مرور شروط ایران در گفتگو با عضو هیئت‌مذاکره‌کننده در وین؛

تنها گزینه روی میز ایران، لغو عملی همه تحریم‌ ها و راستی آزمایی است

قطعا هدف راهبردی آمریکا، مهار قدرت جمهوری اسلامی و مولفه‌های قدرت هسته‌ای، موشکی و... از طریق وارد آوردن فشار و انجام مذاکره است. این کشور برای دستیابی به هدف خود به سکوی پرتاب اولیه یعنی برجام نیاز دارد که براساس آن بتواند پله‌های بعدی را طی کند.
کد خبر: ۱۳۰۹۷۶۹

در همین خصوص برای این‌که مذاکرات به مراحل بعدی ادامه یابد، این کشور نیاز دارد با جمهوری‌ اسلامی‌ ایران ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم برقرار کند.

هدف آمریکا و متحدان اروپایی‌اش این است که با انجام سلسله‌ای از مذاکرات که به آن گفت‌وگوهای ماراتنی می‌گوییم مرحله به مرحله از وضعیت فعلی به ایجاد ارتباط مستقیم با جمهوری اسلامی ایران نزدیک شود.

به این معنی که ابتدا در اتاق‌های جداگانه حضور داشته و اندک اندک خود را به داخل کمیسیون برجام رسانده و به این ترتیب راه بازگشت خود به برجام و انجام مذاکرات با ایران را در پیش گیرد.

هدف دیگر این‌گونه مذاکرات از سوی آمریکا این است که اراده ایران را دچار فرسایش کرده تا به این ترتیب از شروطی که همواره در طول این مدت بر آن تاکید داشته است، عقب‌نشینی کند بنابراین جمهوری اسلامی نباید اجازه طولانی شدن مذاکرات را به طرف مقابل بدهد و باید همواره بر خط قرمز خود یعنی برداشتن تمامی تحریم‌ها سپس راستی‌آزمایی آن تاکید کند.

از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم قطعا آمریکا و اروپا قبل از پرداختن به محتوا، ابتدا به دنبال ایجاد ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با ایران بوده و به همین دلیل در صدد حضور در جلسات هستند؛ در حالی که طرف ایرانی نباید اجازه ورود آمریکا را چه به لحاظ فرمی و چه محتوایی بدهد تا شرایط به نفع این کشور رقم نخورد.

ایده‌آل آمریکا این است که علاوه بر حضور در مذاکرات آن هم به صورت تاثیرگذار، در محتوا نیز به جای برداشتن تحریم‌ها دستور کار جلسات را تغییر یا دامنه آن را به موضوعات دیگری گسترش دهد.

بنابراین باید دستور کار جلسات برداشته شدن تمامی تحریم‌ها باشد. نباید ایران اجازه تغییر دستور کار جلسات یا افزوده شدن موارد دیگری را به جلسات بدهد.

جمهوری اسلامی ایران باید به صورت مداوم به طرف غربی یادآوری کند ایران در چارچوب مصوبه اخیر مجلس (قانون راهبردی رفع تحریم‌ ها) منتظر برداشته شدن تحریم‌هاست و اگر زمان از دست برود سایر مراحل این قانون اجرا خواهد شد. ایران پیوسته چنین فشاری را باید بر طرف مقابل نگه دارد.

مصطفی خوش‌ چشم - تحلیلگر مسائل بین‌الملل / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها