رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

بیماران بستری ۴ برابر افزایش یافت

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان  آمارهای رسمی نشان می‌دهند نیمی از شهرهای ایران در وضعیت قرمز یا نارنجی قرار دارند و این
به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان آمارهای رسمی نشان می‌دهند نیمی از شهرهای ایران در وضعیت قرمز یا نارنجی قرار دارند و این "یکی از سهمگین‌‌ترین امواج کرونا" است.
کد خبر: ۱۳۱۰۶۲۵
دکتر پرویز قزلباش در گفتگوی اختصاصی با جام جم آنلاین زنجان  گفت: همزمان براساس آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی طی۲۴ ساعت گذشته  ۲۳نفر به آمار مبتلایان کرونای این استان افزوده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه زنجان گفت: از اول هفته ۹۶ شهرستان به شهرهای قرمز و زرد اضافه شده‌اند که  چند مرکز استان از جمله  تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان را شامل می شود.
به گفته دکتر قزلباش  بیماری در ۱۴ ماه گذشته فراز و فرودهای قابل توجهی داشته و در چند ماه گذشته با همراهی تمام سازمانها و نهادها  و مردم چه  در بخش بستری و چه در بخش سرپایی کنترل خوبی داشتیم که متاسفانه در هفته های پایانی سال باز بودن بازار، عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی، دید و بازدید و سفرهای نوروزی شدت این بیماری را افزایش داد و در مقابل موج جدیدی قرار گرفتیم .

وی گفت: روند صعودی شدید که یک هفته اخیر اتفاق افتاد موج جدید ویروس جهش یافته است که طی هفت الی هشت روز گذشته بیماران بستری را تا چهار برابر افزایش داده است و در یک روز بیماران سرپایی در شهر زنجان از ۸۰۰ نفر  به ۲۰۰۰ نفر رسیده و در شهرهای دیگر نیز با نسبت های مختلف این اتفاق درحال پیشروی است.

وی به وضیت بیماران اشاره کرد و افزود: شاهد هستیم سنین ابتلا کاهش چشمگیری داشته و حال افراد مبتلا به سرعت بیشتری به  سمت بدتر شدن است که همه  اینها علائم خوبی نیست و افراد باید در جهت رعایت هر چه بیشتر پروتکل های بهداشتی  دقت لازم را داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی که کی  وضعیت پایدار بیماری خواهیم رسید گفت: با وجود محدودیتهای که بعد از درگیری اعمال شد حداقل ۱۴ روز دیگر باید منتظر نتیجه باشیم، بنابراین دوهفته شرایط بحرانی است تا اقدامات انجام شده  تاثیر داشته باشد. پس ایجاد محدودیت ها و تقسیم بندی بر اساس رنگ، زمانی نتیجه خواهد داد که اقدامات به درستی انجام شود و همه مشاغل به جز شغل‌های ضروری تعطیل شوند.

وی با اشاره به این نکته که جزیره ای عمل کردن هیچ وقت نتیجه بخش نخواهد بود  افزود: چرا که در یک مجموعه قرار گرفته ایم که تبادلات مالی و فرهنگی داریم  و در صورتی که در قسمتی از منطقه بیماری کرونا به اوج خود برسد مطمئنا بقیه را نیز درگیر خواهد کرد و هرچقدر اقدامات خوب انجام شود  در نهایت تاثیر بد خود را خواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان بهترین اقدام را در حال حاضر را رعایت پروتکل های بهداشتی دانست و عنوان کرد : مردم تا جایی که ممکن است از منزل خارج نشوند، از دورهمی های خانوادگی بپرهیزند، از افراد سفر کرده دوری کنند و از حضور در مراسمات مختلف بپرهیزند و در صورت  رعایت این موارد میتوانیم در مهار بیماری تا حدی موفق باشیم.

به گفته وی طی جلسات متعدد سعی داریم محدودیت های قانونی ونظارت ها با قاطعیت بیشتر صورت گیرد و با متخلفین برخورد شود و از مردم خواهش می کنیم شرایط را درک کرده  تا اقدامات ما تاثیر خود را داشته باشد.

قزلباش با اشاره به وضعیت بیمارستانها  افزود:به شدت با کمبود تخت مواجه ایم ولی سعی می کنیم افراد نیازمند به بستری از خدمات بیمارستانی بهره مند شوند و افراد مبتلا با شرایط خاص مشکلی برایشان ایجاد نشود.
 
تا اواخر فروردین به۳هزار و ۵۰۰ نفراز زنجانی ها واکسن "کوبایی-ایرانی" تزریق میشود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان  با اعلام این خبر که تست  واکسن "کوبایی-ایرانی" در سه مرحله با موفقیت انجام شده است عنوان کرد:  براساس پروتکل‌های کشوری این واکسن در بین سالمندان، کادر درمان، فوریت های پزشکی، بیماران مبتلا به بیماری های خاص و جانبازان بالا  ۵۰درصد در حال انجام است و در هفت نقطه از کشور این واکسن در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار خواهد گرفت و سهم زنجان نیز ۳هزار و ۵۰۰ واکسن خواهد بود که در بین داوطلبان تزریق خواهد شد

به گفته وی علی رغم اینکه این واکسن در ۳ مرحله در کوبا تزریق شده است اما نتایج موفقیت آمیزی داشته که در ایران تزریق آن  با وسواس بیشتری انجام خواهد شد تا به مردم این اطمینان را  دهیم که این واکسن کم عارصه است تا مقبولیت خود را در بین مردم بدست آورد.
 
گفتگو از فائزه تقیلو
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها