قطعات و لوازم یدکی خودرو بخش مهمی از واردات کشور را به خود اختصاص می دهند. قطعات اولیه برای خودروهای خارجی یا داخلی که در ایران مونتاژ می شوند کاربرد دارد و همواره تنها راه ادامه روال خودروسازی در ایران منوط به ورود قطعات بوده است.
کد خبر: ۱۳۰۹۱۹۴

 لوازم یدکی نیز برای تعمیرکاران حیاتی است. هر قطعه ای از خودرو که استهلاک پیدا کرده یا خراب می شود نیازمند تعویض با لوازم یدکی است.

واردات قطعات خودرو در ایران

با این حساب پُر واضح است که واردات قطعات خودرو و لوازم یدکی تا چه میزان برای هر کشوری به خصوص ایران اهمیت دارد. این صنعت هیچ وقت رو به افول نمی رود.

در ادامه به توضیحاتی مختصر درباره قوانین وارداتی قطعات، کشورهای منبع برای خرید قطعات و تعرفه های گمرکی می پردازیم.

مجوز ورود لوازم یدکی خودرو

صنعت خودرو سهم بزرگی از تولید داخلی را به خود اختصاص داده است و جزو صنایع مهم محسوب می شود. خط تولید بسیاری از خودروهای لوکس با تکنولوژی پیشرفته در ایران راه اندازی شده است و با واردات قطعات آنها از یک سو اشتغال زایی به وجود آمده و از سوی دیگر کشور را از خرید خودرو از خارج بی نیاز می کند. به همین منظور مجوز ورود لوازم یدکی خودرو همواره فراهم بوده و با همه پیچیدگی های قانونی در جریان است.

حوزه واردات قطعات خودرو و لوازم یدکی حوزه ای پر رقابت بوده است. در این میان یافتن فروشنده ها و تولیدکنندگان قابل اعتماد پروسه ای طولانی است که مستلزم تجربه، آزمودن و تخصص های مربوط به خود است.

از مهمترین شرکت ها در زمینه واردات لوازم یدکی خودرو که بیش از یک دهه در این زمینه فعالیت می کند گروه سام پارت است که واردات انحصاری لوازم یدکی خودروی هیوندای و سوزوکی ویتارا را در دست دارد. در این صنعت تشخیص کالای اصلی و تقلبی از یکدیگر با دشواری هایی روبرو است و صاحبان این دست خودروها و به خصوص تعمیرکارانِ آنها به خوبی با گروه ها و شرکت هایی که نماینده اصلی برای تهیه این قطعات و لوازم یدکی می باشند، آشنا هستند.

واردات قطعات خودرو از چین و ژاپن و کره

خودروهایی همچون سوزوکی که متعلق به یک شرکت خودروسازی ژاپنی می باشند به طور طبیعی قطعات و لوازم یدکی آن ها از همان منطقه وارد می شود.

لوازم یدکی سوزوکی از  ژاپن و چند نمونه مشابه ولی مرغوب آن ها از دیگر کشورهای آسیای شرقی مثل کره وارد می شود.

شرکت های بزرگ خودرو سازی مثل سوزوکی در سرتاسر جهان نه تنها کارخانه برای مونتاژ کردن و ساخت خوردو داشته که برای فروش لوازم یدکی نیز نمایندگی هایی دارند. خوشبختانه در ایران هم کارخانه مونتاژ این خودروها هم نمایندگی فروش لوازم یدکی موجود است.

خوردوهایی مثل هیوندای متعلق به بزرگترین کمپانی زنجیره ای کره جنوبی بوده و به همین مناسبت قطعات آنها نیز از کره وارد می شود.

مدل های مختلفی از این خودرو در ایران وجود دارد و نمایندگی لوازم یدکی هیوندای نیز از دهه گذشته در دست گروه سام پارت بوده است. صاحبان این خودرو ها می توانند از طریق نمایندگی اصلی یا بسترهای تلفنی و اینترنتی لوازم یدکی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

این گروه با اخذ مجوز واردات قطعات و لوازم یدکی، استعلام و دریافت تایید سازمان هایی همچون استاندارد در این زمینه فعالیت می کند. این شرکت همکاران و مشاوران متخصصی داشته و بدون ذره ای شایبه قطعات و لوازم یدکی اصلی را وارد می کند.

تعرفه گمرکی لوازم یدکی خودرو

در نخستین قدم وارد کننده ها باید مراحل دریافت کارت بازرگانی بر اساس قوانین سال 1400 را پشت سر بگذارند. پیش از هر چیز باید مجوز ثبت سفارش ( مجوز ورود ) از سازمان صنعت و معدن و تجارت اخذ شود. در قدم بعدی ترخیص کار و نمونه قرارداد با او معرفی گردد و در پی آن تعرفه های گمرکی واردات قطعات خودرو در سال 1400 معرفی شود. در نظر داشته باشید که تعرفه ها و قوانین سال به سال تغییر می کند لذا باید همواره خود را به روز نگه دارید که با مشکلی واجه نشوید.

برای ترخیص قطعات یدکی خودرو و ریز هزینه های اخذ شده در گمرک باید محاسبه صورت بگیرد و مدارک لازم برای ترخیص قطعات خودرو و محل تحویل مدارک در گمرک آماده گردد. باید نامه تجاری به لاتین برای ارسال برای فروشنده خارجی و دریافت پیش فاکتور تهیه شود. از مراحل بعدی می توان به ارائه نمونه پروفرما، ارائه فرم های مورد عمل گمرکی شامل لیست عدل بندی و… اشاره نمود.

خدمات پشتیابی نیز وجود دارد و شش ماه خدمات به کاربران ارائه شده  و پاسخگویی به سئوالات آنها در حین انجام کار به صورت تلفنی و پست الکترونیک همه روزه صورت می گیرد. در این زمینه راهنمای تخصصی نیز وجود دارد که می توان فایل اصلی و فایل های پیوست آن را از طریق ایمیل ( روزانه ) یا از طریق پست دریافت و ارسال کرد.

بعد از شیوع ویروس کرونا شایعاتی از جمله ممنوعیت واردات قطعات خودرو در کشورمان شکل گرفت که خوشبختانه به دلیل ضرورت موضوع خودروسازی پیگیری های لازم صورت گرفت و به این شایعات پایان داده شد. هم اکنون واردات قطعات و لوزام یدکی خودرو به روال سابق ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها