تعاونی شرکت دانش بنیان آپافن با تکیه بر دانش بومی دستگاه‎های مربوط به صنعت نساجی را تولید کرده و در این زمینه خدمات لازم را ارائه می‏ دهد

آپافَن، سازنده دستگاه‏ های نساجی کاملا ایرانی

شرکت «دانش سالار ایرانیان» به کمک متخصصان ایرانی، محصولات سنجش و ارزیابی آمادگی جسمانی را برای ورزشکاران و دیگر علاقه‌مندان ارائه می‏ دهد

دسی‎ کالا پایشگر سلامتی شماست

قبل از این که ابزارها و گجت‏ های مختلف وجود داشته باشند، توجه به سلامت جسم تا این حد رایج نبود.
کد خبر: ۱۳۱۱۵۱۸

اما حالا خیلی‌ها عادت کرده‌اند برای هر چه می‎خورند و حتی میزان دویدن و تحرک روزانه‎شان برنامه‎ای معین تعریف کنند و سعی دارند بر اساس آن تناسب اندام و میزان سوخت‎و‎ساز بدن خود را مدیریت کنند.

دسی‎ کالا پایشگر سلامتی شماست

این ماجرا که به‌تازگی مورد توجه مردم قرار گرفته، سال‌هاست دغدغه جدی ورزشکارانی است که تلاش می‎کنند آمادگی لازم برای شرکت در مسابقات مهم کشوری و جهانی را کسب کنند.

شرکت «دانش سالار ایرانیان» با تکیه بر دانش بومی و مهارت متخصصان داخلی توانسته بیش از ۱۰۰ محصول ورزشی و سلامتی را تحت عنوان «دسی کالا» تولید کند تا نیاز مردم و ورزشکاران حرفه‎ای کشورمان در این حوزه برطرف شود.

«مجتبی گوهری» مدیرعامل این شرکت درباره این که چه شد سراغ تولید چنین محصولاتی رفتند به جام‌جم می‎گوید: «از سال ۷۸ سیستم‎های ارزیابی ورزشکاران در پایگاه‎های قهرمانی سراسر کشور شکل گرفت و گروه‎هایی برای بررسی دستگاه‎ها و امکانات ورزشی و پزشکی دیگر کشورها اعزام می‎شدند. این مجموعه از همان سال کارش را آغاز کرد و اکنون از تولیدکنندگان با تجربه ابزارهای سنجش و ارزیابی در کشور هستیم.»

محصولات و خدمات دسی کالا در یک نگاه

ارزیابی آمادگی جسمی ورزشکاران

ورزشکاری که می‏ خواهد در مسابقات کشوری یا جهانی شرکت کند لازم است فاکتورهای مختلف آمادگی جسمانی و ذهنی‌شان ارزیابی شود. دستگاه‎هایی که برای ارزیابی ورزشکاران ساخته شده بر اساس رشته، تیم ورزشی، سن و جنسیت، شرایط افراد را بررسی کرده و سطح آمادگی آنها را تحلیل و بررسی می‎کند. برای مثال فوتبالیستی که قرار است به اردوی تیم ملی دعوت شود ابتدا باید مثلا از نظر توان قلبی، سرعت و توان بالا برای آغاز حرکت بررسی شود تا بتواند برای آن پست ورزشی مناسب باشد.

رشد جسمانی کودک و سنجش مهارت‌ های حرکتی (سواد بدنی)

معمولا هر کودکی از زمان تولد تا دو سالگی باید زیر نظر پزشک باشد تا از نظر قد و وزن بررسی شود و میزان رشد جسمانی او مورد سنجش قرار می‌گیرد. یکی از محصولات دسی‏کالا، دستگاهی است که تا ۲۰ سالگی ویژگی‎های بدنی و رشد جسمانی افراد را بررسی می‏کند. این دستگاه همچنین می‎تواند مهارت‏های حرکتی پایه کودکان را در سنین رشد زیر نظر بگیرد و میزان پیشرفت یا ضعف آنها را مشخص کند. مثلا این که کودک چطور می‎دود یا در به دست آوردن و گرفتن توپ چقدر مهارت نشان می‏ دهد.

آسیب شناسی و حرکات اصلاحی

برای درمان بسیاری از دردها یا مشکلاتی که در اثر سبک زندگی نادرست ایجاد شده‎اند می‎شود از حرکات اصلاحی استفاده کرد. برای این کار دستگاه‏‎ها و محصولاتی طراحی و ساخته شده که می‎تواند ضمن آسیب‎شناسی با ارائه حرکات اصلاحی، مشکلات فرد را برطرف کند.

خدمات و محصولات علوم پزشکی و توانبخشی

محصولات علوم پزشکی و توانبخشی، بخشی دیگر از فعالیت‎های تخصصی دسی کالاست. به کمک دستگاه‏های مختلفی که در این زمینه ساخته شده‏است توان حرکتی اعضای بدن افراد سنجیده می‏شود و میزان نیروها ارزیابی شده و در نهایت این امکان وجود دارد که با استفاده از دستگاه سی‌ان‌سی قطعاتی ساخته شود که مشکلات بخش‎های خاصی از بدن فرد مثل شانه و ستوان فقرات یا پاها درمان شود. محصولات فیزیوتراپی و ارتوپدی هم در همین بخش قرار می‎گیرد که متناسب با نیاز ورزشکاران یا افراد قابل ارائه است. مزیت این دستگاه‎های سنجشی در مقایسه با دستگاه‏هایی که با پرتوایکس کار می‎کنند در امان ماندن از اشعه‎های پر انرژی است و این امکان را فراهم می‎کند که افراد بنا به نیازشان بتوانند به دفعات و بدون هیچ خطری از آن استفاده کنند.

گجت های پر کاربرد در حوزه سلامت

بعضی از محصولات مثل گجت‏هایی که افراد می‎توانند به کمک آن در خانه برای رسیدن به تندرستی میزان فاکتورهای زیستی مانند کالری‌سوزی خود را اندازه بگیرند را هم دسی کالا بومی‌سازی کرده و قابل عرضه برای مشتری‎هاست.

استعدادیابی پایه ورزشی

علاوه بر موارد بالا این شرکت مجموعه‎‏ای از دستگاه‎ها را طراحی و ساخته است که توسط آن می‎توانند رشته مناسب ورزشی کودکان را که از لحاظ ذهنی و جسمی وی مطابقت داشته باشد به آنها پیشنهاد دهند. این کار باعث می‎شود که امکان موفقیت کودک در آن رشته ورزشی بیشتر شود. این دستگاه‎ها قابلیت بررسی ۵۲ رشته ورزشی را دارد.

مراحل ساخت دستگاه‎ها

فرآیند طراحی و ساخت دستگاه‎ها چند مرحله را پشت سر می‏گذراد تا کارشناسان دسی‌کالا مطمئن شوند دستگاه بدون اشکال و با حفظ سلامتی افراد کار می‎کند. برای مثال وقتی دستگاهی قرار است از روی نمونه‏های خارجی یا براساس نیازهای داخلی طراحی و ساخته شود ابتدا با یک تیم متخصص درباره اصول طراحی آن گفت‎و‎گو می‎شود و وقتی نرم‎افزارها و سخت‎افزارهای لازم آماده شد و چالش‎های طراحی و مراحل مختلف را پشت سر گذاشت، نمونه اولیه ارائه می‎شود. در این مرحله لازم است تمام بخش‎های دستگاه مورد آنالیز و بررسی قرار بگیرد و ایرادها و نقایص آنها شناسایی و رفع شود. پس از این مرحله بررسی‎های نهایی زیر نظر متخصصان انجام شده و محصول به بازار ارائه می‎شود.

دسی‎ کالا پایشگر سلامتی شماست

فراز و نشیب‏ های تولید در ایران

مجتبی گوهری، مدیرعامل شرکت «دانش سالار ایرانیان» می‏ گوید: «یکی از معضلاتی که دانش سالار ایرانیان با آن روبه رو بوده و هست، واردات دستگاه‎های خارجی برای سنجش و ارزیابی جسمانی است. این مشکلات بین سال‌های ۸۹ تا ۹۳ به اوج رسید؛ یعنی درست زمانی که بعضی از مسئولان به واردکردن دستگاه‎های خارجی علاقه نشان می‏دادند. البته با افزایش قیمت دلار کم‌کم بازار واردات هم با مشکل روبه‎رو شد و شرایط برای ما بهتر شد. مسأله دیگری که چالش جدی بر سر راه ما ایجاد می‎کرد کمبود نیروی انسانی متخصص بوده و هست. متاسفانه بسیاری از نیروهای متخصص از کشور خارج شده‎اند و تعدادی هم که باقی ماندند آنقدر سرشان شلوغ است که به سختی می‎شود با آنها همکاری کرد. محصولات دسی‌کالا غیر از ارائه در سایت، به گروه‎های ورزشی آکادمی ملی المپیک و پژوهشگاه تربیت بدنی در وزارت علوم نیز ارائه شده و مورد استفاده قرار گرفته است. اما متاسفانه افرادی در وزارت ورزش هستند که توجهی به تولید کنندگان و شرکت های دانش بنیان داخلی ندارند و از تولید محصولات ما حمایت خاصی نکرده است.

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها