رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران خبر داد

کشف ۶۸۲ کیلوگرم مواد محترقه از مغازه‌ای در پایتخت

هشدار دستگاه‌های امدادی درباره آمار تلفات و مصدومان انفجار مواد محترقه

افزایش ۵۰۰درصدی کشته‌های چهارشنبه‌ سوری امسال

یک روز مانده به شب چهارشنبه آخر سال. تعداد تلفات و مصدومان انفجار مواد محترقه در کشور در حال رکوردزدنی باورنکردنی است. تا عصر روز دوشنبه (دیروز) تعداد فوتی‌ها در مقایسه با چهارشنبه‌ سوری پارسال، پنج‌برابر شده و حدود دوبرابر جانباختگان دو سال قبل است. این در حالی است که امسال علاوه‌بر حوادث چهارشنبه‌ سوری، تجمعات در این شب یکی از عوامل افزایش شیوع کرونا خواهد بود و کارشناسان دراین‌باره هشدار جدی داده‌اند.
کد خبر: ۱۳۰۷۸۷۴

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین از روزنامه جام‌جم، بر اساس آمارهای اورژانس، از اول تا ۲۴ اسفند امسال ۲۶۳ نفر بر اثر حوادث چهارشنبه آخر سال دچار مصدومیت و از این تعداد ۶۸ نفر بستری شدند.

بر اساس اعلام مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، تا عصر یکشنبه پنج نفر بر اثر حوادث مرتبط با چهارشنبه‌ سوری جان خود را از دست دادند.

این افراد ازجمله دو مرد ۳۱ و ۳۵ ساله در شهر بانه استان کردستان، یک مرد ۲۴ ساله در شهر سقز استان کردستان، یک دختر شش‌ساله در شهر تبریز در استان آذربایجان‌ شرقی و یک مرد ۳۱ ساله در تهران هستند.

مجتبی خالدی با بیان این‌که ۸۵درصد آسیب‌دیدگان استفاده‌کننده موادمحترقه و ۱۵درصد عابر بودند، به ایسنا گفت: ۳۴درصد دچار سوختگی، ۲۷درصد دچار آسیب به چشم، ۱۲درصد دچار قطع عضو و ۲۷درصد دچار سایر آسیب‌ها شدند. ۹درصد آسیب‌دیدگان زن و ۹۱درصد مرد بودند. از تعداد کل مصدومان ۱۲نفر میانگین سنی کمتر از شش‌سال، ۱۷۵نفر شش تا ۱۸سال، ۴۰نفر ۱۸ تا ۲۹سال و ۳۶نفر ۲۹‌تا ۶۰سال داشتند.

وی افزود: تعداد جانباختگان حوادث چهارشنبه آخر سال نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸، ۵۰۰درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد کل آسیب‌دیدگان نیز نسبت به مدت مشابه ۲۲۱ درصد افزایش یافته است.

قربانیان زیر ۲۰ سال

برخلاف قربانیان چهارشنبه‌ سوری امسال که اغلب بیش از ۲۰ سال داشتند، بررسی آمارهای پزشکی‌قانونی نشان می‌دهد افراد زیر ۲۰ سال قربانیان اصلی حوادث چهارشنبه‌سوری هستند.

دکتر حامد نائیجی، مدیرکل روابط‌عمومی سازمان پزشکی‌قانونی کشور، دیروز با تاکید بر این آمار افزود: در سال‌جاری علاوه‌بر مخاطرات استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا با موضوع همه‌گیری ویروس کرونا نیز مواجه هستیم. از هموطنان درخواست می‌کنیم با توجه به خطرات استفاده از مواد منفجره و نیز همه‌گیری ویروس کرونا از برگزاری هرگونه تجمع و استفاده از وسایل و ابزار خطرآفرین و غیراستاندارد خودداری کنند.

وی یادآور شد: افراد در تماس با مواد محترقه و منفجره با مکانیسم‌های متعددی دچار آسیب می‌شوند؛ آسیب‌ها می‌تواند ناشی از برخورد ترکش ماده انفجاری تا سوختگی حرارتی یا شیمیایی یا قرار گرفتن در معرض موج انفجار و ... باشد که متأسفانه باعث عوارض متعددی مانند نابینایی، قطع عضو، سوختگی‌ های وسیع، جوشگاه‌های دائمی روی صورت و بدن، ناشنوایی و ... می‌شود.

نائیجی با بیان این‌که آسیب‌های روانی ناشی از استرس وارده به افراد یکی دیگر از این نوع صدمات است ابراز امیدواری کرد امسال با رعایت حقوق یکدیگر و اجتناب از رفتار‌های پرمخاطره، شاهد پایان سالی آرام، ایمن و بسیار کم‌خطرتر نسبت به سال‌های گذشته باشیم.

آماده‌باش ۳۵۰۰ آتش‌نشان

سخنگوی آتش‌نشانی تهران نیز دیروز در گفت‌وگو با جام‌جم از آماده‌باش آتش‌نشانان در شب چهارشنبه پایانی سال خبر داد و گفت: ۳۵۰۰ آتش‌نشان، سه‌شنبه (امروز) در هزار نقطه تهران مستقر می‌شوند تا در صورت بروز حوادث احتمالی بتوانند سریع امدادرسانی کنند.

جلال ملکی با هشدار به خانواده‌ها افزود: در شرایطی که بیمارستان‌ها همچنان درگیر ویروس کرونا و رسیدگی به وضعیت مبتلایان هستند، حوادث چهارشنبه‌سوری می‌تواند بار اضافه‌ای بر دوش کادر درمان باشد. از سوی دیگر تجمعات چهارشنبه‌سوری می‌تواند یکی از عوامل شیوع کرونا نیز باشد. به همین دلیل از هموطنان تقاضا می‌کنیم برای قطع زنجیره بیماری و کاهش شیوع آن مراعات کنند و مثل سال گذشته که همکاری بسیار خوبی داشتند جشن به صورت محدود در کانون خانواده و با رعایت ایمنی برگزار شود.

وی افزود: والدین باید از طریق فضای مجازی، صداوسیما، بازی‌های رایانه‌ای، فیلم‌های سینمایی و سایر امکانات تفریحی و ورزشی کاری کنند که امسال نوجوانان و جوانان در خانه بمانند تا چهارشنبه‌سوری امسال در این شرایط حساس به چهارشنبه‌سوزی تبدیل نشود. همچنین نسبت به نگهداری موادمحترقه و استفاده از آنها توسط فرزندان‌شان، حساسیت بیشتری داشته باشند.

خط و نشان پلیس برای هنجارشکنان

فرمانده نیروی انتظامی هم برای هنجارشکنان چهارشنبه‌سوری خط و نشان کشید و گفت: پلیس مانند سال‌های گذشته در تمام شهرها و محل‌های مدنظر حضور دارد؛ به همین دلیل از هموطنان می‌خواهیم چون همیشه با پلیس همکاری کنند تا شاهد حادثه ناگواری نباشیم.

سردار حسین اشتری با تأکید بر این‌که خودروی تخلفات هنجارشکنانه تا ۱۵ فروردین سال بعد در توقیف خواهد ماند، گفت: سلامت مردم و خانواده‌ها برای ما اولویت دارد و با افرادی که بخواهند به حقوق مردم تعدی کنند، برخورد می‌کنیم.

وی با توصیه و تاکید بر این‌که در چهارشنبه آخر سال مراقب فرزندان خود باشیم و از رفتارهای پرخطر خودداری شود، متذکر شد: همچنین هیچ تجمعی در چهارشنبه‌ سوری نباید صورت گیرد و به‌هیچ‌وجه اجازه تجمع را نخواهیم داد.

محمد غمخوار - دبیر حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها