پیچ و مهره های صنعتی در شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و جزو کاربردی ترین روش ها برای اتصال قطعات صنعتی بالاخص قطعات فولادی محسوب می شوند.
کد خبر: ۱۳۰۶۶۲۱

پیچ شش گوش و آلن خشکه 8.8

بسته به نوع اتصال از انواع گرید های مختلف پیچ و مهره صنعتی استفاده می شود که برای صنایع سنگین گریدها و آلیاژهای فولادی به سبب مقاومت کششی بالاتری که به واسطه وجود درصد بالاتری کربن و قابلیت انجام عملیات حرارتی سخت کاری در ساختار این پیچ و مهره ها اتفاق می افتد دارای بیشترین میزان کاربری هستند.

معمول ترین گرید پیچ و مهره های فولادی صنعتی گرید معروف به گرید خشکه که در کلاس بین المللی کلاس 8.8 و در دستگاه آمریکایی گرید 5 را دارد می باشد.

پیچ و مهره های خشکه در اتصالات ماشین آلات صنعتی، انواع ماشین آلات دینامیک و استاتیک کارگاهی، ماشین آلات کشاورزی و معدنی، انواع شیر آلات و پمپ های صنعتی و بسیاری از ماشین آلات که در شرایط سنگین بصورت Heavy-duty فعالیت دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع پیچ و مهره های فولادی خشکه صنعتی

پیچ خشکه کلاس 8.8 دارای بیشترین کاربری در صنایع به شکل شش گوش می باشد. پیچ شش گوش از گذشته بعنوان پر کاربرد ترین نوع پیچ صنعتی مطرح بوده است که هم بصورت نیم دنده که طبق استاندارد DIN931 تولید می شود و هم بصورت تمام دنده که طبق استاندارد DIN933 تولید می شود بکار گرفته می شود. به سبب ساختار فولادی و مقاومت سایشی سطحی بالایی که دارند قابلیت تولید پیچ شش گوش خشکه کلاس 8.8 به صورت نیم دنده Fine Thread نیز در کنار تولید انبود پیچ خشکه دنده درشته Coarse thread وجود دارد.

پیچ خشکه به شکل پیچ آلن خشکه نیز در گرید 8.8 تولید می شود که کاربرد آن در اتصالات صنعتی روز به روز در حال افزایش می باشد.

پیچ خشکه آلن 8.8 در سایز برابر اغلب به سبب گل بزرگتری که دارد دارای وزن بالاتری نسبت به پیچ خشکه شش گوش کلاس 8.8 می باشد اما در قسمت بدنه و رزوه دقیقا دارای استاندارد و طراحی برابر با یکدیگر هستند. استاندارد تولید پیچ آلن خشکه 8.8 در صورت گل درست بوده استاندارد DIN912 می باشد که به تبیین ابعاد سایز گل پیچ و استاندارد های ابعادی بدنه می پردازد.  هر دو مورد از پیچ هاش خشکه فولادی کلاس 8.8 با مهره استاندارد شش گوش که با استاندارد DIN934 تولید می شود اتصال پیدا می کنند.

مزیت اصلی پیچ آلن خشکه که سبب کاربری روز افزون و جایگزینی بسیاری از پیچ های شش گوش شده است اتصال سریعتر و دسترسی بهتر در اتصال می باشد. بر خلاف پیچ شش گوش که آچار جای بازی بیشتری داشته و به راحتی از حالت اتصال خارج می شود طراحی پیچ آلن شرایط ویژه ای برای اتصال سریعتر را فراهم می کند.

آبکاری و مقاومت سطحی پیچ خشکه 8.8

پیچ خشکه 8.8 در هر استاندارد به شکل پیچ شش گوش و یا آلن که باشد با وجود مقاومت کششی بالا ناشی از تنسایل مقاومتی بالا دارای الکترون های فعال با آمادگی برای جهش طی فرایند کووالانسی شیمیایی هستند یا به بیان ساده تر مستعد اکسید شدن و زنگ زدگی هستند.

از این رو در کاربری های صنعتی برای جلوگیری از اکسید شدن پیچ و مهره فولادی تدابیری برای پوشش سطحی آنها اندیشیده می شود.

اغلب دو نوع پوشش سطحی برای پیچ و مهره خشکه بکار گرفته می شود که یکی در طی فرایند آبکاری گالوانیزه با فلز زینگ یک روکش سطحی به رنگ نقره ای و دیگری طی فرایند فسفاته سازی پیچ و مهره خشکه یک لایه مات مشکی رنگ مقاوم در برابر زنگ زدگی بر روی سطح بیرونی پیچ و مهره ها افروده می شود.

یکی از مدرن ترین روش های مقاوم سازی پیچ و مهره خشکه 8.8 شش گوش و یا آلن روش داکرومات می باشد که شبیه به فرایند آبکاری گالوانیزه با فلز زینگ اما در دمایی پایین تر از فرایند آبکاری گالوانیزه گرم با روشی مدرن تر صورت می پذیرد. پیچ و مهره فولادی صنعتی داکرومات طول عمر بالایی در تماس با آب و رطوبت دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها