دانشمندان بر این عقیده اند که کشف بزرگ تکنولوژی mRNA که مربوط به ساخت واکسن کرونا است می تواند درمان بیماری های مرگباری همچون انواع سرطان و ایدز را امکان پذیر کند.

به گزارش جام جم آنلاین  به نقل از inverse، بر اساس گزارش های جدید دانشمندان در حال آزمایش تکنولوژی مربوط به ساخت واکسن کرونا و توسعه آن هستند تا راه درمان بیماری های لاعلاج را پیدا کنند.

واکسن کرونا با هک کردن طرح ژنتیکی بدن کشف شد؛ چیزی که محققان بر این باورند که می‌تواند برای توسعه بیشتر واکسن‌های سرطان و اچ آی وی مورد استفاده قرار گیرد.

اکسن‌های سنتی از ویروس مرده یا غیرفعال برای آموزش سیستم ایمنی برای شناسایی مهاجم در آینده استفاده  و آن را نابود می‌کنند.

انواع مختلفی از واکسن‌های کووید 19 که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، به بدن کمک می کنند تا ویروس کرونا را شناسایی کنند؛در واقع بیشتر شناسایی پروتئین سنبله ای است که آن را پوشش می دهد.

اما آنها برای این کار به فناوری ها ، مواد اولیه ، تجهیزات و تخصص های مختلفی نیاز دارند.

واکسن های فایزر و مدرنا  که در ایالات متحده مجاز هستند با قرار دادن یک قطعه کد ژنتیکی به نام mRNA - دستورالعمل های مربوط به پروتئین سنبله - در داخل کمی توپ چربی ساخته می شوند. ساخت مقادیر کم mRNA در یک آزمایشگاه تحقیقاتی آسان است اما  قبل از این ، هیچ کس یک میلیارد دوز یا 100 میلیون یا حتی یک میلیون دوز mRNA تولید نکرده است.  واکسن آسترازنکا و واکسن جانسون و جانسون هم با یک ویروس سرماخوردگی ساخته می شوند.

اما این یک شکل کاملاً متفاوت از ساخت واکسن است: سلولهای زنده را در راکتورهای غول پیکر آن ویروس سرماخوردگی رشد می دهند ، که بعد استخراج و خالص شود.

طبق گزارش Inverse ، واکسن های کووید اولین واکسن های mRNA هستند که برای استفاده تایید شده اند.

بیش از 25 سال است که دانشمندان این رویکرد واکسن را مطالعه می کنند.

از آنجا که واکسن های mRNA در دوره جهان کرونا زده به وجود آمد دانشمندان به دنبال استفاده از این فناوری برای ایجاد موفقیت درمانی دیگر برای بیماری هایی مانند ایدز، سرطان ، بیماری پارکینسون و سایر موارد و یا پیشگیری از آنها هستند.

برخی از شرکت های داروسازی برای ساخت واکسن های مربوط به بیماری های صعب العلاج همانند سرطان یا ایدز را کنار گذاشته اند.

شرکت بایونتک اعلام کرده است که چندین واکسن مختلف سرطان بر اساس mRNA در دست ساخت دارند. پیش بینی اینکه چه زمانی چنین واکسنی ساخته می شود بسیار سخت است.

بر اساس این گزارش دانشمندان مرکز سرطان «ام دی اندرسون» در دانشگاه تگزاس نیز در حال مطالعه mRNA به عنوان یک درمان سرطان هستند.

یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی گفت که هدف از این مطالعه نشان دادن این است که چنین واکسنی به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا تکه های پروتئین های جهش یافته را که در سلولهای تومور باقی مانده وجود دارد از بین ببرد.

اما این روش می تواند در ساخت روشی برای درمان مبتنی بر واکسن برای ایدز نیز موثر باشد.

یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی نیز گفته است: «با همکاری بسیاری از اعضای تیم تحقیق ، ما نشان دادیم که می توان واکسن ها را برای تحریک سلول های ایمنی نادر با ویژگی های خاص طراحی کرد و این تحریک هدفمند می تواند در انسان بسیار کارآمد باشد. ما اعتقاد داریم این روش برای ساخت واکسن HIV کلیدی است و احتمالاً برای ساخت واکسن علیه سایر عوامل بیماری زا نیز مهم است.»

بر اساس این گزارش تاکنون یک واکسن مقدماتی تولید شده است که نویدبخش جلوگیری از آلودگی به ویروس ایدز با استفاده از همان فناوری واکسن مدرنا است.

مترجم: هیلدا حسینی خواه