دانشمندان وجود طوفان های فضایی را در پی مشاهدات الکترون هایی که در جو بالایی زمین شروع به بارش می کنند را تأیید کرده اند.
کد خبر: ۱۳۰۶۲۶۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، تیمی به سرپرستی دانشگاه شاندونگ در چین پس از تجزیه و تحلیل انبوهی از داده ها وقوع یک طوفان فضایی ر  صدها مایل بالاتر از قطب شمال را اعلام كردند. این پدیده به شدت نادر است.

مشاهدات نشان می دهد حجم عظیمی از الکترون از یک نقطه شفق بزرگ سیکلونی شکل با مرکز جریان تقریباً صفر و جریان پلاسمای دایره ای شروع به بارش کرده است.  طوفان فضایی به جای بارش آب، بارش الکترون به همراه دارد.

این طوفان بر فراز قطب شمال هشت ساعت ادامه داشتها ست.

دانشمندان هشدار می دهند که چنین طوفانی می تواند سیستم های GPS را مختل کند ، اما همچنین درک بیشتری از اثرات آب و هوای فضا می دهد.

پروفسور مایک لاک وود ، دانشمند فضایی از دانشگاه ریدینگ ، گفت که طوفان ها می توانند یک پدیده جهانی در سیارات و قمرهای دارای میدان مغناطیسی و پلاسما باشند.

 

وی همچنین گفت که تاکنون وجود طوفان های پلاسمای فضایی حتی نامشخص بود ، بنابراین اثبات این مسئله با چنین مشاهدات چشمگیر باورنکردنی است.

طوفان های گرمسیری با مقادیر زیادی انرژی همراه هستند و این طوفان های فضایی باید با انتقال غیر معمول و سریع انرژی خورشیدی باد و ذرات باردار به فضای بالای زمین ایجاد شوند.

پلاسما و میدان های مغناطیسی در جو سیارات در سراسر جهان وجود دارد، بنابراین یافته ها نشان می دهد طوفان های فضایی باید یک پدیده گسترده باشند.

مشاهدات قبلی، طوفان های فضایی را در مریخ ، زحل و مشتری پیدا کرده اند که شبیه توفان های خورشیدی است که در جو خورشید می چرخد.

به هر حال  اولین باری است که طوفان در جو بالایی زمین مشاهده می شود.

این تیم توضیح داد که طوفان های فضایی یک کانال انتقال سریع انرژی از فضا به یونوسفر و ترموسفر را باز می کنند ، که می تواند به کشف جزئیات مهم اثرات آب و هوایی فضا مانند افزایش کشش ماهواره ، اختلالات در ارتباطات رادیویی با فرکانس بالا ، سیستم های ارتباطی و ... کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها