کارشناسان شرکت «کارآفرینان وادی فن‌آور درایت» با ارائه اپلیکیشن «مازادا» راهکارهای خلاقانه‌ای برای توانمندسازی و ایجاد فرصت‌های آموزشی برابر برای بانوان ابداع کرده‌اند

مهارت‌ آموزی و درآمدزایی برای بانوان با مازادا

زنان نیز همچون مردان، سرمایه‌های انسانی هر کشور هستند، که در کنار تربیت نسلی موفق برای در دست گرفتن آینده کشور، می‌توانند گام‌های بزرگی در بهبود زندگی خود و دیگران بردارند.
کد خبر: ۱۳۱۱۳۵۶

با این حال گاهی بانوان مهارت‌ها و توانمندی‌هایی دارند، یا می‌توانند این مهارت‌ها را در خود ایجاد کنند، در حالی‌که از آن غافلند. به عبارتی بستری برای تبادل این مهارت‌ها و توانمندی‌ها ایجاد نشده‌ است.

مهارت‌ آموزی و درآمدزایی برای بانوان با مازادا

کارشناسان شرکت خلاق «کارآفرینان وادی فن‌ آور درایت» با ارائه اپلیکیشن «مازادا» توانسته‌اند فضایی برای بانوان فراهم کنند که از طریق آن، علاوه بر مبادله کالاهای مازاد و ارائه خدمات در ازای دریافت کالاهایی که نیاز دارند، بتوانند احساس مؤثر و مفید بودن در جامعه را، در خود تقویت کنند.

لیلا مجدانی، مدیر شرکت خلاق «کارآفرینان وادی فن‌آور درایت» است که به گفته خودش چند سالی را در خارج از کشور زندگی کرده‌است و با توجه به تخصصش در زمینه جامعه‌شناسی زنان و خانواده، با مسائل و مشکلات زنان جامعه آشنایی کامل دارد.

او به جام‌جم می‌گوید: «بعد از بازگشت به ایران احساس کردم جامعه نسبت به چند سال پیش بسیار مصرف‌گراتر شده و بانوان در خانه وسایل زیادی دارند اما با این وجود حال خوبی ندارند. درواقع، این قبیل بانوان همه چیز داشتند، ولی از نظر خودشان چیزی نداشتند، که مهم‌ترین آن‌ها پول بود تا از این طریق بتوانند نیازهایی را که الزاماً ضروری نبودند، فراهم کنند. من با توجه به سال‌ها پژوهش در زمینه زنان و خانواده، تصمیم گرفتم کاری عملی در این حوزه انجام دهم و به این سمت رفتم که چه‌کار کنیم که به ایجاد حال خوب در بانوان کمک کنیم و این‌گونه بود که جرقه اولیه «مازادا» زده شد. «مازادا» درواقع همان چیزهای مازادی هستند که اتفاقاً ارزشمند هم هستند، اما افراد خودشان خبر ندارند که چه چیزهایی در اختیار آنان است. هر کس نزد خودش گنجی دارد که از آن بی‌خبر است و به گنج کسی دیگر که در اختیار او نیست، فکر می‌کند. ما تلاش کردیم در قالب این اپلیکیشن، به بانوان یادآوری کنیم که حواس‌شان را از نداشته‌های‌شان به سمت داشته‌های‌شان جلب کنند، تا این‌گونه ذهن زن ایرانی را پرورش دهیم که اندیشه‌اش این باشد که زمانی هم که پول ندارد، می‌تواند با گروهی از داشته‌ها و توانمندی‌هایی که دارد، نیازهای خود و خانواده‌اش را برآورده کند و حال خوبی پیدا کند.

سراغ مهارت‌ها رفتیم

مدیر شرکت خلاق «کارآفرینان وادی فن‌ آور درایت» در ادامه به جام‌جم می‌گوید: «در مواردی، خانمی به مهارتی مانند شیرینی‌پزی مسلط است، اما مدام به این فکر می‌کند که این مهارت چه فایده‌ای برای او دارد و کاش به جای آن، دوره خیاطی یا هر چیز دیگری را دیده و در آن مهارت کسب کرده بود. این بخش دوم کار اپلیکیشن «مازادا» شد. درواقع، خانم‌هایی که طیف هدف ما بودند، نه فقط کالاهای اضافی، بلکه مهارت‌هایی را هم دارند که گمان می‌کنند مهارت ارزشمندی نیست و به دنبال مهارتی هستند که ندارند. من پیش از این که وارد فضای اپلیکیشن شوم، شماری از اقوام را دور هم جمع کردم و از آنان خواستم که روسری‌های نو یا در حد نو را که استفاده زیادی هم از آنها ندارند همراه خود بیاورند. قرار شد بانوان از بین این روسری‌ها، مدل و رنگی را که نیاز دارند و می‌پسندند، انتخاب کنند و این باعث شد که به سمت طراحی و راه‌اندازی این اپلیکیشن رفتیم. قرار شد به شکل هوشمند طراحی شود تا در نزدیک‌ترین مسافت این اتفاق را رقم بزند؛ به این معنی که وقتی شما وارد اپ می‌شوید، بتوانید مشخص کنید به ازای چیزی که می‌دهید، چه چیزی می‌خواهید و اپلیکیشن با توجه به الگوریتم هوشمندی که دارد، در نزدیک‌ترین فاصله از شما آن را جستجو می‌کند تا نیازهای افراد را با یکدیگر هماهنگ کند. این نیازها شامل کالاها و خدمات و مهارت‌هاست. برای مثال، خانمی که مهارت شیرینی‌پزی دارد و از طرف دیگر می‌خواهد فرزندش را در کلاس زبان ثبت‌نام کند، می‌تواند با عضویت در اپلیکیشن «مازادا»، برای خانمی که زبان تدریس می‌کند شیرینی بپزد یا پخت شیرینی را به او آموزش دهد.»

کسب امتیاز در قالب فعالیت

این کارآفرین خلاق درباره ادامه فعالیت اپلیکیشن «مازادا» می‌گوید: «بعد از مدتی قرار شد ارزش افزوده‌ای را به این سیستم اضافه کنیم تا در قالب این اپ بتوانیم کاری فرهنگی در راستای تغییر نگرش افراد ایجاد کنیم، که فرآیندی زمانبر است. ما در این اپلیکیشن به دنبال کنارگذاشتن امر فروش و نادیده‌گرفتن پول نیستیم؛ بلکه می‌گوییم راهی موازی وجود داشته باشد برای مواقعی که بانوی خانه محدودیت بودجه دارد و آن‌جا می‌تواند از این رویکرد استفاده کند. بدین‌گونه علاوه بر این که ارزش آن کالا را کم نکرده‌ایم، افراد می‌توانند با ارزش واقعی این تبادل را انجام دهند و نیاز خود را برآورده کنند. در گام بعدی قابلیتی را برای این اپ در نظر گرفتیم به این صورت که هر خانمی در این اپلیکیشن هر فعالیتی انجام دهد، در ازای آن امتیاز دریافت می‌کند که در قالب بازی‌وارسازی انجام می‌شود. سپس فرد می‌تواند در قبال دریافت چیزی که نیاز دارد، امتیازهای خود را به مازادا بدهد و به نوعی درآمدزایی انجام می‌شود اما به جای پول‌دادن به کاربر، نیاز فرد تأمین می‌شود.»

مهارت‌ آموزی و درآمدزایی برای بانوان با مازادا

مجدانی ادامه می‌دهد: «کاربر، این‌گونه در «مازادا» کار می‌کند که ما را به دیگران معرفی می‌کند و هر کسی که با کد معرف او وارد شود، به آن کاربر امتیاز تعلق می‌گیرد و حتی دیدن تبلیغات یا تبادل کالای موفق هم منجر به بالارفتن امتیاز می‌شود. هر یک امتیاز هزار تومان ارزش دارد. هر فعالیتی امتیاز خاص خودش را دارد و در ابتدا، هر کاربر با نصب این اپلیکیشن، امتیاز نصب دریافت می‌کند و حتی اگر فرد برای انجام کاری به پول بیشتر نیاز داشت، امتیاز باقیمانده را به کاربر می‌فروشیم تا نیاز او برآورده شود.»

ایجاد فرصت مهارت‌آموزی برابر با «مازاداپلاس»

از حدود دو ماه پیش، بخشی تحت عنوان «مازاداپلاس» به اپلیکیشن مازادا اضافه شده است.

مهارت‌ آموزی و درآمدزایی برای بانوان با مازادا

مجدانی درباره کارکرد این بخش می‌گوید: «فلسفه اصلی این کار این است که ما به توانمندسازی و ایجاد حال خوب در خانم‌ها کمک کنیم. در «مازاداپلاس» این اتفاق می‌افتد که کاربر با همان امتیازهایی که جمع شده، می‌تواند از کلاس‌های آموزشی رایگان استفاده کند و درواقع، امتیازهای کسب شده در مازاداپلاس تبدیل به کلاس‌های رایگان می‌شود و کاربر مهارت موردنیاز را طی می‌کند. اگر خانمی در حوزه‌ای دارای مهارت است، و حتی هنرجو و افرادی را در اطراف خود دارد که پولی ندارند، اما می‌خواهند این دوره را پشت سر بگذارند، این فرد می‌تواند قابلیتی را به‌عنوان اقساط به کارهای خود اضافه کند، که طی آن هر فرد، هنرجویانی را که مشکل مالی دارند به شرکت معرفی می‌کند و شرکت از طریق تفاهم‌نامه‌ای که با بانک عامل دارد، آنان را معرفی کند، و از وام قرض‌الحسنه یک‌ساله استفاده و دوره مدنظر را سپری می‌کنند. این مبلغ بین یک تا پنج میلیون تومان در شهرستان‌ها و یک تا ۲۰ میلیون تومان در تهران است. اما این وام در اختیار هنرجوها قرار نمی‌گیرد، بلکه به مدرس داده می‌شود. ما در این میان، تنها کارسازی می‌کنیم و هدف ما مهارت‌آموزی به طور یکسان برای همه است.»

مجدانی تأکید می‌کند: «چون این کلاس‌های مهارت‌آموزی از طریق اپلیکیشن ما اتفاق می‌افتد، ما هم دو گواهینامه معتبر سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان مدیران و متخصصان را به این افراد اعطا می‌کنیم. ما محدودیتی در فعالیت آقایان نداریم اما جامعه هدف ما بانوان هستند. این اپلیکیشن مشابه خارجی نمونه‌ای در هند برای لباس و نمونه‌ای در یکی از کشورهای اروپایی برای کتاب دارد. اما اپلیکیشنی که مانند «مازادا» در همه زمینه‌ها بتواند فعالیت کند فعلاً وجود ندارد. در داخل کشور هم اپلیکیشن‌ها، مانند «مازادا»، بر پایه آگهی براساس الگوریتمی هوشمند فعالیت نمی‌کنند و مکان‌محور نیستند.»

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها