روایتی تصویری از آنچه اسفندماه بر سر ما می‌آورد

وقتی همه خانه‌ها تکان می‌خورند! (گزارش تصویری)

مرتضی درخشان مخالفت خود را با خانه‌ تکانی اعلام کرد

خانه تکانی؛ بایدها و نبایدها

تیتر مطلب، شبیه سمینارهای سیاسی، علمی یا اقتصادی است، مثل سمینار زندگی اجتماعی یا مثلا مذاکرات با پنج به‌علاوه یک یا مثلا سینمای امروز؛ بایدها و نبایدها!
کد خبر: ۱۳۰۷۸۹۳

اما برخلاف تمام سمینارها که می‌نشینند و چند روز بحث می‌کنند و آخر هم به نتیجه نمی‌رسند، پاسخ ما خیلی ساده است: در مقابل بایدها می‌نویسیم باید مادر خانه را قانع کنیم و در مقابل نبایدها می‌نویسیم نباید خانه تکانی کرد.

واقعیت این است که عید هم مثل تمام روزهای دیگر است، خانواده‌ها اما در عید یک جوری خانه تکانی می‌کنند انگار در غیر از ایام عید توی زباله دانی زندگی می‌کنند، خب اگر در تمام طول سال خانه را تمیز نگه‌داریم نیازی نیست در روزهای پایانی سال به رسم اردوگاه‌های کار اجباری گولاک در شوروی سابق افراد خانواده را درگیر بیگاری کنیم، اصلا اگر خانم‌ها قول بدهند آخر سال خانه تکانی نکنند، مردها هم قول می‌دهند در طول سال تمیز زندگی کنند.

حسی توی دلم می‌گوید خیلی با نتیجه بالا موافق نیستید و به اعضای خانواده اعتماد ندارید، این سطح از بی اعتمادی در خانواده‌ها اصلا خوب نیست. با این حال بیایید از یک جنبه دیگر به ماجرا نگاه کنیم.

در طول تاریخ هم کار بیهوده ای بوده، چندبار تا به حال پیش آمده کارواش بروید و بلافاصله باران نبارد؟ چندبار پیش آمده کتاب را مو به مو خوانده باشید و سوال‌ها از جزوه بیایند؟ همین عسکر خودمان، هزاربار خانه را درزگیری کرده آخر سر یک مار خیرندیده‌ای از جایی که اصلا فکرش را نمی‌کرده آمده و نیش‌اش زده و رفته تا این بنده خدا سوژه خنده خیلی‌ها بشود.

خانه تکانی هم همین‌طور است، شما این همه کار می‌کنید دست آخر در نزدیکی تحویل سال اتفاقی می‌افتد که گند می‌زند در یک گوشه خانه! مثلا باران می‌آید و بابای بی ملاحظه بچه‌ها در حالی که دسته کلید را جا گذاشته با کفش‌های گل‌مالیده مثلا روی نوک پا تا ته خانه می‌رود که کفش اش را در نیاورد! خب از اول اگر آن همه کار را نکرده بودید الان حسرت نمی‌خوردید.

همه اینها به کنار، خداوکیلی زور دارد از نیمه اسفند به نمای ساختمان آویزان باشید و دست آخر یکی مثل حمید مصدق پیدا شود و با پررویی بگوید شیشه پنجره را باران شست! بعد مرحوم شکیبایی بیاید و صدایش را قشنگ کند و همین حرف‌ها را تکرار کند! پس ما آن بیرون به صورت جان بر کفانه آفتاب می‌گرفتیم؟!

حالا که در جایگاه مطالبه گری قرار گرفته ایم بگذارید سوال بزرگ‌تری را که توی خانه است بپرسیم، خانه تکانی معمولا به این بهانه است که مهمان می‌آید و می‌بیند خانه کثیف است و زشت است و از این حرف‌ها! در ایام کرونا آن مهمانی که خانه دیگران می‌رود باید در انباری با چک و لگد پذیرایی شود، چه برسد به این که بیاوریم و بالای پذیرایی روی مبل استیل پسته کیلویی ۱۴۳ هزارتومن جلوی چشمش بگذاریم.

حالا گیرم بیاید و در پذیرایی هم بنشیند، به اتاق خواب بچه‌ها چه کار دارد که این همه اتاق را می‌شویید و می‌سابید؟! حالا اگر مثلا خواست در اتاق بچه‌ها نماز بخواند چرا کمد لباس را بیرون می‌ریزید و از اول می‌چینید؟! مهمانی که برود سر کند داخل کمد لباس بچه‌ها اصلا صلاحیت معاشرت ندارد! اگر فکر می‌کنید یک درصد یک نفر می‌آید و چنین کاری می‌کند در رابطه و رفت و آمد خودتان به این خانواده حتما تجدید نظر کنید.

در مطالب پیش رو بی شک با روش‌های پیچاندن خانه تکانی مواجه خواهید شد، این مطالب به خوبی به شما آموزش می‌دهند چه کنیم تا از این مشارکت ظالمانه دور بمانیم، اما اینجا صحبت بر سر اصل خانه تکانی است، چرا خانه تکانی؟!

تحقیقات دانشگاه آر.بی.جانسون نشان می‌دهد هر دو بار خانه تکانی معادل یک اسباب کشی است و هر سه اسباب کشی معادل یک آتش سوزی خسارت دارد، خب با یک ضرب و تقسیم ساده به این جمع‌بندی می‌رسیم که می‌شود کاری نکرد و هر شش سال یک بار تمام خانه را آتش زد و از نو همه چیز را خرید، حتی اگر چنین دانشگاهی وجود نداشته باشد یا چنین تحقیقی نکرده باشد. مهم این است شما ابتدا خودتان سپس خانواده تان را در این مورد قانع کنید.

اما بعضی خانواده‌ها هم هستند که به شدت به رسوم سال نو اعتقاد دارند، چاره کار روشن است: باید بنا به پیشرفت زمانه، رسم و رسوم هم به‌روز رسانی شوند، مثلا در ایام گذشته کوزه هایی را که بلااستفاده شده بودند یا ترک داشتند از روی پشت بام به پایین پرت می‌کردند، هم صدا می‌داد و هم خیلی هیجان داشت و این می‌شد یکی از رسوم چهارشنبه سوری!

چه‌قدر از این رسم باقیمانده؟ امروزه با ترکیب‌های شیمیایی نارنجک‌هایی درست می‌کنند که تبدیل به کابوس تانک‌ها شده‌اند و اگر یک فیلم از چهارشنبه سوری بعضی محله‌ها پخش کنند شورای امنیت سازمان ملل جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد، خب طبیعتا باید رسم خانه تکانی هم متناسب با رسم چهارشنبه‌ سوری که به‌روز شده تبدیل به خانه ترکانی شود، یعنی خانه را منفجر کنند و بعد از اول شروع کنند.

به‌هرحال با توجه به قیمت‌ها این دو نظریه هم امکان‌پذیر نیست، جمع بندی تمام موارد فوق نشان می‌دهد وقتی شما در خانواده عضوی دارید که می‌تواند یک روزه تمام خانه ای که تکانده اید را به تنظیمات کارخانه یعنی پیش از خانه تکانی برگرداند، بهتر است دست به این کار بیهوده نزنید، فردا اگر قیمت سکه پایین آمد و مردها علیه این رسم قیام کردند، خودتان می‌دانید، والسلام!

مرتضی درخشان - روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها