مدیرکل استاندارد لرستان

اجرای طرح سالم سازی بازار مصرف

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: پیش بینی شده است تا روزانه ۱۸۰ تن مرغ در استان تولید شود.
کد خبر: ۱۳۰۸۷۴۱
به گزارش جام جم آنلاین لرستان، اسفندیار حسنی مقدم در خصوص میزان تولید مرغ در لرستان اظهار کرد: جمعیت لرستان ٢.١ درصد جمعیت کشور است، با این وجود میزان تولید گوشت مرغ در این استان ۳ درصد مجموع گوشت تولیدی کشور است، که بر اساس سرانه مصرف ۳۰ کیلوگرم به ازای هر فرد در سال، بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ تن حداکثر نیاز روزانه استان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان، میزان کشتار مرغ در نیمه دوم اسفند را ۲۴۰ تن در روز  عنوان و این میزان تولید را در برخی روزهای پایانی سال تا ۳۹۰ تن بیان کرد.

حسنی‌مقدم با اشاره به برخی صف‌های طویل برای خرید مرغ در لرستان اشاره و تصریح کرد: به دلیل اختلاف قیمت محصول در استان با دیگر استان‌های همجوار، جذابیت اقتصادی صورت گرفت، به‌گونه‌ای که برخی افراد با مشاغل غیرمرتبط به خرید مرغ مبادرت و در خارج استان به فروش می‌رساندند.

 وی با تاکید بر اینکه میزان تولید مرغ در استان به اندازه کافی است، افزود: در شبکه توزیع مرغ دارای نواقصی هستیم، از این‌رو جلسات هماهنگی بین تمام دستگا‌ههای ذیربط ستاد تنظیم بازار و با محوریت سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار و در حال حل کردن این مشکل هستیم.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان ادامه داد: پیش‌بینی شده که برای ماه جاری به طور متوسط ۱۸۰ تن در روز مرغ تولید و وارد کشتارگاه‌ها شود.

حسنی‌مقدم بر هوشمند کردن نحوه خروج مرغ از لرستان تاکید کرد و گفت: با تحقق این مهم، ضمن تسهیل دسترسی مردم به گوشت مرغ، بخشی از بازار کشور بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید مرغ مازاد بر نیاز استان به استان های مجاور به صورت هدفمند ارسال خواهد شد

وی ادامه داد: از طرفی نهاده مورد نیاز مرغداریها با ارز ۴۲۰۰ تومان و به شکل کامل توسط سامانه بازارگاه در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه سالها به دنبال مرغ سایز بوده‌ایم، افزود: وزن مرغ‌های کشتاری در کشور و همچنین لرستان به سبب ذائقه بالاست، این در حالی است که وزن مرغ زنده استاندارد بین ۱.۸ تا ۲.۲ کیلوگرم و وزن کشتار شده بین ۱.۲ تا ۱.۴ کیلوگرم است. در مورد مرغهای با وزن بیش از٢.٥ کیلوگرم درصد ضایعات و چربی های آن که دور ریخته می شوند بیشتر است و با افزایش دوره پرورش مرغ از ۴۵ روز به بالاتر مصرف دان و هزینه‌های تولید نیز بالاتر می باشد، لذا توصیه فرهنگ سازی مصرف مرغ سایز یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی لرستان می باشد

حسنی‌مقدم با بیان اینکه مرغ طی ۳۸ تا ۴۵ روز به وزن استاندارد می‌رسد، گفت: با تحقق این موضوع، ۲۰ درصد کاهش مصرف دان و افزایش بهره‌وری را برای مرغداران خواهیم داشت.

 وی با اشاره به نظارت سازمان جهادکشاورزی بر نحوه پرورش و تولید مرغ، تصریح کرد: تخلف احتمالی تعداد کمی از مرغداران را انکار نمی‌کنم، ۷۶۰ مرغدار در استان داریم که طی سال اقدام به جوجه‌ریزی می‌کنند که در ۲ سامانه بازارگاه توسط مدیریت طیور و سامانه قرنطینه توسط اداره‌کل دامپزشکی استان بررسی و راستی‌آزمایی می‌شوند.

رئیس سازمان جهادکشارزی لرستان اظهار کرد: با تامین نیاز استان، خروج هدفمند مرغ و نظارت عوامل انتظامی مشکلی برای عرضه این محصول در ماه مبارک رمضان نخواهیم داشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها