گفت‌وگوی داغ جام جم با مسعود ده‌نمکی، کارگردان سریال‌ دادستان

پیشنهاد وزارت به من شد گفتم نپذیرفتم / برخی حسادت می کنند

مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما بیان کرد که زمان ساخت «اخراجی‌ها۲» وقتی قصه هواپیماربایی و بردن مسافران به یکی از اردوگاه‌های اسرا را طرح کردم من را متهم به نوشتن قصه تخیلی و غیر واقعی کردند.
کد خبر: ۱۳۰۶۲۶۷
به نوشتن قصه تخیلی در «اخراجی‌ها۲» متهم شدم
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، مسعود ده‌نمکی کارگردان سینمای ایران درباره لزوم توجه سینماگران به تحقیق و مطالعه در آثارشان گفت: اگر این پیش فرض را بپذیریم که یکی از مشکلات سینمای ایران بحث فیلمنامه است و یک فیلمنامه خوب و استاندارد متکی به پژوهش است، موضوع و اهمیت بحث پژوهش جایگاه ویژه‌تری در میان سینماگران و آثارشان پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: طبیعی است هر نویسنده‌ای که می‌خواهد در حوزه‌ای تخصصی فیلمنامه بنویسد باید در آن زمینه مطالعه و پژوهش داشته باشد و مسلماً اگر این اتفاق نیفتد، فیلمنامه فقیر، کم محتوا و غیرواقعی خواهد بود. موضوع تحقیق و پژوهش اصلی ضروری است و با توجه به ژانری که فیلمنامه در آن نوشته می‌شود باید جدی گرفته شود. این مساله می‌تواند متکی به مطالعه آثار دیگران هم باشد.

ده‌نمکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: یک کارگردان اگر خودش مولف باشد برای بیشتر آشنا شدن با موضوع و ملموس‌تر شدن آن باید وارد حوزه‌های مطالعاتی و یا تحقیقات میدانی نیز شود و اگر این موارد رعایت نشود حتی اگر فیلمنامه قوی باشد اما کارگردان فرم و محتوا را درست نشناسد نتیجه اثر ضعیف خواهد شد.

کارگردان «اخراجی‌ها» با اشاره به لزوم تحقیق در همه حوزه‌ها بیان کرد: در حوزه سینمای جنگ خیلی‌ها معتقد به تخیل و مسائلی از این هستند اما بستر تاریخی در این حوزه آنقدر غنی و بکر است که ما را از تخیل مستغنی می‌کند. ما در حوزه جنگ می‌توانیم آثاری خلق کنیم که منحصر به فرد هستند اما چون پژوهش درباره این مسائل وجود ندارد معمولاً آثار ساخته شده در این زمینه که با خیال‌پردازی همراه هستند، با بازخوردهای منفی مواجه می‌شوند. البته من معتقدم خیال‌پردازی در فیلمنامه‌نویسی یکی از اصول است اما آن هم باید با قواعد خاص خودش پیش رود.

این کارگردان با تاکید بر این موضوع که عدم توجه به تحقیق تنها در میان سینماگران نیست تصریح کرد: گاهی اوقات ضعف مطالعه و پژوهش حتی در نهادهای نظارتی نیز به چشم می‌آید و کاملاً ملموس است. یادم می‌آید زمان ساخت «اخراجی‌های ۲» وقتی قصه هواپیماربایی و بردن مسافران به یکی از اردوگاه‌های اسرا را طرح کردم فیلمنامه رد شده بود و من را متهم به نوشتن یک قصه تخیلی و غیرواقعی کردند. در حالی که این روایت مبتنی بر پژوهش بود و تاریخ اسارت شاهد بر این اتفاق است. این ماجرا در فیلم فقط بستر سینمایی و دراماتیک پیدا کرده بود به همین دلیل با واکنش نهادهای نظارتی مواجه شده بود اما بعد از توضیحات لازم و ارائه مستندات مسئولان نظارتی متوجه شدند که اشتباه کردند.

ده‌نمکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: طبیعی است در صورتی که فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و یا حتی بازیگرانی که قرار است نقش‌ها را بازی کنند درباره جزئیات کار خودشان تحقیق و مطالعه داشته باشند نتیجه مثبت، ملموس و واقعی در کلیت اثر تجلی پیدا می‌کند و منجر به ساخت یک اثر خوب می‌شود چراکه این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگرند.

چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها