‹‹کاکولی›› نان محلی ویژه استان چهار محال و بختیاری می باشدو بسیار خوشمزه و مورد علاقه اکثر اهالی این استان می باشد ، که از ترکیب آرد گندم،شکر،روغن مایع،تخم مرغ،کشمش،گردو خرد شده،کنجد،سیاه دانه، زعفران ، و دیگر مواد خوراکی و افزودنی های مجاز تهیه و طبخ می شود.
کد خبر: ۱۳۱۱۱۸۵

به گزارش جام جم آنلاین چهار محال و بختیاری، اکثر اهالی استان به این نان کاکولی گرد و کوچک نگاه مقدس هموراه با تبرک داشته و بیشتر برای خیرات ،نذر، و برآوردن حاجات در ایام و مناسبت های مذهبی و اعیاد اسلامی همانند ماه مبارک رمضان،رجب، شعبان محرم و صفر طبخ نموده و با نذر آن در مکان های مذهبی همچون امامزاده ها،مساجد، تکایا قصد گره کشائی از مشکلات و گرفتن حاجات خود را دارند

ماه مبارک رمضان یکی از مناسبت‌های مذهبی مسلمانان است که مملو از رحمت و مغفرت الهی است، مردم استان چهار محال و خصوصا ساکنان روستاها نیز در این ماه مبارک هماهنگ با یک دیگر بیش از پیش به خداوند نزدیک و آماده رفتن به میهمانی معبود می شوند.

کاکولی پزون

این آیین در ۲۷ ماه رمضان و شب‌های قدر در تمامی نقاط این استان برپا است، در این رسم افراد مشغول پخت کاکولی (نان محلی استان چهار محال و بختیاری) می‌شوند و در  اماکن مذهبی مانند مسجد و امام زاده میان روزه داران پخش می‌کنندالبته در آستانه اذان مغرب و به وقت افطار

«کاکولی پزون» یکی از سنت های قدیمی استان چهارمحال و بختیاری در شب های قدر و بویژه در شب بیست و هفتم ماه رمضان است.

در این شب، هر خانواده با توجه به بضاعت مالی، و با نیت برآورده شدن حاجت و استجابت دعا، به پخت و نذر کاکولی پرداخته و این نذر را هنگام افطار در بین مردم روزه دار و همچنین احیاء کنندگان شب قدر توزیع می کنند.

زنان فامیل، بیشتر به صورت همیار گروهی کاکولی می پزند

کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار (گردو، کشمش و بادام) تهیه شده و بر روی این نان، زرده تخم مرغ، گل رنگ، زعفران و زیره افزوده و آن را در تنور می پزند.

در شهرکرد مرکز استان چهار محال افرادی که کاکولی پخته اند آن ها را در صحن مطهر امام زادگان حلیمه و حکیمه خاتون (س) بین زائران، رهگذران و نمازگزاران روزه دار پخش می کنند.

کاکولی نان مقدس جهت نذر و نیاز و گرفتن حاجات

کاکولی پزون در شب بیست و هفتم ماه رمضان بیشتر مورد توجه و اهتمام اهالی استان می باشد ، اولاً‍ جزء شب های قدر و شب نزول قرآن بوده و اطعام و توزیع نذورات بین روزه داران و نیازمندان دارای فضیلت می باشد و دیگر به شکرانه اینکه خانواده ها به خوبی و سلامتی این ماه مبارک را با عبادت و رضای حق به پایان رسانیده اند، چون ماه روزه رو به پایان است.

گفتنی است: در گوشه و کنار ایران اسلامی، آداب و رسوم خاص و متفاوتی برای مناسبت های مختلف سال نظیر ماه مبارک رمضان وجود دارد که هر کدام از این آیین ها و آداب و رسوم، برخاسته از فرهنگ عامه و نشات گرفته از اعتقادات مردمان این مناطق است.

در استان چهارمحال و بختیاری هم این آداب و رسوم ویژه همواره وجود داشته و چون ریشه در فرهنگ غنی و اصیل اسلامی دارد نه تنها در گذر زمان دچار خللی نشده، بلکه روز به روز بر عظمت آن افزوده شده و مردم با شوق هر چه تمام به آن ها توجه دارند.

در این میان، آداب و سنت های ماه مبارک رمضان، یکی از مصادیق فرهنگ عامه مردم مؤمن این دیار است که با غنای ویژه و ریشه های عمیق مذهبی، مورد توجه همگان قرار دارد.

ایران پهناور با داشتن ۳۱ استان رسومات و آداب مختلفی را در خود جای داده است که آشنایی با هر یک از آن‌ها سبب شناخت فرهنگ آن منطقه می‌شود.

کاکولی یک نوع نان محلی است که در استان چهارمحال و بختیاری و به طور ویژه  در شهرکرد، اشکفتک، چالشتر، طاقانک شهرکیان و دیگر شهرهای استان  طبخ و مورد توجه است.

این نان از شیر، آرد، شیره انگور، خشخاش و خشکبار (گردو، کشمش، بادام) تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران و زیره زده می‌شود و در تنور پخت می‌شود.این نان در مناسبت‌های مختلف در شهرها و نواحی مختلف استان چهارمحال و بختیاری پخته می‌شود که یکی از آن‌ها برخی شب‌های ماه رمضان است،همچنین این نان از سوغاتی‌های بسیار خوب و خوشمزه استان محسوب گردیده و مورد توجه مسافران دیگر شهرهای کشور به این استان می باشد.

نان کاکولی قدمتی دیرینه در فرهنگ چهار محال و بختیاری دارد

پخت نان کاکولی قدمتی دیرینه دارد، شکل ظاهری این نوع نان همچون نان جو قدیمی است، با این تفاوت که کاکولی، شیرین‌مزه می‌باشد و به آن خشکبارهایی مانند مغز گردو و بادام، شیر، شیره و گل رنگ اضافه می‌کنند.

شایان ذکر است ماندگاری نان کاکولی  از مهمترین ویژگی‌های این نان است، به گونه‌ای که تا یک هفته تا 10 روز این نان خوشمزه شیرین دوام خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها