معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش در سفربه کرمان خبرداد:

رشد 10 برابری اعتبارات عمرانی نوسازی مدارس کشور

مدیر کل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمان در گفتگو با جام جم آنلاین از افزایش قابل توجه سرانه فضای آموزشی استان کرمان در سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۱۳۰۸۷۰۵

سید محمد واعظی نژاد، در گفتگو با جام جم آنلاین کرمان گفت : در سال گذشته رشد 30 درصدی در اعتبارات دولتی اداره کل نوسازی مدارس در سطح ملی و استانی داشتیم و توانستیم پروژه های نیمه تمام سال های گذشته را فعال و به مرحله اجرا برسانیم.

وی افزود: سرانه فضای آموزشی استان کرمان در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت و درحالی که در ابتدای سال 1398سرانه فضای آموزشی استان 4.9 متر مربع برای هر دانش آموز بود ،در سال گذشته به میانگین متوسط کشوری نزدیک شدیم. 

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان با اشاره به مشارکت قابل توجه خیرین مدرسه ساز تصریح کرد: سال 1398، مبلغ 97 میلیارد تومان و سال گذشته مبلغ  230 میلیارد تومان جذب خیران را داشته ایم و همچنین خیرین بزرگوار تعهد احداث 226 پروژه با 1318 کلاس درس را داده اند.

عضو شورای فنی استان در خصوص رشد جذب مشارکت های خیرین گفت: نیاز به توضیح است که بگویم این رشد از تعهد خیرین نیکوکار از جشنواره بیست و یکم که بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان بود، در جشنواره بیست و دوم به عدد ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده، که ۷۰۰ درصد رشد داشته است و در کشور رتبه اول را در این زمینه کسب کرده ایم. 

وی با اشاره به اینکه چهار پروژه با 36 کلاس و زیربنای 4000 مترمربع در شهرستان رابر زادگاه شهید حاج قاسم سلیمانی افتتاح گردیده است افزود : یکی دیگر ازاقدامات خوبی که سال گذشته انجام شد، انعقاد تفاهمنامه با اتاق بازرگانی استان کرمان در جهت ادای سهم مسئولیت اجتماعی صنایع بود و مقرر شد 120 مدرسه با 720 کلاس درس با همکاری اتاق بازرگانی و موسسه خیریه مهر گیتی احداث شود که  تاکنون در این زمینه عملیات احداث  38 مدرسه با 411 کلاس درس  و 5 پروژه 24 کلاسه در شهر کرمان  شروع شده است که اولین مدرسه به اسم کرمان دانا را در راستای پویش کرمان دانا با 9 کلاس و 1325 مترمربع زیربنا در این راستا افتتاح  کردیم و این نهضت ادامه دارد.
 
واعظی نژاد، درباره جمع آوری بخاری های نفتی از مدارس استان  نیز ادامه داد: این طرح از ابتدای سال 1399 آغاز گردید و 1550 کلاس درس به سیستم های سرمایشی و گرمایشی استاندارد مجهز می شوند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان یکی از دغدغه های آموزش و پرورش را عدم برخورداری مدارس از سرویس های بهداشتی مناسب بود عنوان کرد و افزود: ما به احداث 518 چشمه و بهسازی 1300 چشمه سرویس بهداشتی نیاز داریم که به همین منظور سال گذشته  198 چشمه سرویس بهداشتی در مدارس اضافه کردیم و در بازسازی و تعمیر تعدادی سرویس های بهداشتی از قرارگاه سازندگی سپاه ثارالله کمک گرفتیم. 

وی یادآور شد :در دی ماه سال 1398سیل جنوب و شرق استان به 1500 کلاس درس آسیب رساند که عمده این مشکلات به دلیل نداشتن عایق رطوبتی بود، لذا  در سال گذشته  پایه تعمیر مدارس را بر اصلاح عایق رطوبتی گذاشتیم و تعداد 18 مدرسه با 106 کلاس درس با پیشرفت 35 درصدی در حال بازسازی است و 93 مدرسه با 531 کلاس درس به صورت اساسی تعمیر شدند و در همین راستا برای جلوگیری از آسیب مجدد  92 هزار مترمربع ایزوگام در مدارس انجام شد.

واعظی نژاد، با اشاره به شیوع بیماری کرونا و نیازهای جدید مدارس بیان کرد : تجهیزات موردنیاز مدارس در سال 1399 به دلیل شیوع کرونا و فعالیت غیرحضوری مدارس، متفاوت بود و ما تمرکز را بر سیستم رایانه ای و ویدئو پروژکتور گذاشتیم.

وی افزود : در حال حاضر 235 پروژه با 1055 کلاس درس در سراسر استان کرمان در دست اجرا داریم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان با اشاره به اینکه پروژه ساختمان ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت : عملیات اجرایی این ساختمان با زیربنای 17 هزارو 500 متر مربع از سال 1371 آغاز شده بود،اما  به دلیل عدم تامین اعتبار تعطیل گردیده بود که مجددا کار ساختش را آغاز کردیم و تا  اردیبهشت ماه سال جاری  به  بهره برداری می رسد. 

وی با اشاره به اینکه در حاشیه شهر کرمان دو پروژه بزرگ 36 کلاسه از سال گذشته آغاز شده، تصریح کرد : با بهره برداری از این دو پروژه در مهرماه  سال جاری مشکلات تراکم دانش آموزی در شهر کرمان کمتر خواهد شد.

واعظی نژاد، با بیان اینکه  ما پویش ملی آجر به آجر را همزمان با کشور در استان کرمان آغاز کرده ایم و در پویش محرم عملکرد خوبی در استان کرمان داشتیم گفت:در این پویش یک مدرسه سه کلاسه تعریف شد و 15 هزار نفر مشارکت داشتند و به دلیل اینکه بیشترین مشارکت را از شهرستان عنبرآباد در این پویش داشتیم، ساخت مدرسه در این شهرستان خشت گذاری شد.

 وی با اشاره به پویش من مادرم، همه بچه های ایران فرزند من گفت: در این پویش ساخت مدرسه 12 کلاسه پیش بینی شده است.

واعظی نژاد، با بیان‌اینکه تعداد 80 کلاس خشت و گلی در قالب 30 مدرسه در استان داشتیم عنوان کرد: با احداث فضاهای جدید، مدارس خشت و گلی از فضای آموزشی استان حذف شد و در بخش مدارس فرسوده موجود در سطح استان کرمان نیز در حال حاضر 108 مدرسه سنگی و 170 مدرسه کانکسی داریم  که تصمیم بر این است که از فضای آموزشی حذف شوند.

وی با اشاره به ساخت یکی از بزرگترین مجتمع های حیات طیبه در کشور افزود : این مجتمع با زیربنا ۱۲ هزار ۷۰۰ متر مربع زیر بنا و ۴۰ کلاس درس  تا اردیبهشت ماه سال جاری به پایان می رسد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان همچنین با اشاره  به پروژه های فاخر و بزرگی که در شهر کرمان در حال اجرا می با‌شد افزود: ۳ پروژه مجتمع آموزشی ۲۴ کلاسه خیریه، هنرستان شهید مغفوری با ۱۸ کلاس درس، هنرستان خیری مهندس افتخاری با ۱۸ کلاس درس و  ۲ پروژه ۳۶ کلاسه به نام شهید سلیمانی و شهید پور جعفری در شهرک شهرداری و شهرک مطهری شهر کرمان از جمله این گروه های بزرگ در حال اجرا می با‌شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها