سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تفاهم همکاری 25 ساله ایران و چین، مهم‌ترین دستاورد آن را تحریم‌شکنی دانست و گفت: نباید به این سند همکاری نگاه سیاسی داشت هر چند که غربگرایان در حال فضاسازی علیه آن هستند.
کد خبر: ۱۳۰۹۹۸۵

به گزارش جام جم آنلاین، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس در باره ابعاد اقتصادی تفاهم 25 ساله ایران و چین اظهار داشت: متأسفانه فارغ از این که این تعاملات آثاری را دارد، اما هم اکنون مباحث در جامعه در مورد تفاهم ایران و چین به سمت مسائل سیاسی رفته است و به هیچ وجه نگاه به منافع ملی و روابط اقتصادی نیست و چنین موضوعی بین جامعه به خوبی تبیین نمی‌شود.

وی افزود: چنین تفاهمی بین چین و خیلی از کشورهای دیگر منعقد شده است و حتی تفاهمی با عنوان یک کمربندی یک راه از سوی چینی‌ها انجام شده است و تعدادی از کشورهای اروپایی هم با این کشور تفاهم نامه امضا کرده‌اند و همکاری‌های خود را گسترش می‌دهند.

نباید به تفاهم ایران و چین نگاه سیاسی داشت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: جنس مسأله تفاهم ایران و چین سیاسی شده است و همین موضوع را درباره برجام دیدیم و عده‌ای فارغ از این که برجام چه چیزی به ما می‌دهد و چه چیزی را از ما می‌گیرد نگاه رو به غرب داشتند، در حالی که چنین نگاهی اگر فارغ از منافع ملی باشد آسیب‌زا است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت:‌در تفاهم بین ایران و چین و انعقاد سند همکاری بین دو کشور در حال رفتار معکوس هستند و فارغ از این که ببینند این تفاهم چه دستاوردهایی برایمان دارند، مرتب بر طبل مخالفت بر نگاه به شرق می‌زنند و حتی درباره کلیات و جزئیات آن چیزی نمی‌دانند و متوجه نیستند این تفاهم، توافق است یا سند همکاری و یا یک سند سیاسی.

وی گفت: متأسفانه برخی‌ها در جامعه با موضوع تفاهم 25 ساله ایران و چین وارد دعواهای زمینه‌ای شده‌اند و عده‌ای از غرب‌گرایان بر عدم تمایل به شرق مطالبی را بیان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و عده‌ای از شرق گرایان به عدم تمایل به غرب.

طغیانی گفت: مهمترین دستاورد تفاهم ایران و چین تحریم شکنی است و وقتی ما بتوانیم نیازهای اصلی کشور را از قدرت دوم اقتصادی دنیا که در چند سال آینده به قدرت اول اقتصادی ارتقاء پیدا خواهد کرد، اثر تحریم‌ ها از بین خواهد رفت.

وی گفت: تعاملات اقتصادی اگر با لحاظ کردن منافع ملی و منافع اقتصادی منعقد شود، خیلی می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کرده و منجر به جهش تولید شود. به شرطی که چارچوب‌هایی را برای آن در نظر گرفته و کورکورانه امضا نکنیم.

باید با قدرت‌های دیگر بر اساس منافع ملی سند همکاری امضا کنیم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: ما در انعقاد برخی تفاهم‌ها چارچوب‌گذاری نمی‌کنیم و سریع می‌خواهیم یک موضوع را سیاسی کرده و یک سند را امضا کنیم.

طغیانی خواستار آن شد که این قبیل تفاهم‌ها و سند همکاری‌ها با سایر قدرت‌های دنیا هم منعقد شود، هر چند که با انعقاد قراردادهایی شبیه ایران و چین سایر قدرت‌ها هم به سمت ما خواهند آمد؛ چرا که امضای چنین اسنادی قبح همکاری با جمهوری اسلامی را می‌شکند و تحریم‌ها هم بی‌معنا خواهد شد و به سمتی خواهیم رفت که هندی‌ها، کره‌ای‌ها، ژاپنی‌ها و برخی کشورهای اروپایی و به ویژه آنهایی که منافع خوبی در طول سال‌های گذشته با ایران داشتند مانند ایتالیا به سمت تهران گرایش پیدا خواهند کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: مسیر امضای اسناد همکاری و تفاهم‌های بلندمدت کاملا درست است ولی بایستی برای آن حد و حصر و چارچوب تعیین کرد و نبایستی چشم‌بسته به سمت امضای این قبیل کارها برویم. ضمن این که متأسفانه خیلی از سروصداها و انتقادها در این باره به سمت عدم چنین تفاهم‌ها، اسناد، سند همکاری و چنین چارچوب‌هایی است و نبایستی صفر و صدی نسبت به موضوعات نگریست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها