یافته‌های به‌دست آمده از یک مطالعه نشان داد که جلبک کلرلا ولگاریس می‌تواند بیان ژن کلاژن را در محیط کشت سلول‌های پوست بیشتر کند.
کد خبر: ۱۳۰۸۱۹۵

به گزارش جام جم آنلاین، پیری پوست یک فرآیند زیستی است که به دلیل کاهش تولید کلاژن پوست و افزایش آنزیم‌های تخریب‌ کننده کلاژن، ایجاد می‌شود. برای به تعویق انداختن این فرآیند استفاده از مواد حاوی کلاژن توصیه می‌شود.

جلبک سبز تک سلولی «کلرلا ولگاریس»؛ چندین سال است که در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت داروسازی و آرایشی استفاده می‌شود.

این ریزجلبک به عنوان مکمل غذایی، افزودنی و امولسیون غذایی، به شکل کپسول، قرص، پودر و عصاره عرضه شده و برای درمان‌های پزشکی استفاده می‌شود.

ویتامین C یا اسید آسکوربیک و مشتقات آن نیز در ساخت کلاژن، تقویت بافت پوست و زیبایی، نقش مهمی دارند. این ویتامین، یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است که از پوست در برابر نور خورشید محافظت کرده و می‌تواند ساخت کلاژن را تحریک کند.

با توجه به اهمیت پوست به عنوان نخستین خط دفاعی بدن و اثرات مثبت میکروجلبک‌های دریایی مثل کلرلا ولگاریس، پژوهشگران با انجام یک مطالعه اثرات عصاره این جلبک را بر بیان ژن‌های تولید کلاژن I و III در سلول‌های فیبروبلاست پوست، بررسی کردند.

این پژوهش در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران انجام شد و پس از عصاره‌گیری از جلبک، عصاره آن با غلظت‌های مختلف به محیط کشت نوعی از سلول‌های پوست، اضافه شد. پژوهشگران این آزمایش را با اضافه کردن ویتامین C نیز تکرار کرده و تاثیر این دو ماده را در بیان ژن کلاژن با هم مقایسه کردند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که عصاره جلبک در غلظت‌های مختلف برای سلول‌های پوست، سمی نیست و اثر سایتوتوکسیسیتی ندارد.

همچنین در این مطالعه مشخص شد که عصاره جلبک بیان ژن کلاژن را افزایش می‌دهد. مقایسه تاثیر آن با تاثیر ویتامین C حاکی از این بود که عصاره جلبک تاثیر بیشتری در مقایسه با ویتامین C بر بیان ژن کلاژن I و III دارد و می‌تواند بیان این ژن را حدود دو برابر بیشتر کند.

به گفته پژوهشگران این تحقیق؛ عصاره جلبک کلرلا ولگاریس به علت اثر غیر سمی بر سلول‌ها می‌تواند به عنوان یک ماده جایگین طبیعی برای محصولات ضد پیری شیمیایی باشد و این نتایج می‌تواند جهت تولید محصولات متنوع آرایشی بهداشتی مفید واقع شود.

در انجام این مطالعه سودابه عبدالباقیان و علی ماشینچیان مرادی، از دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، شهلا جمیلی؛ پژوهشگر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و آزاده منایی؛ پژوهشگر مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «تغییرات بیانی ژن‌های کلاژن I و III در سلول‌های فیبروبلاست پوست انسان در اثر عصاره ریزجلبک chlorella vulgaris و مقایسه آن با ویتامین C» در نشریه علمی زیست‌شناسی دریا دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، منتشر شده است.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها