شرکت «به‌ روز اندیشان پارسی‌ گل» با ایجاد بستر اینترنتی فروش انواع گل و گیاه به‌‌نام «پارسی‌ گل»، برای افرادی که همیشه در انتخاب هدیه مشکل دارند، راه‌حل مناسبی ایجاد کرده است

خرید اینترنتی گل را از پارسی‌ گل تجربه کن

کارشناسان موسسه «کلید طلایی جهان معاصر» با دغدغه توسعه و فرهنگ‌سازی به تولید محتوا و توسعه بسترهای مختلف در فضای مجازی می‎پردازند

تولید و عرضه محتوای درخشان با کلید طلایی

کتاب‎هایی که می‎خوانیم، پادکست‎هایی که می‎شنویم و سریال‏هایی که دنبال می‎کنیم ممکن است خیلی‎وقت‎ها به شکل قانونی به دست‌مان نرسد و این باعث می‌شود هیچ‎وقت نتوانیم زحماتی که برای تولیدشان کشیده می‎شود را حمایت کنیم.
کد خبر: ۱۳۰۷۵۴۰

از طرفی ما زمان زیادی از شبانه‎روز را در فضای مجازی می‎گذرانیم و احتمالا تمام این محتواها را از آنجا دریافت می‎کنیم.

اگر سازو‎کاری وجود داشت که هم این محتواها را به دست‎مان می‎رساند و هم در شکلی قانونمند و با مجوزهای لازم از بدنه فرهنگی کشور حمایت می‎کرد چه می‎شد؟ این سوالی است که موسی زمان‎ زاده از خود پرسیده و زمینه راه‎اندازی کسب‎و‎کار نوینی را در موسسه «کلید طلایی جهان معاصر» فراهم کرده است.

تولید و عرضه محتوای درخشان با کلید طلایی

داشتن پدری که ناشر بوده و علاقه به حوزه‎های دیجیتال و آشنایی با فرهنگ و کتاب، از کودکی زمان‎زاده را به سمتی سوق داده است که برای ترکیب حوزه‎های فرهنگی و فضای مجازی تلاش کند.

او حتی برای تحقق ایده‎هایش در مقطع ارشد و دکتری سراغ رشته مدیریت فرهنگی رفت تا به شکلی آکادمیک چند‎و‎چون این مسیر را بیاموزد.

زمان‌زاده موسسه فرهنگی دیجیتال کلید طلایی جهان را ۱۲ سال پیش به عنوان شرکت دانش‌بنیان ثبت کرد تا بتواند دغدغه‎های فرهنگی‎اش را در بلند مدت سامان بدهد.

این شرکت پلتفرم‎هایی ارائه می‎دهد که تولید‎کنندگان محتوا بتوانند به شکل قانونی و با مجوزهای نهادهای مربوط مثل وزارت ارشاد و ساترا و ... کارشان را ارائه دهند و در زمینه‌ اشاعه‌ فرهنگ هم فعالیت کنند.

شناسایی تاب‎آوری مخاطبان فضای مجازی

زمان‌زاده می‌گوید: «از آنجا که شبکه‎های اجتماعی تاثیرات زیادی روی سبک زندگی همه‌ ما داشته است، تلاش کردیم متناسب با تغییرات رفتار کاربران و نکته‌هایی که در کسب‌وکارهای تراکنشی وجود دارد راهکارهایی ارائه بدهیم تا بر آن اساس موجب تاب‎آوری کاربران بشود و به عبارتی تاثیر بهتری روی آنها بگذارد. مثلا کاربر جوانی که بیشتر در شبکه اجتماعی اینستاگرام وقت می‎گذراند تاب‎آوری مطالعه‎اش در فضای مجازی به‌طور متوسط بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت است. ما بر اساس این نکته توانسته‌ایم پلتفرم‎هایی ایجاد کنیم که برای کاربران این دهه کاربرد داشته و جذاب هم باشد. در این زمینه پلتفرم iTunes برای فروش موسیقی و پادکست راه اندازی شده و پلتفرم گیم‎سنتر مخصوصی نیز ایجاد کرده‌ایم که نامش «بازیگوشی» است و افراد می‎توانند برای سرگرمی از آن استفاده کنند.»

همکاری با پیام‎رسان‎ها و اپراتورهای تلفن همراه

مدیرعامل شرکت کلید طلایی معتقد است از آنجا که کسب‎و‎کارهای تراکنشی یک سری رسانه‌ معین دارند، می‎توان گفت بازاریابی محتوا نارسایی‎هایی هم دارد. زیرا مفهوم رسانه را محدود می‎داند، در حالی‎که درحال حاضر مفهوم رسانه بسیار گسترده‎تر از قبل شده است.تولید و عرضه محتوای درخشان با کلید طلایی

زمان‌زاده با اشاره به این‌که امروزه اپلیکیشن‎های پرداختی و شبکه‎های اجتماعی هرکدام تبدیل به رسانه شده‎اند، می‌گوید: «رسانه‎هایی که در سبک زندگی امروزی رواج پیدا کرده‎اند و مردم روزانه به آنها مراجعه می‎کنند را شناسایی کرده و مورد بررسی قرار داده‌ و سعی کرده‌ایم با همه‌ آنها وارد همکاری شویم. برای نمونه در حوزه‌ پیام‎رسان‎های داخلی با سروش، روبیکا، آی‎گپ و گپ طرف قرارداد هستیم و همه‌ اپراتورهای تلفن همراه شامل همراه اول و ایرانسل و رایتل را هم پوشش می‎دهیم. حتی با اپلیکیشن‎های بانکی مثل سِت (سیمرغ تجارت) هم ارتباط داریم.»

توجه به مطالعه و حوزه فرهنگ در کنار تامین نیازها

شنیدن پادکست و دیدن فیلم‎های قانونی و کتاب خواندن از این طریق می‎تواند در فرهنگ جامعه تاثیر بگذارد. یکی از دغدغه‎های جدی کلید طلایی این است که وقتی مردم بابت تامین نیازهایشان به این اپلیکیشن‏ها و پیام‏رسان‏ها مراجعه می‎کنند به محتوای قانونی و اثربخش و مفید دسترسی پیدا کنند.

زمان‏زاده معتقد است با اجرا‌کردن این ایده توانسته تا حد توان حلقه‌ تامین نیاز را به تولید محتوا متصل کند.

او می‎گوید: «کلید طلایی در همکاری با «لنز» ایرانسل موفق شده بخش‎های محتوایی متنوعی نظیر پادکست و کتاب صوتی را برای مخاطب فراهم کند و برای «روبیکا» که یک برنامه‌ پیام‌رسان است خدمات محتوایی بازی را ارائه دهد. این یعنی توجه به نیازهای بازار و خصوصی‎سازی محتوا که هر دو برای پیشرفت یک یا چند کسب‎و‎کار ضروری است.»

رونق در حوزه فروش

مزیت دیگر کلید طلایی همکاری در فروش است؛ یعنی بر آن است سهمی برای کاربر و مردمی که از خدمات شرکت استفاده می‎کنند نیز در نظر گرفته شود. در مدل‏های جدید کسب‌و‌کار در دنیا معمولا ۳۰ تا ۵۰ درصد از سهم فروش را به یک گروه یا کانال در شبکه‎های اجتماعی لینک می‌دهند و از این طریق، فروش درصد بیشتری خواهد داشت؛ مثلا کسی که خودش یک هنرمند است می‎تواند به‌عنوان یک رسانه عمل کند. چون خودش چند صفحه هواداری دارد و صفحه شخصی‎اش هم در اینستاگرام در حد چند میلیون نفر دنبال‏کننده دارد که در این صورت ما می‎توانیم از رسانه‎های جدید در الگوی فروش کمک بگیریم.

قانونگذاری سریع و به روز

الگوهای رشد کسب‎و‎کارهای ارتباطی، خیلی سریع غالب می‎شود و الگوهای رشد نهادهای قانونگذار معمولا عقب می‎افتد و این باعث می‎شود اگر قانون سریع‎تر از کاربری مردم وضع نشود چالش‎های زیادی به وجود بیاید؛ مثلا الان یوتیوب و اینستاگرام برای درآمد‎زایی قوانین مشخصی وضع کرده‎اند و مردم هم اتفاقا در همین پلتفرم‎ها کالا و محتوا می‎فروشند و خدمات متنوعی ارائه می‎دهند. اما قوانین مشخصی برایشان وجود ندارد. این تعلل در وضع قانون، علت‎های پنهانی دارد که به سبک تصمیم‎گیری نهادهای قانونگذار مربوط می‎شود. اما از آنجا که کسب‎و‎کارهای حوزه مجازی به شدت به‎روز هستند و به‌سرعت جلو می‏‎روند، رفتار سلبی، مشکلات زیادی را در این زمینه ایجاد می‎کند. این که برای اپلیکیشن‎ها و شبکه‎های اجتماعی فیلتر بگذارند شاید راه دقیق و کارآمدی نباشد. لذا بهتر است ضمن این که رسانه ‏های خارجی تحلیل می‎شوند، رسانه خودمان را هم بسازیم و مردم را در آن مشارکت دهیم.

چالش‎‌های پیش رو

زمان زاده در ادامه از مسائل و مشکلات پیش رو صحبت می‌کند و از مذاکره با شرکت‎‌های مختلف برای فرآیند ثبت مالکیت معنوی خبر می‎‌دهد اما معتقد است تحریم در بسیاری از فضاها باعث شده وقتی با شرکت‌های بین‌‎المللی وارد ارتباط می‎‌شوند ناچار به پرداخت هزینه‎‌های گزاف باشند در حالی که مراکز فرهنگی ایران در کشورها مختلف دنیا می‎‌توانند ساز‎و‌‎کاری را مهیا کنند که کلید طلایی هزینه اضافه برای این ایده را متحمل نشود.

او می‎‌گوید: ما محتوای‎‌مان را در یک بستر بین المللی می‌‎فروشیم ولی ۳۰ درصد از آن را مالیات می‎‌دهیم در حالی که خود آن مرکز اصلی ایرانی هیچ مالیاتی نمی‌‎دهد زیرا کار او عرضه نام می‎‌گیرد ولی فعالیت ما فروش به حساب می‎‌آید.

خدمتی که کلید طلایی ارائه می‎کند

مدیرعامل شرکت کلید طلایی ادامه می‎دهد: «در شکل‎های سنتی و قدیمی‎، کسب‎و‎کارها خودشان پلتفرمی را راه‎اندازی ‎کرده و برای استفاده از آن شروع می‎کردند به تبلیغات و تولید محتوا.اما در شکل مدرن، ما محتوا را تامین کرده و از طریق سرویس‎های خودمان یا سرویس‎های بزرگ‌تر آن را به مخاطب عرضه می‎کنیم. یکی از جذابیت‎های جدید حوزه کسب‎و‎کار، سهیم‌کردن مردم در فروش است که فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی کشور هم مدتی است به سمتش حرکت کرده؛ مثلا در بخش فروش کالاهای مختلف، لینک ارائه می‎دهد و شما می‎توانید از طریق آن اقدام کنید و برای نمونه، یخچال یا هر وسیله دیگری بفروشید. ماجرایی که باید به همه مردم معرفی شود تا هرکسی بتواند در حد خودش در آن سهیم شود.»

زمان‎زاده اضافه می‎کند: «اکنون این شرکت بیش از ۲۰۰۰ قرارداد با تهیه‌‎کنندگان فیلم و سریال، ناشران کتاب و تولیدکنندگان موسیقی و استودیوهای بازی دارد و در آینده نیز قرار است روی پروژه‎ای کلان به نام «پلاس» سرمایه‎گذاری کند. پروژه‎ای که هدفش ایجاد فضای سرگرمی در خانه‌های مردم است.»

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها