نوای آغاز سال نو با سرنا و دهل اثری از استاد علی اکبر مهدی پور دهکردی در دستگاه"چهارگاه" با بهره گیری از نوای موسیقی مقامی و محلی چهارمحال و بختیاری نواخته شده است.
کد خبر: ۱۳۰۸۲۲۲

به گزارش جام جم آنلاین-چهار محال و بختیاری،نوای سرنایی که زینت بخش لحظه آغاز سال نو ایرانیان است. حدود 26 سال پیش و برای اولین بار توسط علی اکبر مهدی پوردهکردی نواخته و در تهران ضبط شد.

این آهنگ و موسیقی دلنواز بیش از ربع قرن مایه شادی و سرور ایرانیان در لحظه تحویل سال نو است

این آهنگ کوتاه از آن زمان تا کنون به عنوان موسیقی نوروز ایرانیان شناخته می‌شود،علی‌ اکبر مهدی‌ پور دهکردی یکی از نوازندگان موسیقی مقامی و سنتی در ایران بود که در شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری به دنیا آمد.

وی از سن 17 سالگی کار خود را در زمینه نوازندگی سازهای محلی استان چهار محال و بختیاری همچون کَرنا، سُرنا و کمانچه آغاز کرد و بعدها نوازنده معروف کرنا و سرنا در ایران شد. 

نوروزنامه یا همان موسیقی هنگام تحویل سال نو که هر ساله بسیاری از ایرانیان در پای سفره هفت سین نوای آن را می‌شنوند، از آثار اوست.

پیش از این هم نوای سرنا از هزاره های قبل نوید شادی و بهار را برای ایران بزرگ به ارمغان می آورد، اما استاد مهدی پور برای نخستین بار آن را به شکل کنونی ضبط کرده و با نام ایران به ثبت یونسکو رساند.

این آهنگ در دستگاه چهارگاه نواخته شد که "علی حیدری" با دهل نوازی او را همراهی می کرد.

شهرت علی اکبر مهدی پور دهکردی با "نوروزنامه و سریال روزی روزگاری"

بسیاری از مردم "علی اکبر مهدی پور" را با نام سریال "روزی روزگاری"و موسیقی آغاز تحویل سال نو می شناسند.

نواهایش در بسیاری از کشورها از جمله کانادا آلمان فرانسه امارات متحده عربی و ژاپن اجرا شده است.

"علی اکبر مهدی پور" یکی از استادان سرنا نواز و کرنا نوازان ایران بود که در اسفندماه 88 دارفانی را وداع گفت ودر قطعه هنرمندان شهرکرد به خاک سپرده شد.

از دیگر آثار وی می توان به اجرای موسیقی سریال روزی روزگاری به کارگردانی امرالله احمد جو اشاره کرد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها