هشدار پلیس فتا به فروشندگان

مراقب رسید‌های جعلی باشید

رئیس معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: یکی از تکنیک‌های مجرمان سایبری استفاده از اپلیکیشن‌های رسید ساز است که برای منافع خودشان استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۰۷۲۷۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، سرهنگ مرتضی پاشایی رئیس معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا درباره رسید سازهای جعلی، اظهار کرد: یکی از تکنیک‌های مجرمان سایبری استفاده از اپلیکیشن‌های رسید ساز است، کاربرد اولیه این اپلیکیشن‌ها شوخی و سرگرمی بوده است، اما مجرمان سایبری تغییراتی در آن انجام داده اند و برای منافع خود از آن استفاده می‌کنند.
 
رئیس معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا ادامه داد: افراد شماره حساب را وارد این اپلیکیشن می‌کنند و هیچ تراکنش مالی اتفاق نمی‌افتد و تمام اقداماتی را که باید برای جابه جایی پول انجام داده شود، انجام داده و در نهایت رسید می‌دهد که تراکنش با موفقیت انجام شده است.
 
وی افزود: مجرمان سایبری هم هنگامی که می‌خواهند خرید کنند شلوغ می‌کنند و از فروشنده شماره کارت می‌خواهند که برایشان پول را از طریق تلفن بانک واریز کنند و رسید جعلی را با استفاده از اپلیکیشن‌های رسید ساز به فروشنده نشان می‌دهند.
 
سرهنگ پاشایی تصریح کرد: گاهی مجرمان سایبری کارت سوخته را به فروشنده می‌دهند و فروشنده به آن‌ها می‌گوید کارت سوخته و ادعا می‌کنند از طریق اپلیکیشن، پول را به حساب فروشنده واریز می‌کنند، تمام مراحلی را که برای جابه جایی پول باید از طریق تلفن بانک انجام شود، طی می‌کنند و در نهایت رسید جعلی که در آن درج شده "تراکنش با موفقیت انجام شد" را نشان فروشنده می‌دهند. بیشتر این مجرمان با فروشندگان طلا، تلفن همراه و... چنین اقدامی را انجام می‌دهند.
 
رئیس معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا به فروشندگان توصیه کرد: حتما پیامک واریز پول به حسابتان را چک کنید، گاهی مجرمان ۲۰ میلیون تومان خرید و ۲ میلیون به حساب فروشنده واریز می‌کنند و تا زمانی که پول به حساب فروشنده واریز نشده است فروشنده نباید با رسیدی که خریدار نشان می‌دهد کالا را تحویل دهد، چراکه ممکن است خریدار با اپلیکیشن‌های رسید ساز، رسید جعلی ساخته و قصد کلاهبرداری دارد.
 
وی با بیان اینکه فروشندگان طلا، عطر، تلفن همراه و ... مقصد کلاهبرداران سایبری هستند، افزود: دقت کنید هنگامی که پول به حسابتان واریز شد بعد از آن کالا را تحویل دهید و با نشان دادن رسید توسط خریدار کالا را تحویل ندهید. در هنگام خرید‌های اینترنتی طلا فروشان، عطر فروشان و ... صنف‌هایی که بیشتر در معرض خطر هستند دقت کنند که اگر خریدار قصد پرداخت اینترنتی دارد حتما احراز هویت کنند و چهره فرد اگر مشخص نبود حتما بخواهند ماسک یا عینک خود را بردارد تا چهره‌اش مشخص شود و کارت ملی را از خریدار بگیرند و آن را با چهره فرد تطبیق دهند.
 
سرهنگ پاشایی خاطرنشان کرد: در مواردی که افراد به طلا فروشان مراجعه و با مشخصات شخص دیگری به هنگام خرید، مبلغ را به صورت اینترنتی واریز می‌کنند حتما هویت شخصی که قصد پرداخت اینترنتی را دارد محرز شود، اگر پوشش خاصی دارد بگویند پوشش را بردارد و به دوربین نگاه کند و اطلاعات او را نگه دارند تا اگر جرمی رخ داده، فروشندگان بتوانند اقدام کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها