از اواخر هفته گذشته وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد بر اساس عدد آخر کد ملی، افراد باید نسبت به ثبت اطلاعات مربوط به خود در سامانه‌ املاک و اسکان اقدام کنند تا مشمول مالیات نشوند.
از اواخر هفته گذشته وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد بر اساس عدد آخر کد ملی، افراد باید نسبت به ثبت اطلاعات مربوط به خود در سامانه‌ املاک و اسکان اقدام کنند تا مشمول مالیات نشوند.
کد خبر: ۱۳۱۰۳۲۴

این اقدام برای شناسایی خانه‌های خالی به منظور دریافت مالیات در حال انجام است و مسؤولان وزارت راه و شهرسازی سازوکاری را برای آن در نظر گرفتند.

آن طور که مخاطبان روزنامه جام‌جم می‌گویند اظهار نظر مسؤولان در این زمینه کامل نیست و برخی شهروندان در زمان ثبت اطلاعات خود در سامانه‌املاک و اسکان دچار مشکل شدند.

از سوی دیگر این نگرانی برای افرادی که دارای چند واحد مسکونی هستند و از اجاره آنها کسب درآمد دارند وجود دارد و به دنبال ثبت واحد مسکونی خود به نام‌های دیگر هستند.

عدم پاسخگویی مسؤولان در این زمینه باعث شده تا سردرگمی افراد در این زمینه بیشتر شود و در این گزارش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چگونه یک فرد باید اطلاعات خود را ثبت کند تا مشکلی پیش نیاید. مشروح گزارش جام‌جم درباره ثبت اطلاعات ملکی در سامانه‌املاک و اسکان را بخوانید.

مالیات برای خانه‌ های خالی

بر اساس قانون، هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰هزار نفر که به استناد سامانه‌املاک و اسکان بیش از ۱۲۰روز ساکن نداشته باشد در سال اول مشمول شش‌برابر مالیات متعلقه، سال دوم ۱۲برابر و سال سوم ۱۸برابر مالیات متعلقه می‌شود.

این نوع مالیات فقط برای شناسایی واحدهای مسکونی خالی است و اگر فردی چند خانه مسکونی دارد و آنها را اجاره داده از دریافت مالیات معاف خواهد شد. برای دریافت مالیات از عایدی مسکن نیاز به قانون جداگانه‌ای است که هنوز برای این مورد تصمیم‌گیری نشده‌است.

در قدم اول باید توجه داشته باشیم افرادی که یک خانه مسکونی در شهر و یک خانه در بیرون از آن شهر به‌منظور باغ یا ویلا دارند از پرداخت مالیات معاف هستند.

با درج این اطلاعات هیچ نوع مالیاتی به خانه اول و دوم فرد در شهری دیگر و همچنین خانه‌های واقع در شهرهای کوچک و روستاها تعلق نمی‌گیرد، اما باید ثبت‌نام انجام شود. واحدهای نوساز نیز پس از ۱۲ماه و در طرح پروژه‌های انبوه‌سازی پس از ۱۸ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.

چه کسانی معاف هستند؟

در اصلاحیه موادی از قانون مالیات‌ های مستقیم، معافیت‌های مشروط برای واحدهای مسکونی موقوفه، دانشجویان، طلاب، دانش‌آموزان، شاغلان و مبتلایان به بیماری‌های خاص در صورت اقامت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی در نظر گرفته شده‌است. واحدهای مسکونی محل اشتغال صاحبان صنوف و مشاغل از جمله گردشگری و زیارتی در صورت درج در سامانه از مالیات معاف هستند. ثبت اطلاعات ملکی برای مالکانی که اقامتگاه اصلی یکی از اعضای خانوار (مثلا همسر یا یکی از فرزندان سرپرست خانوار) است به این صورت است که سرپرست خانوار لازم است در قسمت مالکیت ملک آن عضو خانوار را به عنوان مالک معرفی کند.

این عضو خانوار نیز لازم است به صورت جداگانه وارد سامانه شده و ملک خود را ثبت کند. دقت شود هنگام ثبت ملک لازم است وی در قسمت اطلاعات سکونت گزینه (خودم ساکن هستم) را انتخاب کند.

ثبت اطلاعات الزامی است

برخی افراد معتقدند اطلاعات ملکی آنها نیازی به ثبت‌کردن ندارد اما مشکل اینجاست افرادی که خلاف‌اظهاری یا اطلاعات خود را ناقص ثبت کنند از دریافت خدمات دولتی مانند دریافت یارانه، گواهینامه، انشعابات، افتتاح حساب بانکی و مواردی از این قبیل محروم می‌شوند.

ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خانوارها در سامانه‌املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir قابل درج است.

کلیه سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند که اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت دو ماه از تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ در سامانه‌املاک و اسکان ثبت کنند.

دقت داشته‌باشید برای ثبت‌نام در سامانه‌املاک و اسکان خط تلفن همراه باید نام مالک باشد تا اجازه ورود به مرحله بعدی به کاربر داده‌شود. در بند ۷ از تبصره ۸ اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب پنجم آذرماه ۱۳۹۹ مجلس، موضوع مهمی وجود دارد که هموطنان لازم است به آن توجه کنند.

طبق این بند پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (۱) این ماده، دستگاه‌های اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته‌چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه‌ای و کمک‌معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت‌نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفا با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج‌شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه‌املاک و اسکان کشور ارائه کنند. همچنین حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این تبصره، همه ارائه‌دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را براساس اطلاعات مندرج در سامانه‌املاک و اسکان کشور، مطابق با کد پستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره‌بردار صادر کنند.

کد رهگیری را جدی بگیرید

اگر خانه در تصرف مستاجر است در بخش افزودن ملک پس از ورود اطلاعات واحد مسکونی گزینه شخص دیگری ساکن است باید انتخاب شود و اطلاعات مستاجر به ثبت برسد.

همچنین اگر واحد مسکونی قرار است واگذار شود انتخاب گزینه واگذاری ملک الزامی است. افرادی که اجاره‌نامه دستنویس و بدون کد رهگیری دارند امکان ثبت اطلاعات را ندارند و باید حتما از یک بنگاه معاملاتی کد رهگیری دریافت کنند.

اگر فردی اطلاعات ملکی خود را ثبت کند و اشتباهی صورت بگیرد و ثبت نهایی شده باشد دیگر امکان تغییر اطلاعات وجود ندارد و بسیاری از مردم از این موضوع گلایه دارند.

مالکان خانه‌ های قدیمی توجه کنند

حتما در زمان ثبت اطلاعات از مرورگرهای Google Chrome یا Mozilla Firefox استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید به وی‌پی‌ان متصل نباشید و در زمان ثبت اطلاعات آن را خاموش کنید. اگر موقعیت سکونتی تغییر کرد وارد بخش املاک تحت مالکیت در کنار ردیف ملک خود روی گزینه ثبت یا تغییر ساکن کلیک کنید و وضعیت جدید سکونتگاه را به ثبت برسانید.

در صورتی که ملک به مدت ۱۲۰ روز غیر متوالی در طول سال مالیاتی خالی باشد، باز هم مشمول مالیات بر خانه خالی خواهد شد. در قانون جدید خانه‌های متروکه و غیرقابل سکونت هم مشمول مالیات می‌شود و افرادی که دارای چنین ملک‌هایی هستند باید سریعا نسبت به تعیین وضعیت ملکی خود اقدام کنند.

تجمیع‌ کننده‌ها بخوانند

کسانی که دو واحد مسکونی که دارای سند مجزا هستند و تجمیع شده و توسط یک خانوار استفاده می‌شوند، باید به صورت مجزا در سامانه ثبت شوند و اگر یکی از املاک اقامتگاه دوم تلقی نشود، مشمول مالیات خانه خالی می‌شود.

واحدهای مسکونی واقع در تمام شهرهای زیر یکصدهزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که هریک از مالک یا بهره‌بردار آنها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه خالی تلقی شده و مشمول جریمه‌ای معادل بیست درصد مالیات سال اول موضوع ماده (۵۴ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم و واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که هریک از مالک یا بهره‌بردار آنها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی موضوع ماده (۵۴ مکرر) این قانون محسوب می‌شوند. اگر فردی محل سکونت خود را تغییر دهد یک ماه فرصت دارد تا اطلاعات خود را در سامانه ثبت برساند.

محمدحسین علی اکبری - اقتصاد / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها