قرابت‌های فرهنگی میان ایران و چین یکی از بندهای سند همکاری ۲۵ ساله را به صنعت گردشگری اختصاص داد

گردشگری، پلی میان ایران و ماچین

مدیرکل اطلاعات استان کرمان اعلام کرد

خنثی سازی عملیات تروریستی در یکی از شهرستان های کرمان

مدیرکل اطلاعات استان کرمان گفت: در سال ۹۹ برحسب رصدهای اطلاعاتی، تعدادی از سرویس های اطلاعاتی متخاصم و گروه‌های تروریستی به صورت جدی با طراحی و پیشبرد اهداف تروریستی درصدد ایجاد ناامنی و خدشه به امنیت استان کرمان بودند اما با اشراف اطلاعاتی مناسب اداره کل اطلاعات از اجرایی شدن آنها جلوگیری شده است؛ به عنوان نمونه یکی از عناصر تکفیری وابسته به گروهک تروریستی داعش که قصد داشت در اجتماعات تاسوعا و عاشورای حسینی به روش جاسازی مواد منفجره در محل تجمع عزاداران در یکی از شهرستانها عملیات تروریستی انجام دهد که قبل از انجام هرگونه اقدام تروریستی توسط این اداره کل دستگیر شد.
کد خبر: ۱۳۰۹۹۰۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، "کوثری" به مناسبت هفته سربازان گمنام امام زمان(عج) در جمع خبرنگاران با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: با توجه به اینکه مسئله و اولویت اول کشور اقتصاد است، لذا بحث رونق تولید، پشتیبانی ها و رفع موانع به عنوان محور فعالیت جدید می تواند هم مشکلات معیشتی را کاهش دهد، هم مشکل اشتغال را برطرف کند و هم بی نیازی کشور از بین بیگانگان و دشمنان را تامین کند لذا می طلبد بخش های مختلف جامعه اعم از دولتی، خصوصی، رسانه ای، سازمان های مردم نهاد و اقشار مختلف مردم توجه ویژه ای براین تحقق این ضرورت داشته باشند.

وی در ادامه درباره حوزه فعالیت های سربازان گمنام امام زمان(عج) بیان کرد: وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به عنوان مهمترین نهاد اطلاعاتی کشور و "چشم و گوش و قوه عاقله نظام" مبتنی بر منویات و اوامر امام راحل و مقام معظم رهبری و براساس شرع، قانون و اخلاق در راستای تامین امنیت و منافع ملی ماموریت های مختلفی بر عهده دارد.

کوثری تصریح کرد: صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، اتخاذ تمهیدات و استراتژی‌های متناسب با تهدیدات کشور، مقابله با جریانات و گروهک های تکفیری-تروریستی، معاندین و معارضین، اطلاع‌رسانی و هشداردهی و ممانعت از غافلگیری ملی و استانی، مدیریت بحران های امنیتی کشور با همکاری سایر نهادها و ارکان امنیتی، مقابله با مفاسد کلان اقتصادی، شناسایی و مقابله با جاسوسان و شبکه های جاسوسی از جمله مهم ترین وظایف این نهاد است که با برنامه ریزی های صورت گرفته و تلاش و پیگیری شبانه‌روزی همکاران بنده در اداره کل و ادارات شهرستان ها، بخش عمده ماموریت‌ها و وظایف محقق شده است.
 
انجام 270 مورد عملیات علیه باندهای شرارت و قاچاق کلان مواد مخدر
 
رییس جامعه اطلاعاتی استان کرمان با اشاره به عملکرد این حوزه بیان کرد: در حوزه های برخوردی و عملیاتی در ابعاد مختلف طی سال گذشته با پیگیری های صورت گرفته اقدامات متنوع و مختلفی در سطح استان انجام شده و در بعد اقتصادی ۲۵ فقره اقدام علیه مفسدین و اخلالگران اقتصادی و در حوزه های امنیتی و خارجی بیش از ۲۷۰ مورد عملیات علیه باندهای شرارت و قاچاق کلان مواد مخدر، عوامل اصلی ناامنی مرتبطین گروه های معاند و تروریستی، جاسوسان و مرتبطین سرویس‌های اطلاعاتی دشمن صورت گرفته که منجر به دستگیری تعدادی از مجرمین، انهدام باندهای ضد امنیتی و کشف و ضبط اقلام مربوطه شده است.

وی با اشاره به اینکه با مجاهدت‌های خاموش همکاران بنده در اداره کل اطلاعات استان کرمان مجموع اقدامات صورت گرفته در حوزه های مختلف روند رو به رشدی داشته، افزود: در برخی از حوزه‌ها مانند ضربه به بنیه مالی باندهای شرارت و ترانزیت مسلحانه موادمخدر و ضربه به فعالیت های سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه رشد چند برابری داشته است.

کوثری بیان کرد: رویکرد اصلی تشکیلات اطلاعاتی اشراف، پیشگیری، صیانت و مدیریت است اما در قبال بروز تهدیدات امنیتی فعالیت های اقدامی نیز به صورت جدی در دستور کار قرار دارد. در همین راستا اداره کل اطلاعات استان کرمان در یک سال گذشته اقدامات مهم و برجسته ای را در حوزه های مختلف امنیتی، اقتصادی، و ... انجام داده که ضربه به ده ها باندش اشرار و مواد مخدر و قاچاق سلاح و مهمات، شناسایی و دستگیری ده ها نفر از عوامل و مرتبطین گروه های معاند و تروریستی، شناسایی و دستگیری تعدادی از جاسوسان و مرتبطین سرویس‌های اطلاعاتی، برخورد با مفسدین و عوامل اخلالگر در حوزه‌های مختلف اقتصادی(ارتشاء، تبانی، احتکار، قاچاق، شرکت های هرمی، حواله های ارزی، فرار مالیاتی، زمین‌خواری و ...) در استان و دستگیری تعداد قابل توجهی از آنها از مهمترین این اقدامات بوده و مسئولیت پیگیری آنها با جدیت از سوی این اداره کل در دستور کار قرار داشته است.

خنثی سازی عملیات تروریستی در یکی از شهرستان های استان کرمان
 
وی در پاسخ به این سئوال که طی یک سال گذشته چند عملیات تروریستی در استان کرمان کشف و خنثی شده؟ تصریح کرد: در سال ۹۹ برحسب رصدهای اطلاعاتی تعدادی از سرویس های اطلاعاتی متخاصم و گروه‌های تروریستی به صورت جدی با طراحی و پیشبرد اهداف تروریستی درصدد ایجاد ناامنی و خدشه به امنیت استان کرمان بودند که مصادیق و نمونه های آن ها موجود است اما با اشراف اطلاعاتی مناسب اداره کل اطلاعات از اجرایی شدن آنها جلوگیری شده است؛ به عنوان نمونه یکی از عناصر تکفیری وابسته به گروهک تروریستی داعش که قصد داشت در اجتماعات تاسوعا و عاشورای حسینی به روش جاسازی مواد منفجره در محل تجمع عزاداران در یکی از شهرستانها عملیات تروریستی انجام دهد که قبل از انجام هرگونه اقدام تروریستی توسط این اداره کل دستگیر شد.

مدیرکل اطلاعات استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در راستای مبارزه با فساد اقتصادی و اطاعت از اوامر مقام معظم رهبری، این اداره کل با رویکرد پیشگیری و مقابله با فساد تلاش خود را معطوف به اقدامات صیانتی، ایجابی با تاکید بر ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با مصادیق مختلف فساد اقتصادی کرده که برخوردهای صورت گرفته با مفسدین و عوامل اخلالگر در حوزه‌های مختلف اقتصادی منجر به دستگیری و احضار تعداد زیادی از آنها، کشف و ضبط و جلوگیری از انتقال غیرقانونی میلیاردها تومان و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال شده لذا برخورد قاطع و بدون ملاحظه با افراد سوء استفاده کننده از موقعیت و امکانات در اختیار خود، در دستور کار مستمر قرار دارد.

وی افزود: در سال گذشته چند نفر از مدیران برخی بخش‌های اقتصادی استان به اتهام ارتشاء، اختلاس، سوءاستفاده از موقعیت شغلی، تضییع حقوق بیت المال، تحصیل مال نامشروع، پولشویی و ... با هماهنگی قضایی بازداشت شده و پس از تکمیل تحقیقات در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفتند که برخی از آن ها به مجازات هایی از جمله حبس تعزیری، جزای نقدی، انفصال دائم از خدمات دولتی و ... محکوم شده و پرونده سایرین در حال رسیدگی است.

کوثری تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که با توجه به بررسی های بدوی درباره این گونه افراد، هشدارهای صیانتی لازم به آنها داده شده اما متاسفانه مورد کم توجهی قرار گرفته است.
 
نابه سامانی های عرضه و توزیع کالا یکی از دغدغه هاست
 
رییس جامعه اطلاعاتی استان کرمان در ادامه درباره اخلال در بازار و توزیع برخی اقلام و کالاها در ماه های اخیر عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر نابسامانی های عرضه و توزیع کالا و خدمات یکی از مسائل و دغدغه هاست که بخشی از این مشکل به ناهماهنگی های موجود دستگاه‌های متولی برمی‌گردد، بخشی به اقدامات دلالان و سودجویان مربوط می‌شود که قصد توزیع اقلام را خارج از شبکه های رسمی و قانونی دارند و بخشی هم به فضای روانی خاصی که در بین برخی از شهروندان وجود دارد مربوط می‌شود و در این راستا اداره کل اطلاعات استان کرمان با اقدامات مختلفی از جمله شناسایی و برخورد با تعدادی از دلالان و قاچاقچیان و معرفی آنها به دستگاه قضایی و همچنین اطلاع رسانه‌های مستمر به مسئولان ذیربط در راستای ساماندهی وضعیت موجود تلاش جدی داشته است.

وی درباره مسئله حاشیه نشینی در کرمان و معضلات امنیتی و اجتماعی ناشی از آن اظهار کرد: در مرکز استان کرمان و تعدادی از شهرستان ها حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی از مهمترین معضلات به شمار می‌آید.

کوثری ادامه داد: وجود شهرک های حاشیه ای غیرمجاز متعدد از مهمترین مشکلات شهری در استان کرمان است و نابسامانی های مختلفی از جمله ساخت و سازهای نامناسب و غیر مستحکم، نارسایی های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، وضعیت بهداشتی نامناسب، مخاطرات امنیتی، انشعابات غیرمجاز آب، برق و گاز، تصرف اراضی ملی، تضییع حقوق بیت المال و ... در این مناطق وجود دارد.

وی تصریح کرد: از مهمترین راهکارهای پیشنهادی برای حل این معضل اهتمام جدی مسئولین برای کاهش مهاجرت ها، شناسایی باند های کلان زمین خواری، بازپس گیری اراضی تصرف شده دولتی، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، برخورد قاطع با متخلفین اراضی دولتی، ایجاد تعامل و هم افزایی دستگاه های متولی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی دستگاه‌های ذیربط، بررسی امکان ارزیابی امکانات و تسهیلات به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه در دستیابی آنها به سرپناه است.

مدیرکل اطلاعات استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش درباره قاچاق به ویژه قاچاق انسان و معضلاتی که در استان ایجاد شده، گفت: با توجه به حجم بالای تقاضای ورود به ایران، بخش زیادی از اتباع افغانستان توسط باندهای قاچاق انسان به داخل کشور منتقل می شوند که این مسئله امنیت استان را تحت الشعاع قرار داده است. یکی از مسائل مربوط به قاچاق انسان سرعت های سرسام آور قاچاقبران و بروز تصادفات مرگبار ناشی از آن است که موجب آزار و اذیت و رعب و وحشت رانندگان و افراد عبوری، ایجاد خسارت های جانی و مالی، ناامنی جاده‌ای و نارضایتی های مردمی شده و علاوه بر این منجر به افزایش تعداد فوتی ها و تحمیل هزینه های گزاف به مراکز درمانی استان شده است.

وی افزود: از مهمترین راهکارهای موثر برای برخورد با این معضل اشراف لازم بر مبادی مرزی، سرباندها، قاچاقبران، خوابگاه داران، جاعلین اسناد هویتی و ... است.

کوثری تصریح کرد: برطرف کردن خلاء‌های قانونی پدیده قاچاق انسان، تشدید مجازات عوامل دخیل، ضرورت فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم در خصوص نحوه تعامل با اتباع بیگانه، برخورد قاطع با به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز، برخورد جدی با صاحبان خودروهای حامل اتباع، افزایش هماهنگی، همکاری و هم افزایی دستگاه های مرتبط و تامین نیازمندی آنها از دیگر راهکارهای حل این مشکلات است که این اقدامات در دستور کار دستگاه‌های مسئول قرار دارد.

مدیرکل اطلاعات استان کرمان در پاسخ به سئوالی مبنی بر نقش سربازان گمنام امام زمان(عج) در پی شیوع ویروس کرونا و ایجاد شرایط خاص در بسیاری از بخش ها اظهار کرد: بحران کرونا تنها سیاست و اقتصاد را متاثر نکرد بلکه تبعات اجتماعی امنیتی هم در سطح جهانی و در سطح داخلی کشورها در پی داشت و جمهوری اسلامی نیز از این امر مستثنی نبوده و نیست، لذا با توجه به اهمیت فراگیری و ابعاد مسئله براساس ماموریت های محوله اداره کل اطلاعات مجموعه ای از اقدامات و برنامه‌ها را در دستور کار قرار داد که می توان به مواردی از جمله رصد فضای عمومی جامعه و تهیه برآوردهای لازم، شناسایی نارسایی ها، کمبودها و آسیب های ناشی از کرونا و اطلاع‌رسانی و هشداردهی مستمر به مسئولین مربوطه، شناسایی و برخورد جدی با محتکران و سوء استفاده کنندگان از شرایط اشاره کرد که در این زمینه افراد متعددی شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

وی افزود: رصد و شناسایی تحرکات و فضاسازی‌های کشورهای متخاصم و گروه های معاند و خنثی سازی آن ها، حضور فعال در ستادها و کارگروه های مرتبط با کرونا و ... از دیگر فعالیت های اداره کل اطلاعات در ایام شیوع کرونا بوده است.

کوثری در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: استان کرمان با توجه به موقعیت جغرافیایی، در مسیر ترانزیت کالاهای قاچاق قرار گرفته و عملاً این استان را به عنوان گلوگاه و بارانداز تبدیل کرده و این امر علاوه بر افزایش ارتکاب اقدامات ضدامنیتی از جمله گروگانگیری، قتل و سرقت مسلحانه، منجر به ضرر و زیان های اقتصادی و تهدید فضای کارآفرینی شده است.

وی بیان کرد: با توجه به حجم زیاد قاچاق و ترانزیت مواد مخدر به داخل، میزان قابل توجهی از وقت، هزینه و استعداد نیروی سازمان‌های نظامی و امنیتی استان درگیر مبارزه با این معضل است؛ صرفا از سوی اداره کل اطلاعات استان کرمان در یک سال گذشته حدود 30 تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط و ۱۴۰ نفر از قاچاقچیان دستگیر شده‌اند و درصد بالایی از پرونده‌های قضایی مربوط به مواد مخدر و جرایم آن بوده است.
 
استان کرمان از امنیت پایدار برخوردار است

رییس جامعه اطلاعاتی استان کرمان درباره وضعیت امنیتی استان گفت: استان کرمان علی رغم بسترهای بالقوه برای بروز تهدیدات و آسیب پذیری ها از جمله موقعیت خاص جغرافیایی (همجواری با استان های مرزی و سرریز برخی از مسائل ضد امنیتی به این استان به ویژه شرارت و ترانزیت مسلحانه مواد مخدر)، تبعات خشکسالی های مداوم و برخی مسائل اجتماعی و اقتصادی و بعضا بروز رویدادهای ناامنی، خشبختانه با همکاری آحاد مردم و هماهنگی دستگاه‌های امنیتی، نظامی، انتظامی، قضایی و شورای تامین استان و شهرستان ها از امنیت پایداری برخوردار است و امیدواریم با استفاده بهینه از ظرفیت‌های مردمی و تلاش ارکان امنیتی استان در آینده شاهد تحکیم امنیت ملی و منطقه‌ای باشیم.

وی افزود: به همه افرادی که به دنبال اخلال در امنیت استان هستند و یا با تحریک بیگانگان قصد ایجاد هرگونه ناامنی دارند، هشدار داده می‌شود که با قاطعیت با آنان برخورد شده و اجازه هیچ گونه تحرک و ناامنی را نمی دهیم.

کوثری بیان کرد: به افرادی که از قبل موجب شرارت و ناامنی شده و متواری هستند اعلام می شود با مراجعه به دستگاه‌های دولتی و معتمدین استان می‌توانند درخواست اخذ امان نامه و برخورداری از رافت نظام اسلامی را داده تا پرونده آنان در کمیسیون اعطای امان نامه که دبیرخانه آن در اداره کل اطلاعات است، مورد بررسی و عفو قرار گیرند.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که در برقراری امنیت موجود نقش مردم استان بسیار مهم و غیرقابل انکار است و ضمن تشکر از افرادی که گزارشات مشکوک امنیتی را به ستاد خبری ارسال می‌کنند، تقاضا داریم به فرمان امام(ره) که فرمودند" همه شما باید سازمان اطلاعاتی باشید" توجه کرده و همه موارد مشکوک را به شماره تلفن ۱۱۳ که به طور شبانه روزی فعال است، منعکس نمایند.

مدیرکل اطلاعات استان کرمان درباره ارزیابی فعالیت رسانه های استان گفت: جامعه رسانه‌ای به عنوان بخشی از گروه‌های مرجع می تواند در ایجاد و تحکیم امنیت تاثیر گذار باشد. اعضای این جامعه به عنوان افراد مطلع، نخبه و تاثیرگذار می‌توانند ضمن شناسایی دقیق آسیب ها آن ها را به صورت هدفمند به مراجع ذیصلاح منعکس کنند و از طریق تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف جامعه، مسئولین امر را یاری نمایند.
وی افزود: قطعاً نهادهای رسانه‌ای با توجه به توان و ظرفیت کشف ابعاد معضلات و مفاسد می‌توانند نقش مهمی در سالم سازی محیط ها و پاسخگویی و مسئولیت پذیری مدیران ایفا کنند و این امر ظرفیت مناسبی برای پیگیری های اطلاعاتی است.

رسانه ها در راستای امیدآفرینی و آرامش مردم تلاش کنند

کوثری اظهار کرد: رصد و پایش محتوای رسانه ها از فعالیت های مستمر به شمار می آید و درخواست می شود اصحاب رسانه در صورت دستیابی به اخبار و اطلاعات ارزیابی نشده در خصوص مفاسد و معضلات برای حفظ آبرو و حیثیت افراد و دستگاه ها اطلاعات خود را از طریق ستاد خبری یا روابط عمومی اداره‌کل منعکس کنند و ضروری است جامعه رسانه‌ای استان در انتشار اخبار دقت لازم را داشته باشد و ضمن پرهیز از سیاه نمایی در خصوص رویداد های استان در راستای تزریق امید و ایجاد آرامش روانی مردم تلاش کنند.

وی بیان کرد: در خصوص تعاملات رسانه‌ای، موارد قابل انتشار از طریق روابط عمومی اداره کل در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد؛ اگرچه اصل بر گمنامی و انتشار حداقل اطلاعات است و با توجه به ماهیت کار اطلاعاتی و امنیتی بسیاری از این فعالیت‌ها و اقدامات امکان انتشار و رسانه‌ای شدن ندارد و در صورت مطالبه و نیاز ارباب جراید و رسانه ها امکان افزایش تعاملات و ارتباطات میسور است.

مدیرکل اطلاعات استان کرمان در بخش پایانی سخنانش گفت: ما وسط میدان جنگ اطلاعاتی با دشمنان هستیم و آنها از همه امکانات برای ضربه زدن به نظام اسلامی بهره می‌برند، بنابراین تنها پشتوانه ما مردم استان هستند و تقاضا داریم با همکاری موثر و درک شرایط زمانی، بیشتر از قبل به دستگاه‌های اطلاعاتی با ارائه گزارشات امنیتی کمک کنند.

وی افزود: منافع ملی در حوزه های مختلف اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... بر منافع منطقه ای تقدم دارد و لازم است مردم و مسئولین حمایت همه جانبه را به عمل آورده و بهانه ای به معاندین برای هیچ گونه سوء استفاده ندهند.

کوثری تصریح کرد: مسئولیت پذیری، عدم فرار از پاسخگویی و حل مشکلات مردم از وظایف اصلی مدیران است و مدیرانی که توجه ویژه به امورات کاری و خدمت‌رسانی نداشته باشند در معرض پیگرد و برخورد قرار گرفته و مدیران خدوم نیز تقدیر می‌شود که در این مورد نیز مردم موارد مثبت و منفی را به ستاد خبر و حراست ادارات منعکس کنند.

وی بیان کرد: مسئله نفوذ دشمنان و بیگانگان در ابعاد مختلف به ویژه در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بسیار مهم و حیاتی است و انتظار داریم که آحاد مردم استان کرمان با حساسیت به آن توجه کرده و با ارائه موارد مشکوک و مظنون خادمان اطلاعاتی خود را کمک کنند. ضمن اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی و سربازان گمنام امام زمان(عج) تا پای جان در راستای برقراری امنیت پایدار در استان در کسوت گمنامی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها