های حمل و نقل مانند فرودگاه‌ها، راه‌آهن و به ویژه مترو با پوشش محلی که معرف فرهنگ منطقه خاص خود، برگزار می‌شود.

غفاری گفت: گروه پنج نفره داوران متشکل از فیلمساز، عکاس، مستند ساز اجتماعی و مردم شناس است که پس از داوری و گزینش آثار برگزیده به ۱۰ اثر برتر جوایز ارزنده اهدا می‌شود که در بخش عکس به هشت نفر و بدون رتبه‌بندی تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی و در بخش چند رسانه‌ای نیز به دو نفر تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰ میلیون ریال جایزه نقدی تعلق می‌گیرد.
 
هم‌چنین قرار است از دو پیشکسوت عکاسی که در زمینه معرفی فرهنگ اقوام کشورمان آثار برجسته‌ای را ارایه داده‌اند با اهدای نشان جشنواره تقدیر به عمل آید
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها