رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی هشدار داد؛

رشد سرعت چاقی و اضافه وزن در ایران

با اعلام رئیس فدراسیون ورزش‌ های همگانی، تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳ میلیون شهروند ۵ تا ۱۹ ساله ایرانی دچار چاقی و اضافه وزن خواهند بود.
کد خبر: ۱۳۰۹۴۹۱

به گزارش جام جم آنلاین، افشین ملایی که امروز دوشنبه در نشست روسای فدراسیون‌ها با مسعود سلطانی فر سخن می‌گفت ضمن اشاره به اقداماتی که سال گذشته در ورزش همگانی صورت گرفته است گفت: برای سال جاری شعار «بهره وری نیروی کار ایرانی با توسعه ورزش همگانی» را در نظر گرفته‌ایم که در همین راستا طرح‌های این فدراسیون را با چهار محور «جامعه فعال»، «محیط فعال»، «مردم فعال» و «سیستم فعال» اجرایی خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه مثل سال گذشته اجرای برنامه‌های مشارکتی با نهادها و سازمان‌های مختلف را در دستور کار فدراسیون قرار خواهیم داد گفت: امسال باید بتوانیم به رقم ۴ میلیون شهروند مشارکت کننده در فعالیت‌های ورزشی برسیم. عدد بزرگی است اما وظایف هر استان به شکل مشخص تعریف شده و امیدواریم با حمایت وزارت ورزش بتوانیم به این هدف مهم برسیم.

افشین ملایی با اشاره به مشکلات و موانعی که پیش روی فدراسیون برای اجرای برنامه‌هایش وجود دارد گفت: تخصیص ناقص اعتبارات در سال گذشته زمینه اخلال در برنامه‌های هیات‌های ورزش همگانی را فراهم کرد و نارضایتی‌هایی را به وجود آورد.

وی در ادامه تاکید کرد: طبق آماری که در اختیار داریم در شرایط فعلی برای هر ایرانی ۵۴ تومان سرانه ورزشی داریم که اگر بخواهیم برای جمعیت در نظر گرفته شده ۴ میلیونی برنامه داشته باشیم به ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که امیدوارم با حمایت وزارت ورزش این امر محقق شود.

رئیس فدراسیون ورزش های همگانی با تاکید بر اینکه برای اجرای برنامه‌های اثربخش به حمایت وزارت ورزش نیاز داریم خاطرنشان کرد: همانطور که در حوزه ورزش قهرمانی خودمان را با سایر کشورهای مقایسه می‌کنیم باید بدانیم خروجی ورزش همگانی ما هم که باید منجر به کاهش اضافه وزن و چاقی در بین مردم شود چه وضعیتی دارد.

وی ادامه داد: طبق پیش بینی فدراسیون جهانی چاقی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده ما تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳ میلیون شهروند ۵ تا ۱۹ ساله خواهیم داشت که دچار اضافه وزن و چاقی هستند. بر اساس همین پیش بینی‌ها ما ۳ درصد شانس اهداف تحقق ملی در این سال را خواهیم داشت.

ملایی افزود: با وجود برنامه‌ها و طرح‌های خوب و قابل دفاعی که در ورزش همگانی اجرای شده است اما هنوز نتوانسته‌ایم به اثربخشی لازم برسیم. به همین دلیل نیاز به اجرای پروژه‌های مشترک در سطح ملی و تعامل بین بخشی با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف داریم که سال گذشته به بهترین شکل این اتفاق رقم خورد.

رئیس فدراسیون ورزش های همگانی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار منتشر شده سازمان جهانی بهداشت، میزان چاقی مردم ایران در سال ۱۹۹۰ بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده است اما این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۶۰ تا ۷۰ درصد رسیده که نشان می‌دهد سرعت رشد افزایش چاقی و اضافه وزن و کاهش کم تحرکی در ایران زیاد شده است و باید کار جدی در این بخش صورت بگیرد.

افشین ملایی تاکید کرد: به همین خاطر از خدای بزرگ و پیام مقام معظم رهبری که تاکید دارند باید سراغ کارهای ناشدنی برویم، مدد گرفتیم تا بتوانیم در سال جاری برنامه‌ها و طرح‌های اثربخش و ماندگاری را در ورزش همگانی اجرا کنیم.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها