هشدارهای خشکسالی از ابتدای امسال برای اکثر نواحی کشور جدی تر شده است، سال زراعی جاری سالی کم بارش برای سراسر ایران بود و برخی استان ها وضعیت حادتری دارند.
کد خبر: ۱۳۱۰۶۰۷
استان کرمانشاه در سالیان گذشته وضعیت بارشی بهتری نسبت به برخی از استان های دیگر داشت. اما امسال این استان با کاهش قابل توجه بارندگی ها مواجه بود و خطر خشکسالی به شدت کرمانشاه را نیز تهدید می کند.

دیگر حتی مانند بهار سال‌های گذشته خبری از بارش‌های شدید و سیل آسا هم نیست و به نظر می رسد برای چند وقت کوتاه باقی مانده تا پایان فصل بارندگی نیز امید چندانی وجود نداشته باشد.
 
*کاهش ۲۷ درصدی بارندگی

بنا به گفته معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی استان، از ابتدای سال زراعی جاری یعنی اول مهر ماه 1399 تا کنون 296 میلی‌متر بارندگی به طور میانگین در استان کرمانشاه رخ داده است.

علی محمد زوراوند گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 426 میلی‌متر بارندگی داشتیم 30 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت که 408 میلی‌متر بارندگی داشتیم 27 درصد کاهش داشته است.

وی کمترین بارشی که در سطح استان کرمانشاه داشتیم را نیز مربوط به سومار با 17 میلی‌متر اعلام کرد.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی استان، میانگین بارش در شهر کرمانشاه را نیز 304 میلی متر اعلام کرد و ادامه داد: در کرمانشاه نیز نسبت به سال گذشته 39 درصد و نسبت به بلندمدت 18 درصد کاهش داشتیم.

این کاهش بارندگی ها تاثیر خود را بر وضعیت منابع آبی استان از جمله ذخیره سدها و میزان رواناب ها نشان داده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه به دلیل کاهش بارندگی‌هایی که در سال آبی جاری داشتیم، میزان رواناب های استان نیز به میزان قابل توجهی کم شده است.

بهرام درویشی از کاهش 44 درصدی رواناب ها نسبت به سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: نسبت به بلندمدت نیز کاهش 38 درصدی رواناب ها را داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: ذخیره سدهای استان نیز نسبت به سال گذشته مقداری کمتر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به 980 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان ذخیره است، تاکید کرد: این در حالی است که ظرفیت سدهای استان یک میلیارد و 350 میلیون مترمکعب است یعنی نزدیک به 74 درصد ظرفیت سدهای استان پر می باشد.

درویشی یادآور شد: در مدت مشابه سال گذشته میزان ذخیره سدهای استان حدود یک میلیارد مترمکعب بود.

وی صرفه جویی مردم را در چنین شرایطی بسیار ضروری دانست و تاکید کرد: در کنار این موضوع، طرح احیا و تعدل بخشی دشت ها را نیز با جدیت پیگیری می کنیم.

تاثیر نهایی این کاهش بارندگی ها بر زندگی مردم خصوصا کشاورزان است و البته کشاورزانی که از آبیاری دیم استفاده می کنند شرایط نگران کننده تری دارند.

این وضعیت اجتناب ناپذیر است و هیچ راهی برای کنترل و مدیریت آن نیست، مگر کشاورزانی که از قبل روش های آبیاری مدرن را انتخاب کرده باشند و اکنون کمتر آسیب ببینند.

حالا رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تنها راهکار کاهش خسارت کشاورزان را بیمه محصولات کشاورزی می داند.

نوربخش حاتمی با اشاره به کاهش بارندگی‌های سال زراعی جاری ، گفت: کرمانشاه از گذشته همواره در معرض خشکسالی قرار داشته است.

وی معتقد است در چنین شرایطی تنها راهکار جا افتادن فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی است تا حداقل کشاورزان دچار آسیب کمتری شوند.

حاتمی اضافه کرد: چون مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد و با کاهش بارندگی مواجهیم، بهتر است کشاورزان از همین حالا به فکر بیمه محصولات سال زراعی آینده خود باشند.
 
گزارش از فاطمه کمانی جام جم آنلاین کرمانشاه.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها