بررسی مهم‌ترین سریال‌هایی که سال گذشته از تلویزیون پخش شدند

کارنامه سریالی ۹۹

سال ۱۴۰۰، هفته‌های آغازین خود را سپری می‌کند و همه همانقدر که به فکر سال جدید و نو کردن زندگی خود هستند؛ نگاهی هم به گذشته دارند و درصدد پاک کردن غبارها، بررسی اشتباهات و... برمی‌آیند.
کد خبر: ۱۳۰۹۴۰۳
در این روند تلویزیون هم برای امسال برنامه‌ها و سریال‌های تازه‌ای تدارک دیده است که برخی از آنها نوروز روی آنتن رفت و برخی هم ادامه امسال روی آنتن‌ روند. در کنار این داستان ادامه‌دار، جا دارد تا یادی کنیم از مجموعه‌های مختلفی که آمدند و رفتند. سریال‌هایی در قالب‌های مختلف از طنز گرفته تا درام‌های اجتماعی خانوادگی که رتبه اول را در بین قصه‌هایی که ساخته می‌شوند، دارند. البته اواخر سال گذشته مجموعه‌های طنز هم جان گرفتند و در ماه‌های آخر، شاهد پخش چند سریال با ماجراهایی از جنس خنده بودیم. ما همان‌طور که در شماره‌های پیشین به بررسی سریال‌های نوروزی پرداختیم، در این شماره نگاهی کوتاه به تعدادی از مجموعه‌های نمایشی سیما در سال ۹۹ انداختیم.

پایتخت  ۶کارنامه سریالی ۹۹
سال ۹۹ با فصل ششم سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم آغاز شد. سریالی که سال‌هاست به یکی از نشان‌های تلویزیون بدل شده است و بسیاری با فرارسیدن نوروز یا رمضان سراغ این سریال را از شبکه یک سیما می‌گیرند.
نگاه: پایتخت سال گذشته هم مثل همیشه مخاطبان فراوانی را پای تلویزیون نشاند، اما این سریال نوروزی در عین نظرات مثبت،‌ نقدهایی را هم به همراه داشت که این نقدها با پیش رفتن سریال اندکی بیشتر شد و اغلب متوجه بیان نامناسب برخی شخصیت‌های سریال می‌شد. پس از پخش سریال رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما باتوجه به نظرسنجی برنامه‌های نوروز ۹۹ بیان کرد: سریال «پایتخت ۶» از شبکه یک با ۲/ ۷۹ درصد بیشترین بیننده را داشت، اما میزان رضایت از این سریال با نوسانی همراه بود؛ به‌طوری که در اوایل رضایت بیشتری را شاهد بودیم و حتی این به حدود ۹۰ درصد رضایت هم رسید اما در آخرین نظرسنجی این رضایت به ۷۴ درصد کاهش یافت و افت حدود ۲۰ درصدی رضایت مردم شاهد بودیم.

پرگارکارنامه سریالی ۹۹
پخش این سریال به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی خرداد ۹۹ آغاز شد و تا اوایل تیر ماه روی آنتن ماند.
نگاه: این سریال مدتی در نوبت پخش ماند و بالاخره پس از پایان پخش سریال زیرخاکی روانه آنتن شبکه یک سیما شد. به نظر می‌رسد «پرگار» با وجود بازیگران شناخته شده و همچنین قصه‌ای پرپیچ‌وتاب آنچنان نتوانست موفقیت قبلی شاه‌حسینی در سریال «هشت و نیم دقیقه» را برای جذب مخاطب تلویزیونی را تکرار کند. در آن زمان مرکز تحقیقات صداوسیما با انجام یک نظرسنجی اعلام کرد در نیمه دوم خرداد ۹۹، سریال پرگار از شبکه یک با ۱۹/۹درصد بیننده داشته و توانسته است ۶۷/۲درصد رضایت مخاطبانش را داشته باشد.

نون خ ۲کارنامه سریالی ۹۹
پس از سریال نوروزی پایتخت و پیش از شروع ماه مبارک رمضان فصل دوم سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی روی آنتن رفت.
نگاه: این مجموعه در فصل دوم توانست باتوجه به سابقه‌ای که داشت و آشنایی مخاطبان با حال‌وهوای شخصیت‌های آن برگ برنده‌ای برای ارتباط با مخاطبان داشته باشد و بینندگان زیادی را به خود جلب کند. ماجراهای نورالدین خانزادی و اطرافیانش اما در این فصل بی‌پایان ماند و به‌دلیل آنچه محدودیت‌های کرونایی خوانده می‌شد قصه پایان مشخصی نداشت، ولی فصل سوم آن نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن رفت که توانست تا حد زیادی رضایت مخاطبان را جلب کند. طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما که در اردیبهشت سال گذشته درخصوص دیدگاه مردم درباره فصل دوم سریال نون خ منتشر شد ۵۶‌درصد مردم درکل کشور و ۸۱/۵درصد در مناطق کردنشین بیننده این سریال بوده‌اند و حدود ۶۰ درصد بینندگان «نون‌خ۲» بعد از دیدن این سریال، نگرش‌شان به قوم کرد بهتر و مثبت‌تر شده است. بر اساس این نظرسنجی ۸۱/۳درصد از بینندگان در کل کشور و ۷۷/۳درصد از بینندگان در مناطق کردنشین از فصل دوم سریال نون خ در حد زیاد رضایت داشته‌اند.

بیگانه‌ای با من استکارنامه سریالی ۹۹
«بیگانه‌ای با من است» به کارگردانی احمد امینی و آرش معیریان در ۴۷ قسمت از ۱۵ آذر ۹۹ روانه آنتن شبکه دو شد.
نگاه: این سریال در چند برهه زمانی مخاطبان را با قصه زندگی زنی چند‌چهره همراه می‌کرد که یک دروغ بزرگ او را وادار کرد از جوانی تا میانسالی با چهره‌ای دیگر زندگی کند. دیگر شخصیت‌های این قصه هم به‌نوعی درگیر چند چهرگی و دروغ بودند. این سریال به‌دلیل روایت یک زندگی و شروع غافلگیرکننده در ابتدا ارتباط نسبتا خوبی با مخاطبان برقرار کرد. در نیمه دی ماه مرکز تحقیقات صداوسیما نظرسنجی منتشر کرد و نوشت: مجموعه تلویزیونی «بیگانه‌ای با من است» از شبکه دو که تا این زمان ۲۲ قسمت از ۴۷ قسمت آن پخش شده، با ۲۱/۱ درصد مخاطب و کسب رضایت در حد «زیاد» ۷۸/۹ درصد در جایگاه سوم بعد از خانه امن و شرم قرار گرفته است.

زیرخاکیکارنامه سریالی ۹۹
این سریال به کارگردانی جلیل سامان، رمضان ۹۹ از شبکه یک سیما پخش شد.
نگاه: «زیرخاکی» یک کمدی تاریخی است که در دهه ۵۰ و ۶۰ خورشیدی می‌گذرد. این سریال که فصل دوم آن را در حال ساخت است با فضای طنز و بازی‌های خوب بازیگرانش در زمان پخش توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. نظرسنجی مرکز تحقیقات در ۱۹ روز سپری شده از ماه مبارک رمضان نشان می‌داد زیرخاکی توانست بیش از ۵۰درصد بیننده داشته باشد. در نظرسنجی در اواخر اردیبهشت، بنا به نظرسنجی منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال زیرخاکی که از شبکه یک پخش می‌شد، توانست بیش از ۵۰درصد مردم را پای خود بنشاند.
در نظرسنجی  نهایی نیز   سریال زیرخاکی با ۵۱/۳ درصد، پربیننده‌ترین سریال سیما بوده و رضایت ۷۸/۴ درصد بینندگان را جلب کرده است.

از سرنوشت ۳کارنامه سریالی ۹۹
فصل سوم این سریال به کارگردانی محمدرضا خردمندان از ۱۰ آبان ۹۹ روی آنتن شبکه دو سیما رفت. فصلی که در آن بسیاری از گره‌های دو فصل اول گشوده شد.
نگاه: «از سرنوشت ۳» تصویر تازه‌ای از برخی شخصیت‌های قصه که مخاطبان در این سه فصل با آنها همراه بودند نشان می‌داد. البته در پایان این فصل هم همچنان با اتفاقاتی مواجه بودیم که قابلیت ادامه‌دار شدن سریال را نشان می‌داد و به همین خاطر این روزها تولید فصل ۴ آن آغاز شده است. « از سرنوشت ۳» با همه نقاط قوت و ضعفش سه فصل توانست مخاطبان را با خود همراه کند. نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در اوایل آذر ۹۹ نشان داده فصل سوم «از سرنوشت» که از ۱۰ آبان روی آنتن رفته و پخش آن همچنان ادامه داشت، ۲۵/۱درصد بیننده داشته است.

ایلداکارنامه سریالی ۹۹
سریال تلویزیونی ایلدا با حضور چهره‌های شناخته شده و به کارگردانی راما قویدل از چهارم مهر ۹۹ روانه آنتن شبکه یک سیما شد.
نگاه: «ایلدا» در چند منطقه روستایی شهرستان خرم‌آباد استان لرستان می‌گذشت و از این حیث تصاویر چشم‌نوازی را به مخاطبان ارائه می‌داد. این سریال که سعی داشت رشادت‌های مردم ایران به‌ویژه اهالی آن خطه در دوران جنگ هشت ساله را به نمایش درآورد تا میانه‌های قصه توانست مخاطبان را با خود همراه کند. این سریال در نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما سومین سریال پرمخاطب تلویزیون در نیمه دوم شهریور و مهرماه شد. «ایلدا» توانست با ۲۷/۶ درصد مخاطب و ۷۵/۲ درصد رضایت در حد زیاد را در این یک ماه و نیم به‌دست آورد.

بچه مهندس۳کارنامه سریالی ۹۹
این مجموعه جزو آثار چند فصلی و ادامه‌داری است که بعد از گذشت حدود دوسال، فصل سوم آن به کارگردانی علی غفاری در ماه رمضان از شبکه دو پخش شد.
نگاه: اصل قصه این درام به ماجرای زندگی علی جوادی که از بچه‌های بی‌سرپرست است، برمی‌گردد و سریال از بچگی تا جوانی او و دوستانی را که سر راهش می‌آیند، روایت می‌کند. برای این نقش در هر فصل یک بازیگر با عنوان جواد جوادی ایفای نقش می‌کرد و مقطعی از زندگی او را به تصویر می‌کشید، جریانی که باعث شد روزبه حصاری به واسطه آن بیش‌ازپیش به مردم معرفی شود. بچه مهندس۳ هم با ۴۱/۷درصد توانست در جایگاه دوم مجموعه‌های ماه رمضانی بنشیند. سریالی که ۸۴/۸درصد از رضایت مخاطبان را هم به‌همراه داشت.

دادستانکارنامه سریالی ۹۹
این سریال به کارگردانی مسعود ده‌نمکی از ۲۲‌بهمن سال گذشته روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
نگاه: این سریال مثل بسیاری از آثار ده‌نمکی پس از پخش با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. عده‌ای آن را اغراق‌آمیز و شعاری می‌دانستند یا به بازی و حضور برخی بازیگران در آن خرده می‌گرفتند و برخی هم از دنبال‌کنندگان سریال بودند. بالاخره حدود نیمه اسفند بود که محمد‌حسین رنجبران، مدیر روابط‌عمومی سازمان صداوسیما در توییتی میزان رضایت از سریال «دادستان» را اعلام کرد. او در بخشی از توییتش نوشت: «بر‌اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، این سریال ۱۶ قسمتی با موضوع سیاسی و امنیتی ۳۸/۵ درصد مخاطب جذب کرد که ۷۹‌درصد رضایت در حد زیاد از آن داشتند.»

زمین‌گرمکارنامه سریالی ۹۹
این سریال به کارگردانی و نویسندگی سعید نعمت‌ا... و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، در ۲۷قسمت مهمان شبکه سه شد.
نگاه: مذهبی و اجتماعی ژانری است که می‌شود زمین‌گرم را به آن نسبت داد. سریالی که در گیرودار وصیت یک برادر بزرگ‌تر به برادر کوچک‌ترش، گره‌ها و چالش‌هایی را در قصه ایجاد و پشت سر می‌گذارد. زمین گرم در نظرسنجی سریال‌های همزمان خودش ۲۸/۷درصد از نگاه مخاطبان را به خود اختصاص داد و در رتبه دوم جا خوش کرد.

بوم و بانوکارنامه سریالی ۹۹
این سریال به کارگردانی سعید سلطانی از ۱۵ شهریور در ۴۱ قسمت از شبکه دو سیما پخش‌شد.
نگاه: «بوم بانو» یک درام تاریخی و عاشقانه بود که در دوره پهلوی اول می‌گذشت. این سریال ۴۱ قسمتی بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما از سریال‌های تلویزیونی شبکه‌های مختلف در نیمه دوم شهریور و مهر ۹۹ با ۶/۱۶درصد مخاطب و رضایت ۶۰/۶ درصدی در حد زیاد، در میان پنج سریال تلویزیونی قرار گرفت که در نیمه دوم شهریور و مهر ۹۹ موردتوجه مخاطبان قرارگرفته است.

باخانمانکارنامه سریالی ۹۹
مجموعه تلویزیونی طنز باخانمان به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی بعد از سریال شرم از ۹ دی سال گذشته روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
نگاه: مجموعه‌ای با فضای طنز اجتماعی که البته چندان نتوانست مخاطبان را پای خود بنشاند. برخی منتقدان جنس طنز و قصه این سریال را آشفته و پراکنده می‌دانند. با این حال برای این سریال هم در نظرسنجی‌ها آمار مشخصی قید نشده است.

سرزدهکارنامه سریالی ۹۹
این سریال جزو مجموعه‌های کوتاه و مناسبتی است که در ایام محرم و صفر به کارگردانی بهادر اسدی روی آنتن رفت.
نگاه: مرحوم علی انصاریان در این سریال پلیسی-اجتماعی در نقش یک سرگرد نیروی انتظامی حضور داشت. ماجرای این سریال هم داستان رضا و اصلان است که رقبای کشتی چوخه بوده و از دوستان قدیمی هستند. رضا پلیس‌شده و اصلان هم در کارهای خلاف فعالیت دارد؛ تقابل این دو باهم اصل قصه را شکل می‌دهد. سرزده که از تولیدات مرکز خراسان رضوی بود، با ۱۸/۵درصد مخاطب و رضایت ۶۳/۱درصدی چهارمین سریال تلویزیونی شد که در شهریور و مهر۹۹ نظر مخاطبان را به خود جلب کرد.

دوپینگکارنامه سریالی ۹۹
این مجموعه، سریال نوروزی شبکه سه بود که به کارگردانی رضا مقصودی در ایام نوروز و بعد از آن روی آنتن رفت.
نگاه: «دوپینگ» جزو مجموعه‌های طنزی است که البته اصل داستان آن در گروه فانتزی‌ها جا می‌گیرد. قصه‌ای که در طول آن دو جوان با خوردن قرص جادویی اتفاقاتی را رقم می‌زنند. حضور هادی حجازی‌فر در این سریال یکی از اتفاقاتی بود که باعث شد تا این مجموعه بیش از پیش دیده شود. در نظرسنجی‌ای که هفته اول عید منتشر شد، دوپینگ توانست با ۴۲درصد مخاطب و کسب رضایت۸۰درصدی رتبه دوم پربیننده‌های نوروز را به خود اختصاص دهد.

شاهرگکارنامه سریالی ۹۹
شبکه دو این سریال را به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی روی آنتن برد. مجموعه‌ای که قصه‌اش به تاریخ معاصری که پشت‌سر گذاشتیم، برمی‌گشت.
نگاه: «شاهرگ» یک درام سیاسی، اجتماعی و تاریخی است که پایه اصلی داستان آن بر بمب‌گذاری‌های سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در سال‌های دهه ۶۰ گذاشته شده و همزمان چند خرده‌داستان با پیرنگ‌های مختلف، از خانوادگی گرفته تا عاشقانه در آن مطرح می‌شود. نیما رئیسی، حسین پاکدل، عباس غزالی، فریده سپاه‌منصور و ... برخی از چهره‌هایی هستند که در این سریال حضور دارند. همچنین سیروس گرجستانی هم در شاهرگ آخرین نقش‌آفرینی کاملش را ایفا کرد. با این حال این مجموعه نتوانست با اقبال چندانی مواجه شود و طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات تنها توانست ۸/۲درصد از نگاه مخاطبان را به خود جلب کند.

پدر پسریکارنامه سریالی ۹۹
این سریال در ۴۰ قسمت در اردیبهشت و ماه رمضان ۹۹ از شبکه پنج پخش شد. مجموعه‌ای به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی که رضا جودی تهیه‌کنندگی آن را به‌عهده داشت.
نگاه: پدر پسری در قالب طنز موقعیت ساخته شد و هر قسمت آن داستان جدا و تازه‌ای داشت. در این سریال بازیگرانی مثل عزت‌ا... مهرآوران، مریم سرمدی، افشین سنگچاپ، مهران رجبی و... حضور داشتند. چهره‌هایی که برخی از آنها در وهله اول شاید شما را یاد سریال لیسانسه‌ها می‌انداخت اما در ادامه این تفاوت بیش‌ازپیش مشخص می‌شد. با همه اینها پدر پسری چندان که باید، دیده نشد و فقط توانست ۷درصد مخاطبان را به خود اختصاص دهد.

جلال ۲کارنامه سریالی ۹۹
این مجموعه یکی دیگر از سریال‌هایی است که در گروه استانی‌ها جا دارد و به کارگردانی حسن نجفی از تولیدات آذربایجان‌شرقی است.
نگاه: بعد از پخش فصل اول «جلال» در سال گذشته، سری جدید آن از اوایل اسفند سال گذشته روی آنتن رفت. عمار تفتی همچنان ایفاگر نقش جلال بوده و حمیرا ریاضی نیز هم بازیگر اصلی دیگری است که از فصل گذشته سریال را همراهی می‌کند. البته، در این فصل همایون ارشادی و مهران رجبی نیز به جمع دیگر بازیگران سریال جلال ۲ اضافه شدند. از نظر برهه زمانی، سریال جلال، سال‌های ۱۳۵۶ تا  ۱۳۶۲ را نشان می‌دهد و مخاطب را با شخصیت‌هایی همچون آیت‌ا... شهید قاضی، آیت‌ا... شهید مدنی و شهید علی تجلایی آشنا می‌کند. درباره آمار بازدید از این مجموعه تاکنون نظرسنجی‌ای منتشر نشده است.

خانه امنکارنامه سریالی ۹۹
احمد معظمی کارگردانی «خانه امن» را به‌عهده داشت؛ مجموعه‌ای که آبان ۹۹ روی آنتن شبکه یک رفت.
نگاه: خانه امن در گونه پلیسی- معمایی علاوه بر داستان پولشویی‌ها و فساد اقتصادی و تلاش پلیس‌ها برای مبارزه با آن در بخش دیگری به ماجرای داعش ، دستگیری و انهدام عملیات آنها پرداخته است. قصه‌هایی که هیجان آنها باعث شد تا مخاطبانش را به خود جلب کند. طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات در آن مقطع، این سریال توانست ۴۴/۶ درصد بینندگان را به خود اختصاص دهد و رضایت ۸۸/۲درصد آنها را جلب کند. جای خالی چنین مجموعه‌ای بعد از مدت‌ها یکی دیگر از مواردی است که در کنار هیجان ماجرا، باعث جلب مخاطب شد.

نجلاکارنامه سریالی ۹۹
می‌شود گفت که این سریال جزو کارهای مناسبتی بود که در آن قصه‌های مختلفی مطرح می‌شد. مجموعه‌ای به کارگردانی خیرا... تقیانی‌پور که مصادف با اربعین حسینی روی آنتن شبکه سه رفت.
نگاه: این سریال که در سال۵۸ می‌گذرد، برپایه یک داستان عاشقانه شکل گرفت، قصه‌ای که در طول آن نجلا به یک پسر عاشق به نام عبد، در آن اوضاع آشفته و ناامنی‌ها وعده می‌دهد که اگر او بتواند آنها را از مرز ایران و عراق رد کند و به زیارت اربعین برسد در نهایت به او پاسخ مثبت می‌دهد. حسام منظور و سارا رسول‌زاده نقش‌های اصلی این مجموعه را به عهده داشتند و حضور آزیتا حاجیان هم جزو دیگر اتفاقات این ماجرا بود. نجلا در نیمه دوم شهریور و مهر۹۹ توانست با ۳۵/۵درصد و رضایت ۸۳/۶درصد، عنوان پربیننده‌ترین سریال را به خود اختصاص دهد.

سربازکارنامه سریالی ۹۹
این مجموعه جزو کارهای ماه رمضان سالی که گذشت، بود. سریالی به کارگردانی هادی مقدم‌دوست که در قالب یک عاشقانه اجتماعی روی آنتن رفت.
نگاه: «سرباز» که جزو سریال‌های ماه‌رمضانی بود، داستان عاشقانه‌ای را روایت می‌کرد که در طول آن به مسائل مختلف اجتماعی و انسانی پرداخته می‌شد. در این سریال بازیگرانی مثل الیکا عبدالرزاقی، آرش مجیدی، رویا تیموریان و ... حضور داشتند. این سریال به علت وجود راوی، فضای نسبتا تازه‌ای داشت که البته خیلی‌ها قصه و فیلمنامه‌اش را دارای نواقصی می‌دانستند که از جذابیت آن کم می‌کرد. شاید به همین دلیل این سریال توانست فقط نگاه ۲۰درصد از مخاطبان را به خودش جلب کند. البته با همین میزان مخاطب، سرباز رضایت ۳۵/۲درصد از بینندگان را در حد «زیاد» به دست آورد.

۰۲۱کارنامه سریالی ۹۹
این سریال به کارگردانی جواد رضویان و سیامک انصاری از پنجم آبان ۹۹ روی آنتن رفت. «۰۲۱» با کارگردانی و نقش‌آفرینی این دو کمدین در کنار بازیگران شناخته شده دیگر نوید یک کار تماشایی را می‌داد.
نگاه: ۰۲۱ پس از پخش آنچنان که باید نظر مخاطبان و منتقدان را جلب نکرد و بخشی از این اتفاق را می‌توان ناشی از انتظارات بالا از حضور رضویان و انصاری در یک قاب دانست. شاید به همین دلیل ادامه ساخت سریال که قرار بود در پنج فصل ۲۵ قسمتی روانه آنتن شبکه سه شود، بعد از پخش فصل اول متوقف شد. طبق نظرسنجی که اوایل آذر ۹۹ منتشر شد سریال ۰۲۱ با ۲۶ درصد بیننده بعد از خانه امن از نظر میزان مخاطبان در رده دوم ایستاد.

روزهای ابدیکارنامه سریالی ۹۹
این سریال تلویزیونی به کارگردانی جواد شمقدری دی۹۹ روی آنتن شبکه یک سیما رفت. چند قسمت ابتدایی «روزهای ابدی» با نام «خط تماس» به مناسبت دهه فجر۹۷ پخش شده بود.
نگاه: این مجموعه تاریخی با اتفاقات اواخر دی‌۱۳۵۷ شروع می‌شود و در نقطه ۱۳ آبان‌۱۳۵۸ به پایان می‌رسد. روزهای ابدی درباره تسخیر سفارت آمریکا و روایتی از به ایران آمدن کیت میلت سال۱۳۵۷ و وقایع بعد از انقلاب ۱۳۵۷ است. رحیم نوروزی، احمد نجفی، حمید گودرزی، صالح میرزاآقایی و... برخی از بازیگران این مجموعه‌اند. روزهای ابدی جزو کارهای مناسبتی بود که روی آنتن رفت و در آن مقطع توانست ۱ ۲۴درصد بیننده داشته باشد که تقریبا شکستی برای سازندگان آن رقم زد.

دخترم نرگس۲کارنامه سریالی ۹۹
سریال «دخترم نرگس» در ۲۶قسمت ۴۰دقیقه‌ای و به سفارش سیمای استان‌ها برای پخش از شبکه سه سیما آماده شد و روی آنتن رفت.
نگاه: این سریال در ژانر اجتماعی ساخته شده است و در آن بازیگرانی مثل محمود پاک‌نیت، حسین سحرخیز، مهوش صبرکن، رحیم نوروزی، مریم خدارحمی، فریبا طالبی و ... حضور دارند. دخترم نرگس که در آن به مسائل مختلفی مثل همزیستی اقوام و ادیان، قاچاق کالا و ارز، تولید ملی و ... پرداخته است، از مجموعه‌های استانی به حساب می‌آید که توانست تا حدی نگاه مخاطبان را در تیرماه سال گذشته به خود جلب کند. این سریال با ۲۶/۵درصد مخاطب توانست در نیمه دوم تیرماه طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما عنوان پربازدیدترین مجموعه را به خود اختصاص دهد.

کامیونکارنامه سریالی ۹۹
این سریال به کارگردانی مسعود اطیابی، نوروز ۹۹ در ۳۰ قسمت از شبکه دو سیما پخش شد.
نگاه: «کامیون» با بازی مهدی هاشمی، لعیا زنگنه، جهانبخش سلطانی، بیتا سحرخیز، بهنام شرفی، نادر سلیمانی و... قصه‌ای از زندگی یک ورزشکار پیشکسوت را روایت می‌کرد که مدتی است با کامیون باربری کار می‌کند و اتفاقی با سه دانشجوی دردسرساز آشنا می‌شود. این قصه با رگه‌های طنز، فضای مفرحی داشت اما با حضور چهره‌ها آنچنان که انتظار می‌رفت در رقابت با رقبای نوروزی‌اش موفق عمل نکرد. براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از برنامه‌های مختلف رسانه ملی در هفته اول نوروز ۹۹، سریال کامیون شبکه دو سیما هم با ۲۷/۱ درصد در رتبه سوم سریال‌های نوروزی قرار گرفت.

آخر خطکارنامه سریالی ۹۹
علیرضا مسعودی که امسال «نوروز رنگی» را برای عید روی آنتن فرستاد، نویسندگی و کارگردانی «آخر خط» را به عهده داشت و مجموعه‌ای که خرداد سالی که پشت‌سر گذاشتیم، از شبکه سه در ۲۶قسمت روی آنتن رفت.
نگاه: این سریال همان طور که از اسم کارگردان و نویسنده‌اش هم می‌توانید حدس بزنید، جزو مجموعه‌های کمدی تلویزیون است که تا اندازه‌ای نگاه‌ها را به خود جلب کرد. طنز ساده و عامه‌پسند این مجموعه یکی از عواملی بود که باعث شد تا مخاطبان هم به تماشای آن بنشینند. همچنین حضور علی صبوری که از کمدین‌های آشنای تلویزیون است هم یکی دیگر از مواردی بود که تا حدی باعث شد این سریال بتواند با آمار ۱۸/۹درصدی، در رتبه دوم پربیننده‌ها قرار بگیرد. آماری که توانست با رضایت ۷۲/۲ درصدی بینندگان آخر خط همراه شود.

شرمکارنامه سریالی ۹۹
این سریال به کارگردانی احمد کاوری داستان زنانه‌ای داشت که در آن فاطمه گودرزی نقش اصلی را در پیشبرد اتفاقات ایفا می‌کرد.
نگاه: این سریال اواخر آذر ۹۹ روی آنتن شبکه سه رفت و حضور زنده‌یاد سیروس گرجستانی که در نیمه‌های تصویربردای سریال از دنیا رفت، جزو اتفاقات خبرساز زمان پخش این سریال بود. با همه اینها شرم که پای ابوالفضل پورعرب را هم بعد از مدت‌ها به تلویزیون باز کرده بود، ۲۲/۱ درصد مخاطب را به خود اختصاص داد اما در همین میزان این سریال توانست با کسب ۷۹/۱ درصد رضایت زیاد بینندگان را جلب کند.

منبع: فاطمه شهدوست و نوشین مجلسی - رسانه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها