«ایران قوی» کلید واژه ای است که توسط مقام معظم رهبری به کار برده شده و ایشان در سخنرانی های خود بر لزوم تحقق آن تاکید داشته اند.
«ایران قوی» کلید واژه ای است که توسط مقام معظم رهبری به کار برده شده و ایشان در سخنرانی های خود بر لزوم تحقق آن تاکید داشته اند.
کد خبر: ۱۳۰۹۷۵۶

به گزارش جام جم آنلاین هرمزگان ،سعودی‌ها با تصور اینکه جنگ یمن نهایتاً یک ماه بیشتر به طول نمی‌انجامد، با پشتوانه و حمايت آمريكا آتش جنگ جدیدی را در منطقه افروختند اما ۶ سال است که کابوس شکست مفتضحانه، خواب آرام را از چشمانشان ربوده است.

«ایران قوی» کلید واژه ای است که توسط مقام معظم رهبری به کار برده شده و ایشان در سخنرانی های خود بر لزوم تحقق آن تاکید داشته اند.

به منظور بررسی بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای سال جدید خطاب به ملت ایران و شناخت مولفه های لازم برای دستیابی به این مهم در بعد سیاست خارجی و ارزیابی سند همکاری جامع ایران و چین و همچنین تاثیر این تفاهمنامه بر مناسبات سیاسی و اقتصادی کشور، با پروفسور احسان کامرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان گفتگو کرده ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در ابتداي سال ۱۴۰۰ در رابطه با راهبردو سياست «ایران قوی» گفت: ایشان در توصيه ششم بیانیه گام دوم به مسائلی در رابطه با عزت ملی پرداخته اند و توجه به اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین المللی، همواره مورد تاکید معظم له بوده است.

احسان کامرانی ضمن برشمردن اشتباهات دولت ایالات متحده آمریکا در قبال منطقه و جمهوری اسلامی ایران افزود: سیاست‌های اعمالی آمریکا در غرب آسیا از قبيل حمایت از رژیم صهیونیستی، حضور غاصبانه در سوریه، همراهی با دولت سعودی در از بین بردن مردم مظلوم یمن و حضور در شرق فرات  محکوم به شکست می باشد.

وی گفت: مسئله فلسطین مسئله بنيادي و راهبردي جهان اسلام است و با برقراری ارتباط چند کشور کوچک منطقه با رژیم صهیونیستی، به فراموشی سپرده نمی‌شود، بلکه با شدت بیشتری در جهان اسلام مورد توجه قرار خواهد گرفت.

دبیر هیئت امنای دانشگاه های آزاد اسلامی استان هرمزگان به بدعهدی آمریکا در قبال برجام اشاره داشت و یادآور شد: ایجاد مانع و هشدار به شرکت‌های سرمایه‌گذار و جلوگیری از حضور آنها در کشور ما نشان می دهد این تعهدنامه براي آنها فقط بر روی کاغذ بوده است، به طوری که دولت قبلی آمریکا نیز عملاً از زیر بار مسئولیت برجام شانه خالی کرد.

کامرانی ادامه داد: اعمال تحریم‌های ظالمانه، فشار حداکثری و عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود باعث شده است، سیاست جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای اتخاذ شود که ابتدا تمامی تحریم‌ها یک جا لغو شده و بعد از راستی‌آزمایی توسط ايران ، آنگاه به تعهدات قبلی خودمان در قبال برجام برگردیم.

وی با اعلام اینکه این تصمیم، سیاست قطعی کشورمان در قبال برجام خواهد بود متذکر شد: هیچ‌گونه تخلف و تخطی از این سیاست، قابل پذیرش نمی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان با انتقاد از تصویب عجولانه برجام در مجلس نهم و عجله دولت دراجرای آن تصریح کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات عدم اعتماد به آمریکا و همپیمانان اروپایی اش است.

وی خاطرنشان ساخت: تروریست‌های آمریکایی همواره به دنبال بی‌ثباتی در منطقه بودند و جنگ سعودی ها با پشتوانه آمریکا علیه مردم مظلوم یمن نمونه بارز پایبند نبودن آنها به ارزش‌های انسانی كه خود مدعي آن هستند.

کامرانی ادامه داد: سعودی‌ها با تصور اینکه این جنگ نهایتاً یک ماه به طول خواهد انجامید، با چراغ سبز دولت دموکرات اوباما آتش جنگ جدیدی را در منطقه افروختند، اما شش سال است که هر شب کابوس شکست مفتضحانه، خواب آرام را از چشمانشان ربوده است.


كامراني در خصوص توافق مشترک ایران و چین و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: یکی از نکات مهم، توجه به پیشبرد همزمان این توافقنامه و برجام بود، چرا که اگر توافقنامه همکاری اقتصادی مشترک ایران و چین همزمان با برجام منعقد مي شد شايد مي توانست باعث افزایش قدرت چانه‌زنی تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مقابل بد عهديهاي آمريكايي ها بشود.

کامرانی افزود: انزوا، تزلزل و ناکارآمد جلوه دادن جمهوری اسلامی ایران، راهبرد اصلی آمریکایی‌ها است و حجم زیاد تبلیغات منفی در قبال توافق ایران و چین، بیانگر ایجاد موج یأس و ناامیدی  می باشد.

وی ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری بر ابعاد استراتژیک و حکمت‌آمیز در رابطه خارجي نیز باعث خواهد شد، تا علاوه بر در نظر گرفتن منافع مشترک، شاهد شکوفایی اقتصادی در آینده نزدیک باشیم.

احسان کامرانی خاطرنشان ساخت: انسداد ظرفیت‌های اقتصادی در عرصه بین‌المللی و جلوگیری از گشایش اقتصادی همواره در دستور کار ایالات متحده آمریکا بر علیه کشورمان بوده است و افزایش سطح تعاملات دو کشور ایران و چین، به سطح راهبردی می تواند تحریم ها را کمرنگ و حتی بی اثر نماید.

وی گفت: گام های راهبردی ایران و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ راه ابریشم زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری مشترک علمی، فرهنگی، فناوری، بهداشتي، امنیتي ، حمل و نقل و شیلات خواهد شد و می‌تواند در حوزه گردشگری و انرژی های نو موثر واقع گردد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با تاکید بر اینکه قدرت های شرق در حال ظهور هستند، همراهی کشورمان با چین در مسیر پیشرفت را ضروری دانست و اظهار داشت: توسعه سواحل مکران می‌تواند یکی از کلیدی ترین محورهای این توافقنامه باشد.

همکاری های بانکی، توسعه جزایر و استفاده حداکثری از ظرفیت اقتصادی دریا، از دیگر محورهای سخنان کامرانی در این گفتگو بود.

وی افزود: این که امروز می بینیم که آمریکايها به دنبال بازگشت به برجام هستند و خواهان  پیوستن به مذاکره مجدد مي باشند، یکی از ثمرات اين سند همکاری مشترک کشورمان با چین است كه خود مي تواند باعث توازن قدرت بین المللی و دیپلماتیک بین ایران و غرب شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در پایان ابراز امیدواری کرد افزایش سطح همکاری های کشورمان با چین، ارتباط علمی و دانشگاهی دو کشور را افزایش داده و در مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور بومی‌سازی دانش های راهبردی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها