رئیس جمهور آمریکا با اعلام رسمی خروج نیروهای این کشور از افغانستان تا چندی دیگر گفت، اگر طالبان به ما حمله کند‌، با تمام ابزارهای موجود پاسخ خواهیم داد.
کد خبر: ۱۳۱۰۹۰۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب به وقت تهران به طور رسمی اعلام کرد که  نیروهای آمریکا از افغانستان خارج خواهند شد.

 «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در این باره گفت : «ما نمی‌توانیم به چرخه گسترش و توسعه حضور ایالت متحده در افغانستان ادامه دهیم . عقب نشینی در یکم ماه مه (شنبه ۱۱ اردیبهشت) با هماهنگی با ناتو آغاز میشود.»

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: «ا گر طالبان به ما حمله کند‌، ما با تمام ابزارهای موجود پاسخ خواهیم داد.»

جو بایدن با اشاره به این که چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده است که مسئولیت حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را بر عهده دارد، گفت این مسئولیت را به رییس جمهور پنجم واگذار نخواهد کرد. وی گفت : «هدف اول ما این است که مطمئن شویم از افغانستان به عنوان پایگاه برای حمله به آمریکا استفاده نخواهد شد و ما به آن هدف دست یافتیم.»

رئیس جمهور آمریکا افزود که ایالت متحده باید بر تهدیدهای تروریستی که از جای دیگر ظهور کرده‌اند و همچنین چین تمرکز ‌کند.

پیشتر یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد که روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ماه مه شروع خواهد شد و هدف آن است که تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ۱۴۰۰) سال جاری (در بیستمین سالگرد حمله آمریکا به افغانستان) تمامی نیروهای آمریکایی از افغاستان خارج شده باشند.

از سوی دیگر «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان  روز سه شنبه با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، در خصوص خروج نیروهای این کشور از افغانستان هشدار داد. گراهام در مصاحبه‌ای گفت، رئیس جمهور آمریکا، با خروج نیروهای این کشور از افغانستان، «به سمت یازده سپتامبری دیگر حرکت می‌کند.

این سناتور آمریکایی گفت:‌ «خطاب به همه شمایی که می‌شنوید می‌گویم، به یاد بیاورید یازده سپتامبر ۲۰۰۱ کجا بودید. ارتش ما به رئیس جمهور بایدن گفت که اگر تمام نیروهای را خارج کنیم القاعده و داعش دوباره برمی‌گردند و افغانستان به جنگ داخلی کشیده می‌شود.»

گراهام مدعی شد:‌ «[ارتش گفت] می‌توانیم با نگه‌داشتن ۳-۵ هزار نیروی آمریکایی اطمینان یابیم که داعش و القاعده هرگز برای آسیب زدن به ما بازنمی‌گردند، اما او (بایدن) این توصیه را رد کرد.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها