به منظور شرکت در ادامه مذکرات با گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا

عراقچی راهی وین شد

معاون وزیر امور خارجه گفت: مقصود ما از راستی آزمایی این است که در عمل آثار برداشته شدن تحریم‌ها را ببینیم. این‌که آمریکا صرفا رفع‌ تحریم‌ها را امضا کند، کافی نیست و باید آثار برداشته شدن تحریم‌ها را روی زمین ببینیم.
کد خبر: ۱۳۱۰۱۱۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از نشست کمیسیون مشترک در وین، جمعه شب در گفت‌وگو با پرس تی وی درباره نتایج مذاکرات سه روزه وین اظهار داشت: نتیجه‌ای که تاکنون به آن رسیده‌ایم، این است که در مسیر درستی هستیم. تلاش‌های هر دو گروه کاری تحریم‌ها و اقدامات ایران خوب بود. همچنان نیاز است بحث‌ها  ادامه یابد. به ویژه دور موضوع رفع تحریم‌ها که موضوع پیچیده‌ای است. امروز گزارش‌های‌ها دو گروه کاری را شنیدیم. تصمیم گرفتیم فرصتی داده شود که اعضا به پایتخت‌های خود بروند و مشورت‌های لازم را انجام بدهند و چهارشنبه هفته آینده (۲۵ فروردین ماه) برای از سر گیری گفت‌وگوها بازگردند.

مذاکره کننده ارشد ایران همچنین در مورد تحریم‌های آمریکا و نحوه لغو آنها گفت: در موضوع برداشته شدن تحریم‌ها، ایران موضعی منطقی و مستدل دارد. آمریکایی‌ها میز برجام را ترک کرده‌اند و لذا باید ابتدا آنها بازگردند. آنها باید تحریم‌ها را بردارند و دوباره عضوی از برجام شوند و سپس ایران به اجرای کامل برجام باز خواهد گشت. این موضوعی است که تقریبا همه با آن موافق هستند.

وی افزود: ما باید ببینیم این روند چگونه اتفاق خواهد افتاد. قبل از آن دو طرف درباره این موضوع در حال بحث هستند که هر طرف چه اقدامی باید انجام دهد. پس از اینکه مشخص شد که دقیقا ایران و آمریکا چه کاری باید انجام دهند، آنگاه باید روی موضوع ترتیب اقدامات و راستی آزمایی کار کنیم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد چگونگی رفع تحریم‌ها و اینکه آیا تحریم‌ها به صورت غیرقابل بازگشت لغو خواهد شد یا اینکه صرفا برداشته می‌شود و امکان بازگشت آنها وجود خواهد داشت؟ افزود: ما باید دقیقا به مدل برجام بازگردیم. تحریم‌هایی وجود دارند که باید پایان یابند و رئیس جمهوری آمریکا صلاحیت و قدرت پایان دادن به آنها را با فرمان اجرایی دارد. تحریم‌های دیگری هستند که ناشی از قانونگذاری کنگره است. در مورد این تحریم‌ها رئیس جمهوری آمریکا فقط می‌تواند آنها را تعلیق (wave) کند.

وی بیان کرد: موضع ما این است که همه تحریم‌ها چه آنها که در دوره ترامپ تحمیل شده و چه آنها که در دوره ترامپ با برچسب‌های دیگری تحمیل شده‌اند و چه تحریم‌هایی که در برجام ذکر شده، همه باید برداشته شود و آمریکایی‌ها خودشان بهتر می‌دانند باید چه کنند.

عراقچی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکایی‌ها آمادگی دارند تحریم‌هایی را که با برچسب‌های غیر هسته‌ای در دوره ترامپ تحمیل شده است را لغو کنند؟ گفت: در این مورد بحث ادامه دارد. ما الان در موقعیتی هستیم که درک بهتری از موضع یکدیگر داریم. ما راه درازی در پیش داریم و هنوز در موقعیتی نیستیم که کدام تحریم‌ها (باید برداشته شود) و اقدامات دو طرف دقیقا باید چه چیزی باشد. اما در آن جهت در حال حرکت هستیم و درخواست ما کاملا روشن است و ما روی آن اصرار داریم. باید ببینیم در دور بعد گفت‌وگو‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی در ادامه در باره نحوه راستی آزمایی و زمان مورد نیاز برای آن نیز افزود: مقصود ما از راستی آزمایی این است که در عمل آثار برداشته شدن تحریم‌ها را ببینیم. کافی نیست که آمریکا صرفا رفع تحریم‌ها را امضا کند. آنچه برای ما مهم است این است که آثار برداشته شدن تحریم‌ها را روی زمین ببینیم. ما اصرار داریم تحریم‌هایی را که برداشته شده است راستی آزمایی کنیم. این نیازمند روش‌های خاص خود است که ( با اعضای برجام) در حال بحث کردن روی آن هستیم. نمی‌دانیم این موضوع چقدر طول خواهد کشید. اما آمادگی داریم در مورد یک روند سریع و راحت راستی آزمایی با دیگر اعضای برجام گفت‌وگو کنیم.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به پیچیدگی‌هایی که گفتید آیا این واقع بینانه است که روند راستی آزمایی و احیای برجام تا قبل از انتخابات ایران تمام شود؟»، گفت: برای ما بیش از آنکه انتخابات اهمیت داشته باشد، این مهم است که ما با آژانس انرژی اتمی توافقی سه ماهه انجام داده‌ایم که یک ماه و نیم از آن  گذشته و یک ماه و نیم دیگر از آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: اگر این توافق منقضی شود وضعیت پروتکل الحاقی خود تبدیل به یک موضوع جدی می‌شود و چون آژانس ثبات و  استمرار دانش (و نظارت) خود را از دست خواهد داد، ما در موقعیت متفاوتی قرار خواهیم گرفت. فکر می‌کنم این درک همه اعضای برجام است که باید قبل از قرار گرفتن در آن وضعیت سخت به نتیجه برسیم.

عباس عراقچی افزود: البته انتخابات در ایران به این سختی اضافه خواهد کرد، اما مهم‌تر از آن این است که ما باید زودتر به نتیجه برسیم تا آژانس دچار مشکل در زمینه موضوع پروتکل الحاقی نشود. فکر می‌کنم این امکان وجود دارد در این بازه زمانی به نتیجه برسیم، البته شرط آن این است که سایر اطراف هم حسن نیت و جدیت داشته باشند.

معاون وزیر امور خارجه در پایان گفت که من به عنوان دیپلمات خوشبین هستم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها